Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

EL bil batteribank for huset


Anbefalte innlegg

Her er listen:

 

Nissan e-NV200

 

Altså ingen bilen med CCS ladeport og det er omtrent alle. CCS2 får muligens støtte for dette når den kommer om noen år. Chademo støtter dette, men det er bare e-NV200 som jeg vet om har blitt brukt i noen eksperiment. Leaf har teoretisk støtte, sier Wikipedia. Vet ikke hva som menes med det. At det ikke virker i praksis?

 

Og en ting er at teknikken støtter dette. Kommer bilprodusentene til å støtte det? I dag får du mange års/mange tusen km garanti på batteriet, men det er vanskelig å se at produsentene kan gi batterigaranti på en bil som brukes til å strømforsyne huset.

Endret av stigvi
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er spennende!

 

Jeg har lurt på hvordan CCS Combo faktisk er koblet internt i bilen. Når jeg hurtiglager hører jeg at kontaktoren i DC laderen slår inn når lading starter, men ingen lyd fra bilen. Det får meg til å lure på om DC pinnene i kontakten er direkte koblet til batteripakken. Kan jo selvfølgelig stå en kraftig solid state komponent som bryter denne forbindelsen, eller det kan stå store dioder i serie slik at det kun kan gå strøm til pakken, og ikke ut, eller så kan det være at  BMU modulen(e) om bord batteripakken åpner opp for dette når de får beskjed om det fra lader,  antageligvis det mest sannsynlige . Om det skulle vise seg å være direkte kobling skulle det jo være mulig å tappe ned batteripakken på disse to pinnene gjennom en lader som også er en inverter. Dette er selvfølgelig spekulering, jeg vet som sagt ikke hvordan dette er gjort, men kanskje noen her som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel tvilsomt at det står spenning på disse pinnen, det ville også vert et problem sikkerhetsmessig, høy DC spenning er jo ganske så farlig. Åpnes nok kun for dette når det gies kommando via pilot om dette og sensor for at pluggen er på plass sier ok.

Har leste litt her, og flere mener, (understreker mener) at det kommer beskjed over pilot signalet fra hurtiglager om å aktivere DC kobling mot batteriet, og at når det er etablert er det en direkte kobling som kan brukes til både lading og tapping, om det stemmer burde det være fult mulig å lage ladere med inverter for biler som støtter DC hurtiglading. Så kan det godt hende dette er feil og at BMU umiddelbart vil kutte kobling om den merker at spenningen reduseres når den forventet det motsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er spesifisert i noen standard så er det jo opp til bilprodusenten hvordan koblingen mellom batteri og kontakt skal lages. Jeg tviler på at de bruker mekaniske rele her. Sannsynligvis er det halvlederkomponenter og disse er nok lagd for kun en retning på strømmen. Hvorfor bruke penger på å lage mulighet for at strømmen kan gå ut av batteriet hvis det ikke er noe behov for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng Stigvi,

 

Slik jeg forstår det er batteriene bygget opp av flere moduler som hver har ganske så mange battericeller i paralell og serie, som hver har sin egen BMU som igjen er styrt av en "hovedBMU". Jeg tipper at utgangen på disse modulene er i parallell med hverandre og kan individuelt skrues av og på. På den måten kan batteripakken fortsette å virke selv om en modul blir stengt ned grunnet feil på for eksempel batteri celler og blir stengt ned. Da er det heller ikke behov for en stor komponent som skal tåle totalbelastningen av DC lading og belastning under drift. Jeg tror at strømmen kan gå begge veier her fordi jeg tror det er det elektrisk samme punktet som brukes når motor generer strøm tilbake til batteripakken. Mye synsing her fra meg nå, og jeg blir slett ikke overasket om det meste er feil;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25/03/2022 at 11:28, stigvi said:

Hvis det ikke er spesifisert i noen standard så er det jo opp til bilprodusenten hvordan koblingen mellom batteri og kontakt skal lages. Jeg tviler på at de bruker mekaniske rele her. Sannsynligvis er det halvlederkomponenter og disse er nok lagd for kun en retning på strømmen. Hvorfor bruke penger på å lage mulighet for at strømmen kan gå ut av batteriet hvis det ikke er noe behov for det?

Det er både og, kontaktor på DC-siden, og halvledere i laderen for AC. Når du lader på stikkontakt er det laderen som fører strømmen til batteriet, via kontaktor etter lader. Når du lader på DC er det direkte kontakt mellom ekstern lader og batteriet via kontaktor i bilen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25/03/2022 at 13:10, stigvi said:

Vi trenger en bil vi kan "åpne opp"

 

Enig:) , kanskje ikke den eneste måten å finne ut at det, men absolutt den kjekkeste.

I mellomtiden skal jeg kikke i ELSA og se om jeg finner ut av noe for egolf, melder tilbake om evt funn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,
som @petersv sier er det kontaktorer.

Lurer fremdeles på om det la seg gjøre å få styrt de slik at batteriet kan tappes (feks gi beskjed over pilot om at DC lading skal til å starte) eller om det da i beste fall må oppdateres programvare for å få støtte.

 

image.thumb.png.5be30ed8a19a6ffe307c34cbf1848ff3.png

image.thumb.png.dfad8f9b7e54b02c770e4336ce6aee29.png

 

https://www.kolhosniki.ru/elsaonline&marke=V&modelljahr_numerisch=2016&karosserie=BE1&mkb=EAGA&gkb=PKK&dir=slp&elsalang=en-GB&ver=150217

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.