Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

GUIDE: Kjøre UZB1 over nettverk med Raspberry Pi


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Den 1/19/2017 klokken 20.31, Moskus skrev:

2.5A? Ja, det er jo litt. Hvor får man tak i sånne strømforsyninger?

Men jeg får teste med en USB-hub, hvis jeg finner en.

 

Du får kjøpt dem på Teknikmagasinet.

 

Sitat

Kan du tenke deg noen andre grunner til at \ttyUSB0 skulle fungere og ikke \ttyUSB1?

 

Da trenger vi litt mer info.

 

Skriv dette i terminalen for å få opp systemloggen:

tail -f /var/log/messages

Plugg så rfxtrx ut og inn av USB porten og copy/paste hva som kommer i loggen her. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, iblis skrev:

Plugg så rfxtrx ut og inn av USB porten og copy/paste hva som kommer i loggen her. 

OK! :)

 

Mar 13 22:33:23 minibian kernel: [181224.550011] usb 1-1.3: new full-speed USB device number 18 using dwc_otg
Mar 13 22:33:24 minibian kernel: [181225.009995] usb 1-1.3: new full-speed USB device number 19 using dwc_otg
Mar 13 22:33:24 minibian kernel: [181225.470005] usb 1-1.3: new full-speed USB device number 20 using dwc_otg
Mar 13 22:33:25 minibian kernel: [181225.970006] usb 1-1.3: new full-speed USB device number 21 using dwc_otg

 

... men det skjedde ingenting da jeg koblet den ut. ?

 

 

 

9 timer siden, Lazarus skrev:

Har en liggende du kan låne på ubestemt tid.. 1f609.png

Vel siden vi bytt-låner utstyr, så hvorfor ikke... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Moskus skrev:

 


Mar 13 22:33:23 minibian kernel: [181224.550011] usb 1-1.3: new full-speed USB device number 18 using dwc_otg
Mar 13 22:33:24 minibian kernel: [181225.009995] usb 1-1.3: new full-speed USB device number 19 using dwc_otg
Mar 13 22:33:24 minibian kernel: [181225.470005] usb 1-1.3: new full-speed USB device number 20 using dwc_otg
Mar 13 22:33:25 minibian kernel: [181225.970006] usb 1-1.3: new full-speed USB device number 21 using dwc_otg

... men det skjedde ingenting da jeg koblet den ut. 1f914.png

 

Hvis du kjører følgende kommando i terminal sudo lsusb -vv vil du få detaljert informasjon om alle usb enhetene som er koblet til. Kan du se om den registrerer seg riktig som RFXtrx433?

 

På min ser den slik ut:

Bus 001 Device 004: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC
Device Descriptor:
  bLength                18
  bDescriptorType         1
  bcdUSB               2.00
  bDeviceClass            0 (Defined at Interface level)
  bDeviceSubClass         0 
  bDeviceProtocol         0 
  bMaxPacketSize0         8
  idVendor           0x0403 Future Technology Devices International, Ltd
  idProduct          0x6001 FT232 USB-Serial (UART) IC
  bcdDevice            6.00
  iManufacturer           1 RFXCOM
  iProduct                2 RFXtrx433
  iSerial                 3 A1WJIT72
  bNumConfigurations      1
  Configuration Descriptor:
    bLength                 9
    bDescriptorType         2
    wTotalLength           32
    bNumInterfaces          1
    bConfigurationValue     1
    iConfiguration          0 
    bmAttributes         0xa0
      (Bus Powered)
      Remote Wakeup
    MaxPower               90mA
    Interface Descriptor:
      bLength                 9
      bDescriptorType         4
      bInterfaceNumber        0
      bAlternateSetting       0
      bNumEndpoints           2
      bInterfaceClass       255 Vendor Specific Class
      bInterfaceSubClass    255 Vendor Specific Subclass
      bInterfaceProtocol    255 Vendor Specific Protocol
      iInterface              2 RFXtrx433
      Endpoint Descriptor:
        bLength                 7
        bDescriptorType         5
        bEndpointAddress     0x81  EP 1 IN
        bmAttributes            2
          Transfer Type            Bulk
          Synch Type               None
          Usage Type               Data
        wMaxPacketSize     0x0040  1x 64 bytes
        bInterval               0
      Endpoint Descriptor:
        bLength                 7
        bDescriptorType         5
        bEndpointAddress     0x02  EP 2 OUT
        bmAttributes            2
          Transfer Type            Bulk
          Synch Type               None
          Usage Type               Data
        wMaxPacketSize     0x0040  1x 64 bytes
        bInterval               0
Device Status:     0x0000
  (Bus Powered)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

root@pi1:~# ss -lnp | grep ser2net
tcp    LISTEN     0      1                      *:2000                  *:*      users:(("ser2net",pid=340,fd=4))
tcp    LISTEN     0      1                      *:10001                 *:*      users:(("ser2net",pid=340,fd=8))
tcp    LISTEN     0      1                      *:2001                  *:*      users:(("ser2net",pid=340,fd=5))
tcp    LISTEN     0      1                      *:3000                  *:*      users:(("ser2net",pid=340,fd=6))
tcp    LISTEN     0      1                      *:3001                  *:*      users:(("ser2net",pid=340,fd=7))

Fikk tips om denne kommandoen av en på IoT gruppa på facebook, kan se ut som den bare "lytter" på 10001 aka RFXTRX, men ikke på 10002 aka UZB1.

 

EDIT: Fikk ordna akkurat det med følgende kommando:

ser2net -p 10002

:D

Så da prøver jeg meg litt mer

Endret av Evelen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, fikk kontrolleren opp, men den er helt blank uten noen noder :P

Jeg tror ikke egentlig den virker selv om den er mountet

 

EDIT:

2017-01-22 17:22:50.499 Error: OpenZWave: Driver Failed!!

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, iblis skrev:

Hvis du kjører følgende kommando i terminal sudo lsusb -vv vil du få detaljert informasjon om alle usb enhetene som er koblet til. Kan du se om den registrerer seg riktig som RFXtrx433?

Tusen hjertelig takk for tipset!!! :D Det samme meg på sporet! Den ble absolutt ikke registrert koblet til USB-port 2, den ble ikke registrert koblet til USB-port 1 heller (som RFXTRFX #1) gjorde.

 

Men med en USB-hub med egen strømforsynign (takk @Lazarus!!!) koblet til USB-port 1, så ble begge registert uten problemer! :)

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Moskus skrev:

Tusen hjertelig takk for tipset!!! :D Det samme meg på sporet! Den ble absolutt ikke registrert koblet til USB-port 2, den ble ikke registrert koblet til USB-port 1 heller (som RFXTRFX #1) gjorde.

 

Men med en USB-hub med egen strømforsynign (takk @Lazarus!!!) koblet til USB-port 1, så ble begge registert uten problemer! :)

 

Godt den kom til nytte for noen, har hatt den liggende i et års tid... ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, nå har jeg brukt denne løsningen på mine 2 RFXtrx'er, og erfaringen er at det er stabilt og fint, og har gitt HS3-maskinen mindre å tenke på. CPU-bruken har i snitt sunket med ca. 2-3%. Ikke mye, men nok til at det synes. :) 

 

Merk at alternativet før ikke var direkte tilkobling, men med en Belkin USB-over-Network boks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har lys i vaskerommet, og ikke har en RPi, så testet jeg Virtual Here, men det ble ikke noe bedre enn å innstallere Z-stikken i USB passthrough på serveren. Er det noen spesielle oppsett som må gjøres, eller skal det bare fungerer out of the box ? Jeg HS på maskinen jeg har stikken på nå, og da fikk jeg parret opp Z-wave uten problemer. 

 

Hvis dette ikek fungerer så må jeg vel en tur på Kjell.com i morra å kjøpe en RPi, er det da vesentlig om man kjører en RPi 2 eller 3 (ZoRaC har lært meg en ny forkortelse idag ) ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
50 minutter siden, christofferraa skrev:

Er det mulig å gjøre det samme med en Arduino koblet til via USB til en Raspberry PI og så installere et program som lager en virtuell seriellport på windows maskinen?

 

Burde være mulig med f.eks VirtualHere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
1 minutt siden, Christian skrev:

Eller det vil si, jeg fikk ikke bootet RPien med det imaget, men innstallerte raspberian lite, så fungerte det fint...

 

Kanskje du gjorde samme feil som meg? La .tar eller .tar.gz-filen på minnebrikken? Bra det løste seg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.