Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmer med bryter(e)


LaStrada

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg leter etter en dimmer som kan dimme LED. Jeg trenger fysiske brytere siden jeg ikke ønsker å ha bevegelsessensor som trigger alle lys.

 

Har sett på denne:

https://www.tronika.no/no/lysstyring/163-dimmer-05433ex.html

Men denne fungerer dårlig med LED-pærer. Ellers ser den fin ut, og her trenger jeg bare én dings per lyskilde, trenger ikke å kjøpe dimmer og bryter for å få dette til å fungere.

Finnes det noen lignende brytere jeg kan bruke? Kan selvfølgelig kjøpe en dimmer jeg gjemmer i koblingsboksen og så en z-wave veggbryter på batteri (eksempel på en med batteri) utenpå der, men det blir 2 dingser, noe som blir dyrere og sikkert ikke den beste løsningen.

 

Hva slags veggbryter kan jeg bruke sammen med feks denne:

https://www.tronika.no/no/lysstyring/846-dimmer-fgd-212-zw5.html

Vil helst ha noe som koblet rett på dimmeren, slik at jeg slipper å ha batteri i veggbryteren (eksempel på en med batteri). Har skjult anlegg, så ønsker ikke brytere/bokser som stikker langt ut fra veggen.

 

Vet jeg kan ha noen Elko brytere med fjær, men hva skal jeg se etter? Trenger i så fall en bryter som ikke bygger for langt ut fra veggen og ikke for langt inn i koblingsboksen pga plass til dimmeren.

 

Er ganske ny på det her, så vet ikke helt hva jeg trenger. Skal ha dette i første omgang på soverom, gang og kontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Med den fibaromodulen du linket til kan du bare montere den bak din eksisterende veggbryter, og koble den til bryteren. Dette er for så vidt greia med alle mikromoduler.

Når det gjelder dimming av LED vil fibaro sin funke bra, men med en ekstra last (du må kjøpe i tillegg) hvis du bare driver én pære. Jeg har selv hatt suksess med qubino sin innbyggingsdimmer med bare én led-pære uten tilleggslast. Den er også veldig liten, som er et kjempepluss i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt! Er "2-wire" her, så det var bra du sa.

 

Planen er å dimme én pære på soverommet, så her må jeg vel se på ekstra last som nevnt over her. Ellers må jeg si at jeg har blitt en del klokere :) Takk for hjelp, regner med jeg får bestilt i løpet av få dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Får ikke tilgang til parameter via Tellstick V2. Eneste er vel at du må montere bypass i parallel med LED lampen/pæren. Den klarer ikke dimme LED pærer, har nok med lav effekt å gjøre.

Endret av STE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.