Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

USB-strøm i veggen - ipad?


Anbefalte innlegg

4343A381-FB0A-4A97-8768-9E0784B71617.thumb.jpeg.02b3a2a4d1b0d1268a4b788dd9d2fc39.jpeg

 

https://www.conrad.com/p/comatec-otf0612ra-acdc-psu-module-05-a-6-w-12-v-dc-1313699

 

Er det noe spesielt med ipad som gjør at de ikke blir ladet av disse?

 

Ipad mini 3 og air 2, nye kabler men det er helt dødt.

 

Google sier jo at ipad må ha 1 amper, men de voksne sier at det ikke er sant alt som står på internett. 🧐

 

Noen alternativer? Ble tipset om denne her inne og har fra før flere slike til Aeotec og kamera.

 

Antok at de var OK.

 

Litt dumt at jeg ikke testet først!

 

https://www.comatec.eu/files/93/files/1280_otf0505.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

iPad, som mange andre moderne elektroniske enheter, kan lades ved hjelp av en USB-strømkilde som er koblet til en stikkontakt i veggen. Den standard USB-strømadapteren som følger med de fleste smarttelefoner og nettbrett, leverer vanligvis 1 ampere (1A) strøm, noe som er tilstrekkelig for å lade de fleste enheter, inkludert iPads.

 

Det er ingenting spesielt med iPad som hindrer den i å bli ladet av en standard USB-strømkilde. Faktisk tilbyr Apple sin egen USB-strømadapter som er kompatibel med iPads og andre iOS-enheter. Det er imidlertid viktig å bruke en kvalitets-USB-kabel som kan håndtere den nødvendige strømmen og dataoverføringen.

 

Hvis iPad Mini 3 og Air 2 ikke lades når de er koblet til stikkontakten ved hjelp av nye kabler. Du kan sjekke ut Soldfy.no. De har alle ladere og kabler du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye iPad trenger, men det som vil skje dersom laderen er for svak er at enheten bruker mer strøm enn den lader.

F.eks om den bruker 0,7A og laderen leverer 0,5A, da vil enheten sakte men sikkert lades ut og dø.

Jeg tipper 0,5A er mer en nok til å lade opp/drifte iPad-en, men om du skal ha skjermen på "always on" bruker den nok betydelig mer strøm enn om den er i "standby".

 

Skal du først inn i veggen og fikle hadde jeg personlig kjøpt en USB-strømforsyning med betydelig høyere effekt. Da er du sikker og slipper kjipe problemer fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apples egen iPad-lader leverer så vidt jeg husker 2,4 A. 1 A er nok alt for lite for et nettbrett med stor og strømkrevende skjerm. 


Her i huset kastet jeg alle de små 1A iPhone-laderne for flere år siden, og jeg har lagt ned bruksforbud mot disse da de er underdimensjonerte. Billige ladekladder er en brannfare da de svært ofte ikke gir mer enn denne ene ampéren, noe som er for lite for moderne telefoner og nettbrett.

Vær derfor forsiktig med å bruke en gammel USB-lader du bare har liggende uten å sjekke hvilken effekt den kan levere først.

 

Et annet tips er at en USB-port aldri gir mer enn 5V, og en dings du skal lade vil ikke trekke mer strøm enn den trenger (begge deler forutsatt at lader og dings er i orden). Det er derfor ikke farlig med en overdimensjonert USB-lader, snarere tvert i mot. Det er underdimensjonerte USB-ladere som blir varme og som utgjør en brannfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, storeulv said:

Et annet tips er at en USB-port aldri gir mer enn 5V

Nja, det er nå en sannhet med store modifikasjoner så lenge det er USB-porter i ladere vi snakker om.  Moderne duppeditter støtter som oftest en eller flere former for "hurtiglading" som også omfatter høyere spenning enn 5V.  Jeg aner ikkeno om Apples proprietære løsninger, men Qualcomms "Qucik Charge" har vært populært på Android-dingser pga utbredelsen av deres SoCer.  Og dingser med USB-C støtter som oftest USB-PD. 

 

Se https://en.wikipedia.org/wiki/Quick_Charge

Og https://en.wikipedia.org/wiki/USB_hardware#USB_Power_Delivery

 

Dette gjør at lading av nyere nettbrett o.l ikke er så enkelt som å bygge inn en 5V strømforsyning.  Du må forholde deg til ladeprotokollene.  Mange dingser vil rett og slett ikke fungere om de bare får 5V, uansett hvor mange Ampere forsyningen kan levere. Du kan av naturlige årsaker ikke forvente å lade laptopen med 5V/20A over USB-C....  Da ville kabelen i så fall blitt "interessant"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.