Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Namron Zigbee touch termostat - er temperaturfølere i gulv en kompabilitetsrisiko?


gert

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg liker prisen på denne termostaten: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-touch-termostat-16a-hvit/4512737/Product.html?utm_source=Voyado&utm_medium=email&utm_campaign=W1022+-+mandag men jeg er usikker på om den gamle gulvtemperaturføleren er av en type den støtter. Den har en liste på side 2 i bruksanvisningen, er dette så standardisert at slikt "alltid" er kompatibelt? Eller risikerer jeg at den ikke vil fungere.  Badet er fra 2012. I dag er det en gammel dum termostat der med et hjul som lar deg angi gradene, så jeg håper at den i hvert fall har en temperaturføler. Jeg antar dette er urealistisk mye styr å eventuelt bytte ut, de er vel fort støpt ned i gulvet?

 

Egentlig kunne jeg tenke meg å benytte en romtemperaturføler i baderommet (termostaten sitter på utsiden av baderommet, så den innebygde vil ikke være til mye hjelp. Men det virker ikke som om det er mulig å basere seg på å sende zigbee-kommandoer eller manuell programmering for å angi en viss effekt, man må basere seg på å sende den en temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

For Nobø sin termostat kan en spesifisere disse verdiene:

Gulvsensor (Ekstern temperatursensor) 22kOhm ved 25˚C (standardinnstilling) Andre kompatible gulvsensorverdier: 47kOhm v/25˚C 10kOhm v/25˚C 15kOhm v/25˚C 2kOhm v/25˚C 12kOhm v/25˚C

Og her finnes verdier som ikke lar seg stille inn på Namron. Så det er tydeligvis ingen standard og heller ingen garanti for at eksisterende føler kan brukes. Men normalt er de lette å dra ut så hvorfor ikke bytte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger mellom disse (gulv) sensortype:
Verdi=1 : NTC 10K/25 (standard)
Verdi=2 : NTC 15K/25
Verdi=5 : NTC 12K/25
Verdi=4 : NTC 100K/25
Verdi=3 : NTC 50K/2

 

Jeg styrer min med ekstern zigbee-sensor og Home Assistant.

 

Sensoren som er der skal ikke være støpt fast i gulvet, men ligge i et rør i støpen.

Endret av cat0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, det ser ut til at det er NTC 15 kOhm ved 25 grader her, så skal være støttet da!

Forresten, vet dere om hvitfargen på denne termostaten er polarhvit eller renhvit? Finner ikke noe informasjon om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 16/01/2024 at 11:23, cat0 said:

Jeg styrer min med ekstern zigbee-sensor og Home Assistant.

Har du den montert på utsiden sånn at ikke thermostat kan ha en form for "failsafe" ved å stoppe på intern føler om det blir for varmt? Har min på utsiden og har tenkt på styring via zigbee, men om systemet går ned så blir det vel enten altfor varmt eller altfor kaldt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namron-termostatene i mitt hus er alle montert på utsiden av det rommet de styrer, og jeg hadde en masse problemer med gulvsensorene. Derfor gikk jeg for denne løsningen.

 

Jeg ville ikke brukt denne metoden på en hytte f.eks. Når det er sagt så har jeg ekstra termometer (LYWSD03MMC som spiser batteri) i de samme rommene som også melder inn til Home Assistant, men er ikke koblet på styringa.

 

Home Assistant sier i fra om det blir for varmt eller kaldt, og om Home Assistant ikke fungerer så sier sjefen i huset ifra før jeg merker noe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cat0 skrev (21 minutter siden):

Jeg ville ikke brukt denne metoden på en hytte f.eks. Når det er sagt så har jeg ekstra termometer (LYWSD03MMC som spiser batteri) i de samme rommene som også melder inn til Home Assistant, men er ikke koblet på styringa.

Litt off topic, men jeg vil følge opp termometerne du sier spiser batterier. Jeg har mange av disse, men har installert alternativ firmware. Da kan jeg styre oppdateringshastigheten og slik spare batteriet. Jeg har ca 1 års batterilevetid på mine (innendørs, litt mindre ute i drivhuset). Samtidig er det mulighet for å stille inn at endringer over en grenseverdi skal rapporteres umiddelbart, ergo fungerer de fint også til f.eks. å skru opp ventilasjonen når fuktigheten stiger på badet. https://github.com/pvvx/ATC_MiThermometer

Til info er det nå også mulig å velge en firmware som endrer kommunikasjonen fra Bluetooth til Zigbee. Jeg har gjort det men noen ifm bruk på en Homey Pro (som ikke har støtte for ESPHome Bluetooth Proxy), men der er oppdateringsfrekvensen satt fast til 5 minutter. Uansett en fin mulighet. Den er mer omtalt her: https://smarthomescene.com/guides/convert-xiaomi-lywsd03mmc-from-bluetooth-to-zigbee/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flashet de også til zigbee sånn at jeg kan bruke eps32'ene mine til noe annet enn kun å være bt proxy. Synes dog ikke at varigheten er på et år, men syns heller ikke at det påvirket batteritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.