Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Valg av termostat for styring av varmekabler


jarleo

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å styre varmekablene på en smart måte. Sammen med styring av varmtvannsbereder og elbillader har jeg tre delmål:

*Redusert strømforbruk ved natt-/dagsenkning av temperatur

*Reduserte utgifter med å varme/lade når strømmen er rimeligst

*Redusert effektledd av nettleie ved å fjerne effekttopper

 

Jeg har to eiendommer, hjemme hvor jeg planlegger 5 termostater og 6 på en fjellhytte.

 

Hytte

Hytta leier jeg delvis ut så der ønsker jeg en enkel og stabil løsning. Jeg har en første generasjon Futurehome som kan integreres med Tibber Tenker her å bruke HeatIT Z-TRM3, sammen med Tibber Pulse og en Easee lader. Tanken er å la Tibber styre varme og lading etter strømpris, samt redusere toppene i effektforbruk mtp effekdelen av nettleien.

 

Siden jeg leier ut kan jo det tenkes at de som leier ikke har samme rytme som meg, så min nattsenking og evt dagsenking kanskje ikke passer for dem. Er det noen som har erfaring med hva som skjer om man betjener temperatur lokalt på termostaten? Vil det overstyre Tibber? Og vil Tibber ta tilbake kontrollen etter en stund?

 

Hjemme

Her planlegger jeg et litt mer avansert oppsett med Home Assistant og bla bruke bevegelsessensorer til å se om det er noen hjemme for smart senking av temperatur. Har også en varmepumpe som kan bidra til rask økning av temperatur ved behov.

 

Og vet noen om jeg kan fange opp knappetrykk lokalt på termostaten i Home Assistant slik at jeg kan bake slike lokale trykk inn i logikken slik jeg ønsker?

 

Valg av termostat

Ser det er kommet flere termostater på markedet og mange av de nye typene er ZigBee, mens HeatIT Z-TRM3 er Z-Wave. Er ZigBee mer fremtidsrettet? Ønsker ikke å bruke en del penger på å kjøpe 11 stykk som blir utdatert innen kort tid. Noen som har erfaring med styring av Z-TRM3 fra Tibber?

 

Takk for eventuelle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, jarleo said:

Er ZigBee mer fremtidsrettet?

Jeg tror ikke det, nei.

 

22 hours ago, jarleo said:

Ønsker ikke å bruke en del penger på å kjøpe 11 stykk som blir utdatert innen kort tid.

De vil jo virke uansett. :) 

 

22 hours ago, jarleo said:

Noen som har erfaring med styring av Z-TRM3 fra Tibber?

Jeg styrer termostatene mine selv. Men du må huske at du trenger et Z-wave bindeledd mellom Tibber og Z-TRM3, f.eks. Homey.

22 hours ago, jarleo said:

Og vet noen om jeg kan fange opp knappetrykk lokalt på termostaten i Home Assistant slik at jeg kan bake slike lokale trykk inn i logikken slik jeg ønsker?

Endring av setpoint vil sendes til Home Assistant. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.