Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Innkjøp av deler for grid tie, hva trengs?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg jobber med innkjøpslite av deler til et 3fase (IT) grid tie system. Jeg er litt usikker på hva jeg skal handle inn, så tenkte å spørre her :)

 

Inverteren vil stå i garagen (ca 50 meter fra huset og sikringsboksen).

 

På DC siden tenker jeg

* Overspenningsvern

* Sikring

* Isolasjonsbryter

 

AC i garagen

* Trepolet sikring (3fase IT)

* Overspenningsvern (Er dette redunant siden det er på DC siden?)

* Trengs det en bryter her også?

 

Til sikringsskapet

* Trengs det sikring her også, eller må den være her i stedet?

 

Trengs det to separate sikringsskap i garagen DC + AC, eller kan disse være i samme?

 

Annet som er smart å tenke på?

 

Selve koblingen overlater jeg som lovpålagt til fagfolk, men kjekt å ha utstyret på plass når det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Hva er det for noe?

Solselleanlegg koblet til nettet for å redusere behovet for kjøpestrøm samtidig som du kan selge overskuddskraft tilbake til nettet. I motsetning til off-grid system som typisk brukes på øde beliggende hytter og slikt, de bare lader batterier som en bruker strøm fra ved behov, enten direkte batterispenningen eller via inverter. Det må vel kanskje brukes inverter for at det skal kunne kalles off-grid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (5 minutter siden):

Hvorfor bruke fremmedord

Det er utelukkende for å overkomplifisere 😁 Nei, det er nesten som om "nettilkoblet" er et fremmedord fordi off-grin, on-grid, grid-tie og slikt er det som brukes i hele verden og "alle" vet hva betyr, i alle fall de som har lagt bittelitt arbeid i solselleanlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (4 minutter siden):

Så hva blir det i "nettleie" på et grid tie system

Det kan nok variere en smule. Noen avtaler gir deg kr 1.- pr kWh overskuddskraft, andre gir deg spotpris. Nettleie blir nok som vanlig strøm uavhengig av hvilken retning strømmen tar. Noen avtaler har "sky-batteri" der du kan "lagre din strøm" og bruke den når du vil men det koster nettleie i "rente".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Ok. Hvorfor bruke fremmedord når det finnes adekvate synonymer? Å blande norsk og engelsk i samme setning er også til tider forvirrende. Hva med "nettilkoblet"?

Jeg viste ikke at det var en norsk oversettelse. Brukte det engelske begrepet da jeg ofte bruker disse forde jeg ikke er en del av noe norsk miljø hvor jeg får eksponering av de norske oversettelsene. Ville heller ikke begynne finne på mine egene oversettelser da dette også kan være forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drogos skrev (1 time siden):

Jeg viste ikke at det var en norsk oversettelse. Brukte det engelske begrepet da jeg ofte bruker disse forde jeg ikke er en del av noe norsk miljø hvor jeg får eksponering av de norske oversettelsene. Ville heller ikke begynne finne på mine egene oversettelser da dette også kan være forvirrende.

Innlegget mitt er ikke noen kritikk av deg, men jeg innser at det fort kan oppfattes sånn. Det er vel egentlig ment som en generell betrakning av bruk av det norske språk og innføring av engelske ord. Det er jo ikke noe nytt, men finnes det gode ord så er det jo greit å bruke de. "Nett" er godt kjent i forhold til "grid" som svært få bruker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Her var det mye interessant, og svært relevant. 

Først bare en liten kommentar om norsk og ordbruk. "Problemet" med norsk er at vi har langt færre ord enn engelsk, og nett er et av de ordene som kan bety mye forskjellig på engelsk. At en boks er nett-tilkoblet er ikke entydig. Det kan like gjerne bety at den er tilkoblet lokalnettet ditt som strømnettet. For å være entydig må man si at Solis-boksen er strømnett-tilkoblet, eller bedre, tilkoblet strømnettet. 😉

 

Så til oppsettet som jeg finner kjempeinteressant siden jeg leker med planer om å "UPSe" huset. Tilkoblingen er som her 3-faset IT-strømnett. I første runde ser jeg for meg en boks (f.eks. https://www.sparelys.no/solis-3fase-it-230v-15000w-m-dc-bryter-s5-gc15k-lv) som står mellom strømnettet og mitt strømnett, og med batterier tilkoblet. Hovedhensikten er å kunne ignorere kortere strømbrudd (noen timer). Bihensikt en liten reduksjon i strømregningen ved å lade når det er billigst og så bruke kapasiteten når strømmen er dyrest. Hvis jeg får meg en passende elbil en gang så er det mulig å dra det litt lengre.
Siden det er ønskelig å kunne selge strøm også så må det være en boks som er godkjent for å levere til 3-faset IT-nett.

 

Tilkoblingsmessig så er tanken nå (siden jeg har svært lite kompetanse på dette området så tanken er ikke garantert meningsfull):

  • Lede eksisterende tilkobling til en brannsikker bod inntil huset.
  • Flytte eksisterende måler dit, og på utsiden av alt nytt.
  • Legge opp en ny tilkobling fra boden til eksisterende strøminntak slik at ingenting inne i huset må endres.
  • Skaffe en batteribank med noen titalls KWh.
  • Koble dette sammen på en sikker måte (elektrikeren) som gjør at jeg også kan koble ut boks og batterier om noe av det skulle svikte.
    Jeg har registrert at man må ha en måte å garantere at det ikke sendes strøm ut på eksternt strømnett ved strømbrudd. Det kan være farlig for de som jobber med fiksingen.

Spørsmål til Drogos - som inspirerte meg her. 😉

  • Hvilken Solis-boks kjøpte du?
  • Planlegger du batterier også?
  • Som deg så lurer jeg litt på hvilke deler som må benyttes for å få anlegget sikkert og lovlig. Har du kommet frem til noen endelig liste, og selvsagt gjerne med koblingsskjema? Jeg er lett optimistisk siden du viste et bilde av en egenprodusert plugg til Solis-boksen. :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja! Joda, stemmer det, jeg er veldig intressert i dette, men blir raskt stoppet av Norske regler. Så, eneste jeg på lovlig vis kan leke med er fra data-pluggen og videre ut, og det planlegger jeg å gjøre så fort inverteren er koblet til. Jeg gikk til innkjøp av https://www.sparelys.no/solis-3fase-it-230-v-6000w-m-dc-bryter-s5-gr3p-6-k-lv og den venter her enda på trikker. Hadde mange ringerunder, og slet lenge med å finne en trikker som ville installere. Fant til slutt en som sa ja, men har ikke kommet noe lenger enn det. Trikker var å inspiserte, og kom med konklusjon at jeg kan bruke kabel som allerede er installert fra tidligere eier, så venter nå egentlig bare på at han skal returnere for å sette på AC pluggen på den ledningen, slik at vi kan plugge den inn i inverteren. Litt smålig irritert over norske regelverk og at man ikke får gjøre noe selv, men ja, jeg sitter nå her å venter på at fire ledninger skal festes til kontakten.

 

Når det kommer til batterier: Jeg vurderte tanken, men all konvertering taper jo noe energi, og med nye forslaget om å ha timesbaset strømstøtte vil jo insentivet til å spare i dyre timer mer eller mindre falle bort. Så, etter min oppfatning vil dette bare øke mitt totale strømforbruk og ikke være i min interesse. (Besparelse på dyre timer blir veldig lite, og kost for å kjøpe den strømmen tilbake senere + tap ved invertering), i tilegg mye dyrere investering, ikke verd det lenger. Så, med denne nye modellen de legger frem er det imo ingen insentiv til å hjelpe til med å spre last, så jeg forventer vel egentlig bare en dyrere nettleie fremover siden de sikker snart må bygge ut kapasiteten siden ingen sparer i dyre timer. Akk ja.

 

Det jeg derimot har gjort er å sette opp smart-systemet til å skru av og på enheter for å holde meg under 5kWh (har fremdeles peaks på 20kWh, men bare i få minutter), sånn at jeg holder meg innenfor fastledd. Laget også denne slik at jeg kan følge med visuelt: https://github.com/tux-/aidon Dette oppsettet har fungert utmerket. Jeg har også satt den opp til å skru av varmepumpe, vvb, etc når prisen er høy. Så, istedet for å gå for batterier til å ha «gammeldags» forbruk hele tiden, har jeg redusert forbruk i dyre timer, iallefall frem til ny strømstøtte modell er på plass, da får jeg ta en ny vurdering på om det er nok besparigelse til å gidde lenger. Har også satt denne opp til å justere amp på evse for å ligge tett opptil 5kWh, men ikke over, dersom prisen er lav.

 

Alt i alt, tror jeg dette er beste måten å spare penger på, men ja, dette vil ikke gi meg strøm når strømmen er borte. I disse dager, med sånne strømpriser, er det penga som rår og da får heller laptop batteriet og en mini ups på router holde nettet i gang ved strømbrudd.

 

Beklager litt negativ tone i svaret. Jeg er intressert, men har blitt trykket ned av dustete regelverk og dyre strømpriser i litt for lang tid nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drogos skrev (1 time siden):

Når det kommer til batterier: Jeg vurderte tanken, men all konvertering taper jo noe energi, og med nye forslaget om å ha timesbaset strømstøtte vil jo insentivet til å spare i dyre timer mer eller mindre falle bort.

Batterier koster jo men tapet i LiFePO4 er lite i forhold til blybatterier. Jeg ser like mye på batteri som et ledd i selvberging. Nå ble der ikke noe rasjonering av strøm i vinter men det kommer. Vi har hatt et par strømbrudd i vinter men de merket ikke jeg... I slutten av februar hadde vi en ukes tid med mye sol der jeg ikke kjøpte strøm i det hele tatt og hadde likevel full varme i både gulv og bereder.

 

Selv med ny strømstøtte så blir det jo billigere å kjøpe strøm når den er billig enn når den er dyr men forskjellen blir jo mindre... Jeg har liggende både forbruksdata og strømpris på timebasis et års tid tilbake i SQL databasen min så det er jo relativt enkelt å kjøre en spørring med ny og gammel strømstøttemodell for å se hvordan resultatet reelt sett blir men har hatt så lite ledig tid at det får bli en gang senere...

 

Drogos skrev (1 time siden):

Det jeg derimot har gjort er å sette opp smart-systemet til å skru av og på enheter for å holde meg under 5kWh (har fremdeles peaks på 20kWh, men bare i få minutter), sånn at jeg holder meg innenfor fastledd.

Det har jeg også. De fleste timer med høy last ligger jeg på under 4.95 og har sett EN ENKELT måling på netteiers side på 5.01. Det hele styres av en PID regulator med setpunkt på 4.85.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, SveinHa said:

Batterier koster jo men tapet i LiFePO4 er lite i forhold til blybatterier.

Det er sant, men om man dropper batteri i mellomledd så slipper man vel: Strømforbruket til laderen dønet rundt + Strømtap ved konvertering fra AC til DC + Batteritap + Strømtap ved konvertering tilbake til AC.

 

31 minutes ago, SveinHa said:

Selv med ny strømstøtte så blir det jo billigere å kjøpe strøm når den er billig enn når den er dyr men forskjellen blir jo mindre...

Den blir vesentlig mindre ja. Jeg har også tall tilbake for iallefall 1 år og har sett litt på det. Er klart om det blir dager med priser til 10,- en time og 20 øre neste time, så er det verd det. Det er bare det at det er ikke så mange slike dager i året. Med mitt forbruksmønster og med å flytte last til rimligere timer har jeg kommet frem til at jeg sparer mer enn om jeg går for batteriløsning i ren strømpris, og da uten investeringskosten for ekstra utstyr som evt ville kommet i tilegg. Her er det kanskje variert hvor mye folk har mulighet til å flytte last og andre faktorer som gir forskjellige utfall, så jeg kan bare snakke her for min egen del.

 

35 minutes ago, SveinHa said:

Nå ble der ikke noe rasjonering av strøm i vinter men det kommer.

Ja, det er vel en viss fare for det ja. Vi får se, kanskje det blir en slik ny elbil som har strømuttak som blir neste bil som blir redninga.

 

Har man råd til det, så for all del, det er morro med batteribank og tekniske duppedingser! Jeg derimot, har ikke råd til det. Og etter mine beregninger så ville dette for min del vært for morro og en utgift, ikke spart noe penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.