Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Førstegangs HomeAss.bruker - hvor begynne?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå gått til innkjøp av en noe eldre Lenovo M73 og tenker å bruke denne ene og alene til HomeAssistant. 
 

Jeg har forsøkt å lese meg opp, men som ellers når man leser seg opp på et emne, innser man hvor lite man faktisk kan.. Det er minst 20 år siden jeg bygget pc'er og hadde litt kunnskap på den biten, nå er jeg blitt en "out-of-the-box" bruker. I flere år har jeg nå brukt Vera Edge, men skal da emigrere til et nytt kontinent med flere muligheter og forhåpentligvis et mer stabilt system😅. Muligheten for å kunne styre enkle ting som "hjemme/borte" etc via HomeKit er også et pluss, evnt Lovelace på en liten iPad mini. Dette skal opp på hytta, så brukervennlighet er et absolutt must da den tidevis lånes ut til venner og familie også. 
 

Mange av spørsmålene er sikkert banale, men utallige forum, YouTube videoer etc forvirrer mer enn å oppklare, så søker litt råd her. 
 

Hovedspørsmålet er vel kanskje; hvor starter man? 

Jeg har forstått at debian og docker er tilnærmet et must for å kunne oppdatere f.eks Z-wavejs og HA individuelt uten å miste Z-wave nettverk osv? 
 

Holder det med HassOS eller må man kjøre på med Supervised og core i tillegg? 
 

Til Z-Wave tenkte jeg å gå for ZmeUZB sticken, er det et godt valg? 
Jeg har pr nå kun Z-wave så tenker jeg begynner der og utvider til zigbee etterhvert som jeg får HA litt under huden. 

Er det andre ting å tenke på, eller andre veier å gå? Ser jo at man kan installere en alternativ versjon direkte i Windows bl.a, men når maskinen likevel kun skal kjøre HA er det ikke like greit å droppe hele Windows og heller gå for Linux/debian, evnt andre typer oppsett som er bedre? 
 

Sikkert mange andre ting å tenke på også, men når man står på bar bakke er det ikke så lett å forutse problemene man støter på. De får jeg ta som de kommer. 

 

Endret av kåres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kåres skrev (4 timer siden):

Tja, si det, men er den så mye mer avansert da? Ville jeg ikke møtt på mye av de samme utfordringene med en Pi i forhold til containers/docker etc uansett? 

Nei, du henter ned installasjon fra Home Assistant og trenger ikke ofre slikt en tanke.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg gjorde nettopp det samme. Også helt ny på HA. 
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64/#write-the-image-to-your-boot-media

 

1. Følg instrukser på siden

2. Det er enklest å ta ut HD fra din gamle PC og flashe den i en Dock ved hjelp av en annen PC eller Mac. 
3. Sett HD inn i den gamle PCen

4. plugg inn en nettkabel i den gamle PCn og start opp. Deretter gjør du ikke mer på den. 
5. Åpne homeassistant.local:8123 i en annen maskin og du er igang. 

 

Det er i grunnen ikke verre enn det. 

 

Endret av tubaad
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei. Litt gammel tråd. Men lurer på det samme som trådstarter.  Har en Intel pico pc. Pr nå med Windows 10 iot. Denne er til overs fra jobben. Og har 32gb emmc disk. Kan jeg ha to os parallelt? Eller er det best å få inn HAOS? Eller linux et eller annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AHAV said:

Hei. Litt gammel tråd. Men lurer på det samme som trådstarter.  Har en Intel pico pc. Pr nå med Windows 10 iot. Denne er til overs fra jobben. Og har 32gb emmc disk. Kan jeg ha to os parallelt? Eller er det best å få inn HAOS? Eller linux et eller annet? 

Det beste og enkleste er å kjøre HomeAssistant OS, dette sier HomeAssistant selv i hver release-stream på YouTube ( månedlig ). 

Du kan fint kjøre for eksempel Proxmox i bunn med HomeAssistant OS på en VM og for eksempel Linux på en annen, dersom du ønsker det. Det er det jeg gjør, og alt fungerer smertefritt ( Bluetooth, Zigbee, Z-Wave osv ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AHAV skrev (10 timer siden):

Hei. Litt gammel tråd. Men lurer på det samme som trådstarter.  Har en Intel pico pc. Pr nå med Windows 10 iot. Denne er til overs fra jobben. Og har 32gb emmc disk. Kan jeg ha to os parallelt? Eller er det best å få inn HAOS? Eller linux et eller annet? 

Kommer an på hva du skal bruke den til. Er det for å styre hjemmet ditt de neste 10-15 år, ha den så enkel som mulig og legg inn kun HA OS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Stigvi sier, kommer ann på hva du skal bruke den til.

 

Skal du bruke den til kun HA, kjør HA OS direkte.

 

Skal du bruke den, eller ha mulighet, til å kjøre noe annet i tillegg, legg inn Proxmox og kjør HA OS på en VM.

 

Jeg har begge varianter. HA OS direkte på maskinvare som er tilsvarende n pico, men Proxmox på en rackserver som er kraftigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Raspberry 3b som kjører node red allerede for å hente ut strømdata fra måleren min. Men planen er at den nye intel-atom maskinen skal kjøre HA og kun det. 

Starter med en Aeotech 40A styring av VVB. Og litt zigbee belysning og varmekabler på bad.. Kunne jo holdt meg til raspberry.. men vil ikke overbelaste den med mye ekstra.

Men er åpen for alternative løsninger hvis noen mener jeg er på feil spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AHAV skrev (30 minutter siden):

Kunne jo holdt meg til raspberry.. men vil ikke overbelaste den med mye ekstra.

Jeg har 180 zigbee enheter og en drøss med annet på wifi og propritære systemer. Dette på en raspberry 4 som jeg kjører 32 bits HA på. Den bruker mindre enn 10% av cpu og minne. Litt i tvil på hva du mener med "mye ekstra". Jeg er av den oppfatningen at en ikke skal lempe innpå masse ekstra på en maskin bare fordi den er der. En dag finner du kanskje ut at du må ta ned Home Assistant en dag eller uke fordi noe i en annen VM trenger vedlikehold og oppgraderinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ble litt i stuss nå. Jeg kan jo prøve å la raspberry 3b kjøre HA i tillegg og se? Men hva er andres erfaringer med det? Fakta er iallefall at jeg har to tigjengelige maskiner. En eksisterende Pi3b som nå kjører Node-Red og egentlig bare det. på det originale Pi OS. 

Jeg har også denne tilgjengelige industrielle Pico maskinen med intel atom 4-kjerner. Den er ubrukt og klar for alle slags utfordringer.

Hvordan er egentlig brukerinterface på HomeAssistant? er det en lokal nettleserside som man kan nå både via mobil/brett og andre pc'er? 

Beklager nybegynner spørsmålene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kjørt HA på rPi selv, men vet at det kan være noen utfordringer knyttet til SD-kort og varigheten på disse. Det er i alle fall lurt å lese seg opp på før du går rPi veien.

 

Ellers hvis jeg hadde vært i din situasjon med en helt ubrukt maskin som jeg ikke ønsker å kjøre noe annet enn HA på så ville jeg benyttet meg av den sjansen. Interfacet er som du sier tilgjengelig fra mobil eller andre PCer. Som default har du kun tilgang fra det samme nettverket som serveren står på, men dette kan man lett åpne opp for så man får tilgang fra hvor det skal være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hakons skrev (1 time siden):

men vet at det kan være noen utfordringer knyttet til SD-kort og varigheten på disse

Noe jeg innbiller meg skyldes at det er på det punktet folk skal spare penger. Som jeg har nevnt mange ganger før - flashminne slites halvparten så lite hvis en dobler lagringsstørrelsen. Det skyldes at de har "wear levelling". Hvis et 2GB minnekort varer i 6mnd før det er utslitt, vil et 256GB kort vare i 64 år. Det er en dramatisk forskjell en ikke bør undervurdere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.