Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Wifi, Zigbee eller Z-wave?


Sing

Spørsmål

Jeg er ganske fersk innenfor dette med smarthus, så jeg har noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg litt på vei med.

Jeg planlegger i første omgang å gjøre lysstyringen smart. Jeg har lest en del om zigbee og z-wave, men funderer litt på wifi-basert styring ala shelly eller lignende.

Hva er egentlig fordelene med å styre via wifi kontra de to andre? Og hva er ulempene? Ser det er færre leverandører som går for wifi, hvorfor er det slik?

 

Takknemlig for svar!

Endret av Sing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

wifi krever mer strøm og er ikke fullt så bra for batteri-drevne enheter. Dessuten støtter de ikke meshing/ repeating på samme måte som z-wave og zigbee, dvs at en enhet kan bruke en annen som repeater for å øke rekevidden på nettverket (nb. bare enheter kobblet på strøm fungerer som repeater). 

 

Om jeg skulle startet helt på nytt idag så tror jeg at jeg hadde prøvd holde meg til zigbee-3 og den nye Matter standarden som de store leverandørene har blitt enige om (tenk Phillips, Google, Amazon, Samsung etc).

 

Forøvrig er det mange som har gode presentasjoner og diskusjoner rundt pro et cons for de uliek standardene på youtube. Jeg anbefaler "The Hook Up" da jeg synes han er pedagogisk og "to the point" og stort sett har forstått ting 🙂

Endret av borg1n
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.