Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

GUIDE: Kjøre UZB1 over nettverk med Raspberry Pi


ZoRaC

Anbefalte innlegg

8 hours ago, hflatoey said:

Noen som veit om det virker å kjøre deCONZ samtidig som UZB1 eller må eg bytte image til "Raspbian Stretch RaspBee" og kan eg kjøre UZB1 på det eller må eg ha to RP'er?

 

Jeg har satt opp en Raspberry (Raspbian Jessie lite) med UZB1, Conbee og rfxtrx433xl tilkoblet. UZB1 og rfxtrx433xl er satt opp med ser2net iht. denne guiden, og Conbee kjøres med deCONZ installert lokalt på RP`en. Dette har fungert relativt problemfritt siden november 2018. Spessielt Conbee/deCONZ er vesentlig mer stabilt enn IKEA-hubben jeg hadde tidligere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for info. Fekk det ikkje til med Minibian så puttet den i serveren med Win10 VM (Homeseer) og installerte den der men får sjå om eg orker å bytte til Jessie lite ein dag. Er det slik at USB dongelen må være heilt oppe i pæra når den skal ligges til slikt som med Ikea remote tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, hflatoey said:

Ok, takker for info. Fekk det ikkje til med Minibian så puttet den i serveren med Win10 VM (Homeseer) og installerte den der men får sjå om eg orker å bytte til Jessie lite ein dag. Er det slik at USB dongelen må være heilt oppe i pæra når den skal ligges til slikt som med Ikea remote tingen?

Ja, min erfaring er at pære og dongle må være nærme hverandre. Dette tror jeg gjelder alt av ZigBee...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Først må jeg takke for en god guide, jeg har brukt dette i noen mnd og er veldig fornøyd. Jeg har satt opp en RPI i garasjen der jeg bruker dette oppsettet for å ha en egen z-wave sender for garasjen koblet mot sentralen for huset. Har fungert feilfritt og vært lett å få satt opp.

 

Jeg tenkte å prøve å bruke samme oppsett mot hytta, slik at z-wave enheter på hytta kan speiles inn i HS3 sentralen hjemme. Men jeg ønsker samtidig å ha en z-wave sentral på hytta som virker selv om nettet mellom hus og hytte går ned. Det jeg derfor hadde hatt lyst å få gjort er å ha en HS3 server hjemme + en HS3 server på hytta (som nå), men at z-wave stick for hytta kan leses og manipuleres både fra "HS3 hjemme" og "HS3 hytta". 

 

Er det noen som har gjort noe tilsvarende og kan bekrefte at det går? 

Kan jeg ha z-wave stick for hytta kobblet mot "HS3 hytta" som lokal USB device + "HS3 hjemme" som ser2net device eller må jeg kobble begge instansene av HS3 mot z-wave stick via ser2net? 

 

aside: for ConBee fungerer dette helt fint, men da kobbler alle mot ConBee servicen (nett-address + port)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2017 den 18.04, mosfet skrev:

Jeg bruker en Raspberry pi (2) til å kjøre UZB1-sticken min over ethernet med VirtualHere. Det er gratis for én USB-enhet, og koster noen kroner dersom du skal ha flere.

https://www.virtualhere.com/

Prøvde den opprinnelige oppskriften med UZB på en RPi 3B+ med Raspbian men fikk det ikke til å virke.

 

Prøvde i stedet VirtualHere og det funket som et skudd med en gang... eller skudd og skudd, det var rimelig langsomt men virket. En "Test node connectivity on a network" på 52 noder bruker normalt mindre enn 5 sekund men bruker nå 25-30 sekund. Det blir jo noen flere ledd å gå gjennom i forhold til USB direkte men hadde ikke forventet så stor forskjell. Andre som erfarer det samme?

 

Nå har jeg bare en 3B+ og + står der spesifikt at ikke er kompatibel men både 3B og 4B støttes.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ er spesifikt nevnt som ikke støttet i VirtualHere, hvorfor vet jeg ikke men den virker fint men ikke kjapt.

 

For meg som er oppvokst med DOS og Windows fra ver 1.0 så er VirtualHere en langt mer spiselig løsning enn halvkryptiske Linux kommandoer...

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SveinHa skrev:

For meg som er oppvokst med DOS og Windows fra ver 1.0 så er VirtualHere en langt mer spiselig løsning enn halvkryptiske Linux kommandoer...

Er ikke det en selvmotsigelse...?

 

3 timer siden, SveinHa skrev:

+ er spesifikt nevnt som ikke støttet i VirtualHere, hvorfor vet jeg ikke men den virker fint men ikke kjapt.

... men en 3B uten pluss burde jo ikke være umulig å få fatt i heller. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Er ikke det en selvmotsigelse...?

Overhode ikke. Har mange ganger prøvd meg på Linux i forskjellige varianter men har aldri klart å komme under huden på den... Har uansett opp gjennom alle år hatt behov for å kjøre Window$ i jobbsammenheng, der finnes enkelt sagt ikke de verktøyene jeg MÅ ha i andre versjoner enn Window$.

 

8 minutter siden, Moskus skrev:

... men en 3B uten pluss burde jo ikke være umulig å få fatt i heller. :) 

Greit nok det men jeg har nå bare et par 3B+ liggende.

 

Ønsket egentlig bare å prøvekjøre Z-Wave over IP med tanke på eventuelle senere omlegginger men med tanke på at det ble en god del treigere så kunne det være greit å vite om andre har lignende erfaringer eller om det bare er her hos meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
5 minutter siden, Knutarn skrev:

Hvordan setter mann opp fastip på denne her også? :)

Anbefaler deg å sette opp fast IP i DHCP scopet ditt (router) i stedet for på PIen, det er kjappere og bedre. Gjelder forsåvidt alt du trenger å sette fast ip på i nettet ditt.

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke sur;; dette er ett bruksomeråde man virkelig trenger solid og entydig fast IP.

Det er like kjapt å editere /etc/dhcpcd.conf og få det riktig med en gang som å missbruke en "router" til noe som ligner riktig medisin.

Eksempelene i /etc/dhcpcd.conf er selvforklarende og enkle å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, NilsOF said:

Med fare for å virke sur;; dette er ett bruksomeråde man virkelig trenger solid og entydig fast IP.

Det er like kjapt å editere /etc/dhcpcd.conf og få det riktig med en gang som å missbruke en "router" til noe som ligner riktig medisin.

Eksempelene i /etc/dhcpcd.conf er selvforklarende og enkle å forstå.

 

Hei! :)

 

Ja kasnkje jeg skal gjøre det også.

 

Har du en noob guide til hvordan jeg gjøre det i putty? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NilsOF skrev:

Med fare for å virke sur;; dette er ett bruksomeråde man virkelig trenger solid og entydig fast IP.

Det ene er ikke bedre enn det andre IMHO. Grunnen til at jeg foretrekker å tildele statisk IP i DHCP scopet er for å ha det samlet ett sted. Spesielt om du har en del enheter med statisk IP adresser er det en fordel. En annen grunn er ved reinstallering av OS. Enheten får automatisk tildelt samme IP adresse som den hadde tidligere. Om ikke DHCP serveren din fungerer har du et alvorlig problem i nettet som må fikses uansett. Hendene opp de som har opplevd det de siste 20 årene!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Knutarn skrev:

Har du en noob guide til hvordan jeg gjøre det i putty?

sudo nano /etc/dhcpcd.conf

Og jeg rekker opp både hender og føtter som er dekkende for, tja, fem år.

Og da har jeg ikke tatt med de timene som boksen har vært nede for vedlikehold.

Nå holder riktignok lease-tiden IPen stabil, men likevel.

Poenget med å sette en hard IP-adresse er å utelukke avhengigheter på andre bokser.

 

Og det er ikke så vanskelig å holde rede på IP-adresser om man har en plan bak: IP adresser som slutter på:

1-9 gatewayer. Her har jeg plassert nettverks-gw, hue-bridge og zwave-rpien

10- switcher

30- servere 

70- wifi aksesspunkter

100-254 dhcp-scope

 

Med statisk IP om rpien ryker er det bare å ta ut minnekortet og flytte det til en ny.

Poff, er alt på plass. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, NilsOF said:

sudo nano /etc/dhcpcd.conf

Og jeg rekker opp både hender og føtter som er dekkende for, tja, fem år.

Og da har jeg ikke tatt med de timene som boksen har vært nede for vedlikehold.

Nå holder riktignok lease-tiden IPen stabil, men likevel.

Poenget med å sette en hard IP-adresse er å utelukke avhengigheter på andre bokser.

 

Og det er ikke så vanskelig å holde rede på IP-adresser om man har en plan bak: IP adresser som slutter på:

1-9 gatewayer. Her har jeg plassert nettverks-gw, hue-bridge og zwave-rpien

10- switcher

30- servere 

70- wifi aksesspunkter

100-254 dhcp-scope

 

Med statisk IP om rpien ryker er det bare å ta ut minnekortet og flytte det til en ny.

Poff, er alt på plass. 
 

 

Skal jeg bare skrive inn ip her? kun ip? (fikk opp et tomt dokument)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.