Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Phillips Hue og brytere!


WLN

Anbefalte innlegg

Hei, holder på med å gjøre lys smarte hjemme og i den forbindelse klarer jeg ikke helt å finne rette løsningen. 

 

Jeg skal handle inn 3 stk vegglamper (Phillips Hue Appear) som er smarte i seg selv. Så kommer problemet....Jeg ønsker å ha mulighet til å styre lys via app og med vanlige brytere. Jeg ønsker å bruke samme brytere som resten av huset. Jeg har liggende Namron Led dimmer 200W (Som passer i ELKO sine rammer) men regner med at det kan bli kluss og stengt tatt ikke er nødvendig da lampene er smarte. Det eneste alternativet jeg kan se som er OK er å benytte Phillips Hue Wall Switch Module bak bryteren. irritasjonmomentet med dette er at pukken ikke er koblet til strøm. med dette alternativer klarer jeg ikke å finne ut om jeg kan benytte en fjærbelastet bryter for å dimme lyset?

 

Det er uaktuelt med Hue Dimmer switch

 

Er det noen som har en smart løsning for dette, eller råd om hvordan en kan løse det?

 

Benytter Google home med Phillips Hue Bridge.

 

William

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et par Wall Switch Module med zigbee2mqtt.  De har en device_mode som kan settes til enten "rocker" eller "push button" i enkel eller dobbel versjon:

 

       {
          "access": 7,
          "name": "device_mode",
          "property": "device_mode",
          "type": "enum",
          "values": [
            "single_rocker",
            "single_push_button",
            "dual_rocker",
            "dual_push_button"
          ]
        },

 

Så ja, du kan bruke dem med impulsfjær.  Uansett modus så trigges det en "press" og "press_release" action for hvert trykk. I rocker modus får du begge hver gang tilstanden endres.

 

        {
          "access": 1,
          "description": "Triggered action (e.g. a button click)",
          "name": "action",
          "property": "action",
          "type": "enum",
          "values": [
            "left_press",
            "left_press_release",
            "right_press",
            "right_press_release"
          ]
        },

 

Regner med at Hue Bridge enkelt og greit lar deg sette opp dette til å styre dimming.

 

Min største innvendig mot disse er at de tilsynelatende ikke virker med binding (fint om noen andre kan bekrefte/avkrefte?), slik at du er helt avhengig av en fungerende bridge av et eller annet slag.  Bortsett fra det er erfaringene bra. Funker stabilit og gjør det de skal.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar med dette blir nok litt for avansert for meg 😞 Det endte med at jeg gikk til innkjøp av en Namron K4 ZigBee bryter (som forøvrig passer i elko pluss rammene sa butikken) og var Friends With Hue. ikke samme bryterene men pluss siden er litt mer funksjonalitet i bryteren så det fikk gå på bekostning av en annen bryter. :)

 

Så da blir det salg av "dumme" dimmere og brytere fra Etman Design-x og inn med Namron drimmere og brytere:):)

Endret av WLN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.