Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Postkasse 2.0 (Z-Wave og 433MHz overvåket postkasse)


Anbefalte innlegg

Dette er en videreutvikling av min forrige postkasse som jeg satte overvåkning på.


Ref

En av ulempen med denne har vært at den ikke alltid har meldt fra til tross for at det har vært bevegelse. Jeg er litt usikker på om magneten har blitt satt litt langt fra eller om det bare er avstanden fra postkassen til nærmeste mottaker. Eventuelt at det er sensoren som ikke håndterer så bra hvis det skjer mange ting over kort tid.

 

Uansett så har jeg nå laget Postkasse 2.0. Jeg har gått for en større postkasse for å unngå alle de gangene hvor man får meldingen : “Pakken din var for stor for postkassen”. Og så går det fort en dag eller to før jeg kan hente på “postkontoret” (Joker-butikken).

I tillegg så har jeg utstyrt postkassen med to sensorer istedenfor en. En z-wave og en 433MHz.

Jeg vurderer også å ha en overvåkning på når begge sensorer sist trigget for å få en ekstra varsel på når det er på tide med å lade/skifte batteri, men dette er ting man legger inn som tester/eventer i hjemmeautomasjonssystemet.

 

Innkjøpt utstyr

  • Postkasse av typen Allux 500 (https://postkasse.no/produkt/allux-500-for-vegg-stativ-sort/)
  • Ett vinkeljern 
  • 2 store microbrytere av typen LXW5-11G1 (https://www.aliexpress.com/item/4000245429349.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.27424c4dTQOldB)
  • Z-wave dør føler Neo Coolcam Z-wave Pluss Smart Home Door/window contact sensor (https://www.aliexpress.com/item/32820939183.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.27424c4dqeD5Ly)
  • 433MHz føler (https://www.aliexpress.com/item/1005001288400433.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.27424c4dhntSaK) (3-pack, men det var greit siden jeg brant opp 1 pga feilberegnet batteripakke)
  • 18650 batteriholder for parallell (https://www.aliexpress.com/item/1005001955162216.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.27424c4da83Cd6)
  • AA batteriholder for 2 batteri (https://www.aliexpress.com/item/1005002277845095.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.27424c4da83Cd6)
  • Oppladbare batterier AA og 18650


 

Sensorene (Z-wave og 433MHz) ble åpnet og magnetkontakten ble loddet av. Istedenfor ble det loddet på lange ledninger som ble koblet til hver sin mikrobryter. Mulig mikrobryterne jeg kjøpte er litt i største laget. Men de passer fint til å ta imot postkasselokket når det faller på plass.

Det ble også loddet på ledninger til pluss- og minuspol på batteriholderne til enhetene. Tanken var å ha større batterikapasitet. Og at batteriene skulle kunne skiftes inne i postkassen og ikke i sensorene som er montert på utsiden.

Jeg har desverre ikke noen bilder av sensorene og det jeg gjorde med de. 

 

Vinkeljernet ble delt i to. Disse delene ble montert på sidene i kassen for å holde en mikrobryter hver inne i postkassen.Mikrobryterne blir slått av/på når postkassens lokk faller på plass.

Sensorene ble skrudd fast på baksiden av postkassen (men kan sikkert festes på sidene hvis det passer bedre. I mitt tilfelle ble dette gjort for å riktig retning inn mot husets mottakere.

 

Spoiler

Postkasse01.thumb.png.d3a5a18cc7fd8b8a72a6077ac3345b3a.png

 

Postkasse02.thumb.png.76ce1ee23c55587d10e26afd09a220fc.png

 

Postkasse03.thumb.png.06508d5cc70ef52f74e8621e560c0a20.png

 

Postkasse04.thumb.png.513bce0a4ebe97fbdf77faa5269c63f5.png

 

Lærdom

Jeg hadde orginalt en annen 433 MHz sensor klar, men under montering tok jeg ikke hensyn til at de påloddede ledningen kom borti andre komponenter. Det endte med en veldig varm og kortsluttet enhet som måtte kasseres.

I tillegg tok jeg livet av en av de 433MHz enhetene som nå benyttes (heldigvis hadde jeg kjøpt en 3-pakk). Jeg trodde den klarte 3,7-4,2V som 18650 leverer, men den enheten var tydeligvis dimensjonert for max 3V. Enheten ble stekt og ledninger begynte å smelte på batteriholderen. Jeg har nå valgt å kjøre med samme oppsett som orginalt, 2x AA batteri, men i egen batteriholder inne i postkassen. Jeg får se på utvidelse hvis jeg finner en batteriholder for 4 AA med 2 og 2 i parallell eller eventuelt prøve med en buck-converter på 3,3V etter 18650 batteripakke. Jeg har jo fortsatt en enhet å eksperimentere på.

 

Z-wave-enheten får 3,7V-4,2V fra en 18650 batteripakke, men ser ut til å klare det helt utmerket. Prisen er jo 3 ganger høyere enn for 433MHz enheten så slik sett burde det være litt mer kvalitet på enheten.Og den er basert på ett CR123 batteri som fort leverer mer enn 2 AA batteri når den er ny/fullladet.

 

Tilpassninger

Jeg har i ettertid måtte file til hullene i holderen til mikrobryterne slik at disse blir hevet litt. De sto litt for nært “tilslagspunktet” slik at jeg fikk mye feilmeldinger når porten ble slengt igjen.

Den billige 433MHz sensoren har fått en egen buck-converter slik at jeg kan bruke litt heftigere batteri. Det endte opp med en 3 x 18650 i parallell (siden det var det jeg hadde liggende) så det blir spennende å se hvor mange måneder den lever på de batteriene.

 

Ps: Hvis noen er interessert i å ta over Postkasse 1.0 så er det bare å ta kontakt.

(kun z-wave på en biltema postkasse https://www.biltema.no/fritid/hage/postkasser/postkasse-med-las-2000044867 i sort)

Spoiler

Postkasse05.thumb.png.a35f3d15303bb0530c338fff04e57655.png

 

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er gjort med sensorene er å lodde av den magnetiske føleren.

Den ser slik ut.

reedswitch.jpg.446de9fa6813f8e40d5ec9f9f8fd925a.jpg

 

I nyere enheter (dyrere enheter?) er denne erstattet av en Hall effect sensor med 3 ben. Så den er kanskje litt vanskeligere å erstatte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN tanke: Mulig jeg tolker bildene feil men må luken HELT opp for å treffe endebryterene?. Og går den alltid helt opp selv for et lite brev? Jeg ville tenkt at endebryterene skulle være betjent med luken stengt og så gi beskjed når luken åpner seg bare litt. Det gir kanskje feilsignaler ved vind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12 år gamle 433MHz sensor tok kvelden. Den har stått ute alltid og klart seg bra.

Nå dyttet jeg inn en Fibaro Door Sensor på innsiden(!) av postkassen. Fungerte utmerket, mest sannsynlig fordi vi har en garasje nærmere postkassen nå. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så lett å se av bildene, men for å kunne få levert selv ett lite brev så må luken på topp helt opp. Luken er laget i to deler slik at det ikke skal gå an å stjele fra postkassen. Litt på samme måte som f.eks. klesboksene til bl.a. Frelsesarmeen.

Endebryterne treffes/brytes når luken er i bunnposisjon (lokket er lukket).

Så normalt sett vil jeg få to meldinger fra postkassens z-wave sensor: 

1. åpen

2. lukket

 

433MHz sensoren sender bare samme kommando når den åpnes eller lukkes.

 

Spoiler

Allux-500-mobiltelefon-1024x720.thumb.jpg.f06e588f3ba34abd721db4fa4b3bc0d3.jpg

 

Endret av Guahtdim
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser at denne varianten også baserer seg på åpning/lukking av lokket, og med en slik postkasse er det kanskje greit. Har vurdert dette selv, men lurer på om falske alarmer (når noen bare åpner lokket for å sjekke om posten er kommet) kan bli irriterende. For en tid siden var det et firma som produserte en sak man kunne skru fast i bunn av postkassen. Denne brukte en optisk sensor for å sjekke om noe ble lagt i kassa, og varslet på den måten. Har noen vurdert en slik eller tilsvarende metode? Ingen tvil om at detektering av lokkbevegelse er helt klart den enkleste og kjappeste veien til mål, men lurer likevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår postkasse har en løs rist inni kassa, så jeg vurderte en ESP32 med en vektsensor under rista som kan alarmere hvis rista plutselig veier mer enn den skal. Da ligger det noe oppå rista, dvs det er post der. Men det er en unødvendig komplisert metode, egentlig.

 

Men en optisk sensor vil gi falsk alarm  om noen åpner lokket for å se etter post, mens en vibrasjonsvarsler kan alarmere hvis naboen åpner/lukker sin postkasse med litt energi så hele stativer rister. Så begge disse er utsatt for falske alarmer. Spørsmålet er bare om frekvensen av falske alarmer er til å leve med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (På 24.3.2022 den 13.58):

Jeg har samme postkasse som deg og jeg har benyttet 2 magnetbrytere m/reed relè og kabel inn i garasjen hvor jeg har en Fibaro smart implant.

Når topp lokket betjenes trigger dette Fibaro smart implant og setter status "Post mottatt" (lyd melding i Google home når vi er hjemme, ellers på SMS "Post mottatt" hvis vi er borte.
Når døren i front åpnes, resettes "Post mottatt" og sender en SMS "Noen har hentet posten" når vi er borte.
Åpnes døren i front uten at "Post mottatt" er aktiv, skjer det selvsagt ingenting 🙂

 

Guahtdim skrev (På 24.3.2022 den 13.58):

 

  Skjul innhold

Allux-500-mobiltelefon-1024x720.thumb.jpg.f06e588f3ba34abd721db4fa4b3bc0d3.jpg

 

 

Endret av Byelektrikeren
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring så langt er at z-wave sensoren er den minst pålitelige. Ofte melder den ikke noen status og blir stående som åpen.
Det er litt det samme med noen andre dør-sensorer jeg har (Aeotec Dør/Vindussensor 6) som ofte ikke får med seg hvis det skjer mye samtidig (f.eks. ungene skal ta igjen døren, men den "spretter").

433MHz sensoren (den dummeste siden den kun sender samme kommando uavhengig om det er åpnet eller lukket) ser ut til å fungere bortimot 100%.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (52 minutter siden):

Min erfaring så langt er at z-wave sensoren er den minst pålitelige.

Samme her men jeg har også merket meg at etter at jeg gikk fra HomeSeer-Zwave til Zwave2mqtt så er nettet meshet på en heeeelt annen måte og virker langt mer pålitelig. Jeg har ikke tatt vare på noen dokumentasjon men i HS-Zwave var der omtrent ingen enheter som gikk direkte til master, alle hoppet via en eller flere enheter på veien mens i zw2mqtt er nesten alle direkte koblet til master:

bilde.thumb.png.1390795f9b1ce5c4a37b12ca4461baab.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThomasBjorseth skrev (På 9.4.2022 den 21.51):

Men en optisk sensor vil gi falsk alarm  om noen åpner lokket for å se etter post, mens en vibrasjonsvarsler kan alarmere hvis naboen åpner/lukker sin postkasse med litt energi så hele stativer rister. Så begge disse er utsatt for falske alarmer. Spørsmålet er bare om frekvensen av falske alarmer er til å leve med. 

Sensormetoden jeg snakker om, detekterer når f.eks. et brev bryter en lysstråle som går over bunnen i postkassa. Den detekterer ikke lysforandring når lokket åpnes. Men ja, jeg er enig i at den er mer komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Guahtdim said:

Min erfaring så langt er at z-wave sensoren er den minst pålitelige.

Hva er det dere gjør med nettverkene deres? Altså, litt seriøst ment? Vi kan ikke ha ulike nettverk, med så ulikt utstyr. Om noe er det vel mest sannsynlig at jeg har eldst utstyr som mesher dårligst.

 

Så lenge man ikke bytter interface, kan ikke meshingen bli forskjellig. Hastigheten på prosesseringen kan endre seg, men man får ikke flere noder som går direkte av å bytte kun programvare. Da er det noe annet, som f.eks. nytt interface, resetting av interface (og da gamle routing-tabeller) eller tilsvarende. 

 

 

Jeg var skeptisk på den Z-wave magnetsensoren jeg puttet i postkassen. Med tanke på med rekkevidde, at den står inne i en metallboks (det fungerte dårlig med 433Mhz sensoren) og med det faktum at det eneste jeg hadde for hånden var en Fibaro-sak.

 

Men den har også fungerte fint. :) 

 

 

On 09/04/2022 at 21:51, ThomasBjorseth said:

Vår postkasse har en løs rist inni kassa, så jeg vurderte en ESP32 med en vektsensor under rista som kan alarmere hvis rista plutselig veier mer enn den skal.

Hvis du finner en lastcelle og får den skikkelig til med ESP32, så si i fra. Jeg har prøvd diverse, og får det ikke til... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er ikke nettverket, men antagelig hvordan z-wave sensoren håndterer mange endringer på kort tid. Jeg opplever ofte at lokket er lukket, men siste registrerte melding er at lokket er åpent. Jeg har samme problem med andre typer z-wave dørsensorer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (5 timer siden):

Jeg opplever ofte at lokket er lukket, men siste registrerte melding er at lokket er åpent.

Akkurat samme jeg hadde med bevegelssensorer, ble hengende med at der var bevegelse, men det bedret seg dramatisk men ikke helt med zw2mqtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Guahtdim said:

Problemet mitt er ikke nettverket, men antagelig hvordan z-wave sensoren håndterer mange endringer på kort tid. 

Jeg finner det lite sannsynlig.

Man klarer ikke åpne og lukke en sensor så fort at den skulle ha problemer med å sende informasjonen, 9.6 kbps skulle være mer enn nok for det. Da er det nok en annen grunn til at beskjeder ikke kommer frem, og det er sannsynligvis et sted i nettverket. Det vil si at noe (foreløpig ukjent hva) kan finne på å spamme nettverket ditt eller at en node har hengt seg opp og ikke sender videre beskjeder som den skulle.

 

Slik jeg ser det er det et klassisk mesh-problem.  Det gjelder Zigbee og wifi også (og ESP32 med easyMesh også forsåvidt etter min erfaring).

 

 

Jeg har som nevnt noen ganger hatt (og har) problemer med de super-billige Nexa-modulene. Når en begynner å dø, spammer den innimellom noe så vanvittig at nettverket kan bli tregt. Da opplever jeg også at det kan ta et par sekunder fra man går inn i et rom til lyset kommer på, og en sjelden gang at en beskjed ikke kommer helt frem. Og det irriterer noe sprøtt.

 

Problemet er å finne ut hvilken node som spammer. Man kan prøve Z-wave debuggeren (som jeg forøvrig anbefaler å kjøre en gang innimellom), men hvis det er ren støy så er det ikke sikkert den dukker opp der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.