Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

GSM modem for å sende SMS


Anbefalte innlegg

Etter en mengde irritasjonsmomenter med avløpspumpestasjon hjemme, som ble sannsynligvis bygd med hensyn til å ikke informere brukeren når alarmen på pumpen går, ved å skjule alarm signal i et skap ut av syn, har jeg bestemt meg for å gjøre noe med det.

 

Pumpe leverandør kom jo med et tilbud over 10000 nok for at jeg kunne få SMS når feil-alarmen går. Jeg mener at dette kan jeg gjøre på en litt mer fornuftig pris...

 

Bruker i dag PulseStation på en NAS Synology, fordi applikasjonen koster jo ingenting, og kjører jo greit med noen få z-Wave enheter.

 

Er på vei nå mot Homeseer, men det jeg er ute etter er en måte å sende SMS når feilalarmen går slik at selv om jeg er i utlandet eller et sted uten internet, jeg får melding og kan ta grep på problemet.

 

Etter en del tid har jeg konkludert at en GSM modem (RS232) og en plugin (feks Highpeak sin SMS gateway) burde holde.

 

Men... Å finne en GSM modem (RS232) med en fornuftig pris, ser ut til å være mer komplisert en det jeg trodde (spesielt i norge!)

 

Har dere noe erfaring med GSM modems som kunne deles her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ZoRaC skrev:

Hvorfor skyte spurv med kanon?

www.sveve.no eller www.nexmo.com

Kjøp SMS for en hundrings og vipps, kan man sende SMS ved å kalle på en URL fra serveren. :) Enkelt, stabilt, billig og ingen ekstra "duppeditter"! :) 

 

Nice! Denne kan en kanskje få brukt for en gang i tiden :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Salvesen skrev:

 

Nice! Denne kan en kanskje få brukt for en gang i tiden :P 

 

Jeg har brukt begge, helt kurant. :)

Si fra hvis du vil se eksempelkode (i PHP), har implementasjon av begge liggende på GitHub. :) 

 

EDIT:

Kode som viser implementasjon i PHP: https://github.com/DISCOOS/rescue-me/tree/master/src/sms/classes/RescueMe/SMS

Men, det er så enkelt som et URL-call (via hs.URLAction()). 

Endret av ZoRaC
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Merko said:

Kan vel altternativt kjøpe en billig android tlf, så sette opp tasker til å sende SMS :)

 

så bruke telenor kontantkort eller noe slikt.

Det ser vel mye bedre ut enn det jeg hadde tenkt å gjøre ? 

Har til og med en 'eldre' android tlf som holder sikkert for oppgaven! 

Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, ZoRaC said:

Hvorfor skyte spurv med kanon?

www.sveve.no eller www.nexmo.com

Kjøp SMS for en hundrings og vipps, kan man sende SMS ved å kalle på en URL fra serveren. :) Enkelt, stabilt, billig og ingen ekstra "duppeditter"! :) 

Interessant! spesielt nexmo som ser ut til å være billigere ved å betale kun for det en bruker. Men kanskje høy terksel vs bruk av tasker? (selv om det kan være greit uten bruk av eksterne dings ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, mk1 black limited said:

Hvis du har Telenor kan du sende SMS via et script i HS uten noe ekstra stæsj. :)

Har telenor ja. Tenker du på den API (https://telenormobil.no/smapiadm/jsp/smapi/smapiIIIDemo.jsp) i så fall sier Telenor at de vurderer å fase den ut i 2016 (noe de sannsynligvis ikke har gjort ennå, men det ville være risikabelt å satse på det nå kanskje?)

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Jeg har brukt begge, helt kurant. :)

Si fra hvis du vil se eksempelkode (i PHP), har implementasjon av begge liggende på GitHub. :) 

 

EDIT:

Kode som viser implementasjon i PHP: https://github.com/DISCOOS/rescue-me/tree/master/src/sms/classes/RescueMe/SMS

Men, det er så enkelt som et URL-call (via hs.URLAction()). 

Høres ut som om noen skriver en kjapp guide snart! :D

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Høres ut som om noen skriver en kjapp guide snart! :D

 

Var da svært til mas om guider da! :P 

 

For Nexmo:

1. Registrer konto og fyll på penger 

2. Lag event som kjører immidiate-script:

&hs.URLAction("https://rest.nexmo.com/sms/json?api_key=DIN_KEY&api_secret=DIN_SECRET&from=FRA&to=TIL&text=SMS_TEXT&status-report-req=1", "GET", "", "")

 

Mener den ikke godtar annet enn tall som avsender. Også litt usikker på om selve teksten kanskje må URL-encodes først. 

 

For Sveve:

1. Registrer konto og fyll på penger

2. Lag event som kjører immidiate-script:

&hs.URLAction("https://www.sveve.no/SMS/SendSMS?user=DITT_BRUKERNAVN&from=HomeSeer&to=TIL&msg=MELDING&passwd=DITT_PASSORD", "GET", "", "")

 

Her vet jeg man må bruke URL-encodet meldingstekst. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Asterix said:

Har telenor ja. Tenker du på den API (https://telenormobil.no/smapiadm/jsp/smapi/smapiIIIDemo.jsp) i så fall sier Telenor at de vurderer å fase den ut i 2016 (noe de sannsynligvis ikke har gjort ennå, men det ville være risikabelt å satse på det nå kanskje?)

Eller?

 

Tja, har ikke hørt det (men det stemmer sikkert). Inntil videre fungerer det ihvertfall helt fint. :) Bruker dette scriptet som jeg tror jeg fikk fra @Moskus (eller var det @Fermate?) en gang for leeenge siden:

 

Quote

Sub Main(pParams As String )

   Dim sParams() as string = pParams.tostring.split("|")
   Dim PhoneNumber as string = sParams(0)
   Dim Message as string = sParams(1)
   Dim result as string =""

   Message = "https://telenormobil.no/smapi/3/sms?sender=DITTMOBILNR&password=DITTPASSORD&recipients=" & PhoneNumber & "&sId=1000000000&content=" & Message

 '  hs.writelog("SMS", "SMS text:" & Message)

   result = hs.urlaction(Message, "GET", "", "")

   If instr(result,"status=" & CHR(34) & "OK") = 0 Then
      hs.writelog("SMS", "Send Telenor SMS to:" & PhoneNumber & " failed, result:" & result)
   else
      hs.writelog("SMS", "SMS Telenor sendt to:" & PhoneNumber & ":" & Message)
   End if

   sParams = nothing
   PhoneNumber = nothing
   Message = nothing
   result = nothing

End Sub

 

Kalles med parametre som følger: MobilNrSomSkalMottaSMS|TekstSomSkalSendes

 

Merk '|' mellom parameterne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 13/01/2017 at 14:05, mk1 black limited said:

 

Tja, har ikke hørt det (men det stemmer sikkert). Inntil videre fungerer det ihvertfall helt fint. :) Bruker dette scriptet som jeg tror jeg fikk fra @Moskus (eller var det @Fermate?) en gang for leeenge siden:

 

 

Kalles med parametre som følger: MobilNrSomSkalMottaSMS|TekstSomSkalSendes

 

Merk '|' mellom parameterne.

Telenor sendte info nå at SMS tjenesten opphører fra 13.03.2017. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twilio.com har alltid vært min foretrukne sms-gateway-leverandør, de er billige og svært fleksible.

De har åpent API og støtter mye forskjellige programvare fra før.
Og det er latterlig enkelt å sette opp enkle script i python som kan kjøres ved hjelp av events i de fleste kontrollere.

Her er ett eksempel fra deres egen guide "Sende sms fra pythonscript":

 

from twilio.rest import TwilioRestClient 
 
# put your own credentials here 
ACCOUNT_SID = "ACXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX" 
AUTH_TOKEN = "your_auth_token" 
 
client = TwilioRestClient(ACCOUNT_SID, AUTH_TOKEN) 
 
client.messages.create(
    to="+15558675309", 
    from_="+15017250604", 
    body="This is the ship that made the Kessel Run in fourteen parsecs?", 
)

https://www.twilio.com/docs/guides/sms/how-to-send-sms-messages-in-python

Endret av Tore Andre Rosander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vedr. twilio.com:

 

Mulig jeg er treig (kommentarer frabes! :D) men jeg får bare Permission to send an SMS has not been enabled for the region indicated by the 'To' number: +47xxxxxxxx. når jeg prøver å sende en test-sms til meg selv?

 

Og norske nummer finnes ikke som avsendermulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.