Gå til innhold
  • Bli medlem
ZoRaC

GUIDE: Kjøre UZB1 over nettverk med Raspberry Pi

Anbefalte innlegg

Høres bra ut! Fulgte du bare guiden i posten her for UZB sticken, eller måtte du forandre på noen parameter i installeringsprosessen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bare noen lengere opp her skrev om 

ttyUSB i stedet for ttyACM osv. Men jeg finner nok ut av det. Godt å høre at det skal funke hvertfall. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører i hvert fall på ttyACM mener jeg Har dessverre ikke PC foran meg til å sjekke. Men du skal uansett få det til med z-stick

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fungerer 100% her også. Satt dette opp rett etter denne guiden ble laget, og har fungert siden. Har ikke gjort noe som helst med det, bare ruller å går. Kjører også RFXCOM på samme enhet.

Endret av Blodstrupmoen
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 10/03/2018 den 16.20, Sleepy81 skrev:

Så bare noen lengere opp her skrev om 

ttyUSB i stedet for ttyACM osv. Men jeg finner nok ut av det. Godt å høre at det skal funke hvertfall. :)

Aeon gen5 stikken kommer opp default som /dev/ttyACM0 i Raspbian, men skulle den av en eller annen grunn henge seg opp og bli automatisk tilbakestilt av kernel watchdog timeren så vil ikke lenger ttyACM0 være en ledig ressurs og den vil da montere stikken til ttyACM1, eller ttyACM2 osv med tanke på hvor mange ganger problemet skulle oppstå før du frigjør ressursene med en reboot eller lignende. 

Dette vil skape komplikasjoner for programvaren du bruker hvis du har angitt en statisk link til hvor den kan finne stikken. Derfor er det alltid lurt å la udev montere enheten til en symbolsk link ala ttyUSB-AEON eller lignende slik at linken til stikken alltid vll være den samme for programvaren du bruker selv etter den blir tilbakestilt. 

Du kan lese mer om USB Persistent her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha,

takker! 

Jeg har aldri brukt Rpi før, men jeg for forske litt på det så finner jeg vel ut av det. :) Men bra info, så da skal jeg prøve å sette den opp persistent fra start av. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått satt det opp. Fungerer utmerket med Z-stick Gen 5. Fulgte guiden her, brukte ttyACM, og satt opp Persistant som iblis foreslo, så alt ser ut til å fungere utmerket! :)

Jeg har dog et spørmål. Jeg lagde den symbolske linken ttyACM-ZSTICK. Skal denne verdien også ligge i ser2net.conf fila? Altså:

10003:raw:0:/dev/ttyACM-ZSTICK:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT

Eller skal den fortsatt stå slik:

10003:raw:0:/dev/ttyACM0:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT

Grunnen til at jeg spør er at jeg fikk det ikke til å fungere når jeg skrev inn ttyACM-ZSTICK, men fungerte når jeg brukte ttyACM0... Som indikerer for meg at kanskje jeg ikke har fått til dette med USB persistent likevel...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@ZoRaC

Prøver dette med en Aeon Z-stick Z-wave Adapter-S2

Men da finner ikke Homeseer Z-sticken(den virket på den forrige pcen), men får den ikke til over nettet.  

10001:raw:0:/dev/ttyUSB-ConBee:38400    8DATABITS NONE 1STOPBIT
10002:raw:0:/dev/ttyUSB-RFXCOM:38400    8DATABITS NONE 1STOPBIT
10005:raw:0:/dev/ttyAMA0:38400          8DATABITS NONE 1STOPBIT

Også prøvd :

10005:raw:0:/dev/ttyUSB2:38400          8DATABITS NONE 1STOPBIT

Uten hell. 

Noen tips til meg på hva jeg kan gjøre av endringer ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 3/31/2018 at 13:43, Sleepy81 said:

Jeg har dog et spørmål. Jeg lagde den symbolske linken ttyACM-ZSTICK. Skal denne verdien også ligge i ser2net.conf fila? Altså:

Du skal bruke den symbolske linken ja :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, clio75 skrev:

Noen tips til meg på hva jeg kan gjøre av endringer ??

Ville sjekket hva som er riktig path til den - kanskje det ikke er verken /dev/ttyUSB eller /dev/ttyAMA?

Tror denne skal vise enhetene (plug den ut og inn rett før du kjører kommandoen):

dmesg | grep tty

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutes ago, ZoRaC said:

dmesg | grep tty

[    0.000000] Kernel command line: 8250.nr_uarts=1 bcm2708_fb.fbwidth=640 bcm2708_fb.fbheight=480 bcm2708_fb.fbswap=1 vc_mem.mem_base=0x3dc00000 vc_mem.mem_size=0x3f000000  dwc_otg.lpm_enable=0 console=ttyS0,115200 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p7 rootfstype=ext4 elevator=deadline fsck.repair=yes rootwait
[    0.001227] console [tty1] enabled
[    0.939786] 3f201000.serial: ttyAMA0 at MMIO 0x3f201000 (irq = 87, base_baud = 0) is a PL011 rev2
[    0.947297] console [ttyS0] disabled
[    0.950251] 3f215040.serial: ttyS0 at MMIO 0x0 (irq = 220, base_baud = 31250000) is a 16550
[    1.953402] console [ttyS0] enabled
[    4.755756] systemd[1]: Expecting device dev-ttyS0.device...
[    7.193624] usb 1-1.2: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0
[    7.194561] usb 1-1.5: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB1
[461440.458295] usb 1-1.3: cp210x converter now attached to ttyUSB2
[537679.354972] cp210x ttyUSB2: cp210x converter now disconnected from ttyUSB2
[537679.906351] usb 1-1.3: cp210x converter now attached to ttyUSB2
[537736.699005] cp210x ttyUSB2: cp210x converter now disconnected from ttyUSB2
[537765.296127] usb 1-1.3: cp210x converter now attached to ttyUSB2
[537928.954993] cp210x ttyUSB2: cp210x converter now disconnected from ttyUSB2
[537933.492330] usb 1-1.3: cp210x converter now attached to ttyUSB2
[538444.538998] cp210x ttyUSB2: cp210x converter now disconnected from ttyUSB2
[538461.612903] usb 1-1.3: cp210x converter now attached to ttyUSB2
[542028.283118] cp210x ttyUSB2: cp210x converter now disconnected from ttyUSB2
[542881.710250] usb 1-1.3: cp210x converter now attached to ttyUSB2

Dette kommer ut. regner med at det er ttyUSB2 ??

At den har konnected og disconnected er bare jeg som har tatt den ut og inn :)

Endret av clio75

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, clio75 skrev:

Dette kommer ut. regner med at det er ttyUSB2 ??

Ja, det ser slik ut da ja. :) 

Du har prøvd en restart etterpå?

Dobbelsjekket at du bruker port 10005 i HomeSeer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutes ago, ZoRaC said:

Du har prøvd en restart etterpå?

Dobbelsjekket at du bruker port 10005 i HomeSeer?

Sjekket. Ikke funnet noe feil :/ 

Kan det være at denne gamle enheten ikke kan bruke denne teknikken ? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 4.4.2018 den 7.24, clio75 skrev:

Kan det være at denne gamle enheten ikke kan bruke denne teknikken ? 

Kan selvsagt hende, men jeg vet ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan selvsagt hende, men jeg vet ikke.
Bestiller en uzb1 så får jeg prøve igjen

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil første gen av rasberry (700 Mhz) fungere  ok til dette bruk? Har en liggende som ikke brukes til noe fornuftig :-)

tenker da gjerne til uzb1 og rxftrx433e. Muligens zigbee modul senere også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Tinge76 skrev:

Vil første gen av rasberry (700 Mhz) fungere  ok til dette bruk? Har en liggende som ikke brukes til noe fornuftig :-)

tenker da gjerne til uzb1 og rxftrx433e. Muligens zigbee modul senere også.

Jeg kjører UZB1 på en Pi 1b, funker helt fint. Dønn stabilt i over ett år nå. :) 

Vil tro det funker med 3 interface også, er jo veldig enkel software å konvertere mellom serielle data og nettverk. Er RAM som kan bli flaskehalsen, i hvertfall om du har 1a, men det er jo bare å prøve. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 4/12/2018 at 07:27, ZoRaC said:

Vil tro det funker med 3 interface også, er jo veldig enkel software å konvertere mellom serielle data og nettverk

Jeg kjører RFXcom, Conbee og UZB1 på samme PI3. Ikke sette noen problemer enda, men har heller ikke mange enheter enda :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har kjørt raspbee modulen samtidig med uzb1 og rfxtrx433? Eventuelt hva må til?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Noen som har kjørt raspbee modulen samtidig med uzb1 og rfxtrx433? Eventuelt hva må til? 

Ja. Står og jobber så husker ikke alle detaljer. Men hentet ned image for conbee til Rpi og fulgte guiden i første post etterpå. Har virket nå i en mnd tid.  

a859888f1df27f26e38fa5dd9f3563ae.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Står og jobber så husker ikke alle detaljer. Men hentet ned image for conbee til Rpi og fulgte guiden i første post etterpå. Har virket nå i en mnd tid.  
a859888f1df27f26e38fa5dd9f3563ae.jpg

Eg har ikke conbee, men raspbee hatten. Blir vel litt annerledes da siden hatten bruker io pinner direkte til å kommunisere med zigbee modulen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 hours ago, Tinge76 said:

Eg har ikke conbee, men raspbee hatten. Blir vel litt annerledes da siden hatten bruker io pinner direkte til å kommunisere med zigbee modulen.

Jeg tror dette går ut på det samme. DU setter opp din Raspberry PI slik at den virker mot Raspbee hatten. RFXCOM og Z-Sticken plugger du inn etterpå og konfigurerer etter guide. 

Om du bruker den USB eller hatt tror jeg har mindere betydning :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg tror dette går ut på det samme. DU setter opp din Raspberry PI slik at den virker mot Raspbee hatten. RFXCOM og Z-Sticken plugger du inn etterpå og konfigurerer etter guide. 

Om du bruker den USB eller hatt tror jeg har mindere betydning
Veldig bra. Da skal eg prøve :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Moskus
      Hei og velkommen til HomeSeer-skolen!
      Sannsynligvis leser du dette fordi du er interessert i hjemmeautomasjon, og kanskje lurer du på om HomeSeer er noe for deg. Kanskje bruker du HomeSeer allerede, men gjerne vil se om det er mer å lære. Eller kanskje bruker du et annet system, men vil gjerne utvide smarthus-konseptet ditt enda litt mer.

HomeSeer er et sofistikert program/system som har muligheter for utvidelser i (nesten) alle retninger. Det har en Event-motor som er blant de mest avanserte i markedet, det kan utvides stort med scripts og plugins og dermed kobles til andre programmer eller annen hardware, og du kan programmere i et .NET-språk (som C# eller VB.net).

Men det er én ting HomeSeer ikke er: Intuitivt.
      Det er absolutt ikke selvforklarende for en nybegynner. Det er ingen enkle veivisere i programvaren så man kan fort få følelsen av å være på dypt vann.

Det skal vi imidlertid prøve å rette litt på med HomeSeer-skolen.
      Vi begynner med det helt grunnleggende, som versjons-valg, installasjon og grunnleggende oppsett, for selv der er det ting å tenke på. Så går vi videre med hvordan man skal forstå brukergrensesnittet, og hvordan man legger til Z-wave og 433 MHz-enheter (som Nexa). Et smarthus er ikke smart før ting begynner å skje automatisk, og derfor må vi se litt på Eventer (dvs. regel-oppsett). Videre skal vi se litt nærmere på brukergrensesnitt generelt og HStouch spesielt. Til slutt skal vi se om vi klarer å lage noen enkle scripts.

HomeSeer-skolen er først og fremst beregnet for nybegynnere. Hvis du har satt opp HomeSeer selv før kan du sannsynligvis hoppe over de første delene. Men kanskje lærer du noe likevel? Og kanskje (og forhåpentligvis) lærer jeg noe nytt av kommentarene, det er jo lenge siden jeg har satt HomeSeer opp fra bunnen av...

Hvis du fremdeles (av for oss helt uforståelige grunner) lurer på om HomeSeer er for deg kan du lese anmeldelsen Vesternet har.

HomeSeer vinner nok ingen pris for "Mest Sexy Brukergrensesnitt".
      "Mest Anvendelige og Konfigurerbare" er derimot vesentlig mer sannsynlig.

Før vi kommer noen vei må man faktisk kjøre HomeSeer, og før man gjør det må man foreta et…

Versjonsvalg
      HomeSeer er i utgangspunktet et program man installerer på en PC (eller kall det en "server"). Men det kommer også ferdig installert på selvstendige bokser. Programvaren kommer i to versjoner, og det er flere bokser å velge mellom, så man har litt å velge i.

Først programvaren:
      HomeSeer 3 kommer i en standard og en Pro versjon.

Standardversjonen har følgende inkludert:
      Ubegrenset antall devicer og Eventer (regler) Gratis app'er til Android og iOS (standard layout til HStouch) Støtte for Z-wave Støtte for X10 Tilgang til MyHS, nå din HomeSeer-installasjon fra alle steder  
      I tillegg er det en lang liste med "offisielle plugins", og enda flere tilgjengelige på forumet (f.eks. FitbitSeer og TextSeer av undertegnede).

Pro-utgaven har i tillegg:
      Gratis tilgang til alle HomeSeer Tech sine egne plugins som f.eks. Global Cache og NetCam-plugin. Dette gjelder dessverre ikke tredje-parts plugins. Gratis tilgang til HStouch Designer. Designeren lar deg lage dine egne grensesnitt.  
      Standard-utgaven koster $250. HStouch designer koster $200, og en plugin koster typisk mellom $20 og $40. Pro-utgaven koster $600.
      Og så må det nevnes at HomeSeer Tech selger programvaren sin til 50% rabatt minst to ganger i året, på våren (rundt mai) og i November ("Black November" som de kaller det, som en større utvidelse av Black Friday). Hvis du kan vente så lenge, så er det noen kroner å spare... Hvis du ikke kan vente så lenge, så er det oftere mellom 25%-rabattene dukker opp.  

Som poengtert under trenger du også hardware tilhørende protokollene du vil bruke. Skal du ha Z-wave-utstyr kan du f.eks. bruke en UZB1. Jeg anbefaler RFXtrx433 til 433Mhz utstyr (som Nexa, Oregon Scientific, Rollertrol, Somfy, etc).

De forskjellige controllerne

Hvis du derimot vil ha en ferdig boks, så har de tre forskjellge å velge mellom:
      Zee2, bygget på en RaspberryPi. Finnes kun i Standard-utgave. SEL, kjører Linux. Kommer i en Standard og en Pro-utgave. S6, kjører Windows 7 (embeded). Kommer i en Standard og en Pro-utgave.  
      Zee2 koster $200. SEL koster $400/$700 og S6 koster $900/$1200. Man betaler altså $300 ekstra for Pro-utgaven. Alle boksene inkluderer et Z-wave interface (husk å bestille EU-utgaven!) men ikke til 433 MHz.

Forskjellen mellom de forskjellige boksene er datakraften. Jo dyrere jo mer håndterer den, selvfølgelig. Zee2 sitt begrensete minne gjør at du ikke kan kjøre mer enn 5 plugins, og erfaring viser at den begynner å bli litt treg når Z-wave nettverket blir stort (mer enn ca. 50 noder).

SEL har ingen begrensninger på antall plugins eller antall noder den håndterer. Man må bære være obs på at den kjører Linux-versjonen av HS3, og ikke alle plugins kan kjøre på Linux. Men antallet som kun kjører på Windows blir mindre og mindre.

S6 er i praksis en PC med HomeSeer installert. Hvis denne er interessant for deg tror jeg det er billigere og  enklere å kjøpe en liten PC for å installere HomeSeer på.

MERK:
      Det finnes norske forhandlere for hardware-controllerne. Intin.no selger dem, og artius.no åpner sin nettbutikk neste uke.

...så hva skal jeg velge?
      Det vet jeg ikke!
      Men jeg kan fortelle hvordan jeg vurderer det.

Jeg hadde allerede en server som håndterer familiens bilder og video-opptak, fillagring, etc, så for meg var det naturlig å velge programvaren. Jeg har også et mål om å integrere mest mulig, og det er lettere for meg å få til med Windows. Har man en gammel PC stående man ikke vet hva man skal brukes til, vil denne helt sikkert være egnet. HomeSeer i seg selv krever ikke så mye.

I tillegg har jeg valgt Pro-versjonen, mest fordi HStouch Designer følger med. Og skulle jeg få bruk for en av HST-sine plugins, så slipper jeg å betale for det. Selvlagde HStouch-oppsett tilpasset skjermstørrelse og bruksformål finnes flere stedet i huset.

Hvis jeg skulle automatisere hytta så kunne jeg gjerne gått for en Zee2. Der blir det ikke SÅ mange noder, det er ikke bruk for like mange plugins (man trenger for eksempel ikke FitbitSeer på hytta), og den trekker veldig lite strøm.

Zee2 er en glimrende enhet å starte med hvis man ikke vil ha sin egen dedikerte PC. Dessverre kan ikke HomeSeer-lisensen overføres til PC hvis du vil oppgradere senere, men oppsettet ditt kan enkelt flyttes.

I del 2 skal vi gå kjapt gjennom første gangs oppsett.

Vis full oppføring

• Av Teza
      Beskrivelse:
      Hvordan legge til en Fibaro vegg plugg i HomeSeer.

Denne guiden er basert på "HomeSeer-skolen #3: Grunnleggende Z-wave".

Dersom Fibaro Vegg plugg har vært tilkoblet et z-wave nettverk tidligere, må den først resettes før den kan legges til et nytt nettverk.

I HomeSeer trykk på "PLUG-INS", "Z-Wave" og "Controller Management"

Under "Z-Wave Interfaces" trykker du på , forran "Name: UZB1 z.wave transceiver"

På rullegardin menyen "Actions:" velger du "Add/include a Node"

Sett Fibaro veggpluggen som du ønsker å legge, til i en kontakt.
      Det må være kortest mulig avstand mellom Fibaro veggplugg og UZB1, monter UZB1 på en usb skjøteledning for å få disse så nært hverandre som mulig.
      Er avstanden for stor blir det problemer.
      Trykk på 
      På siden av Fibaro vegg pluggen, er det en liten bryter, trykk denne 3 ganger.

Etter at HomeSeer er ferdig med å kommunisere med Fibaro veggpluggen, trykker du på "VIEW" og "Device Management"

Velg "Check all" på filtrene "Eiendom", "Rom" og "Device Type"

Du får da opp en liste med 7 devices, merket med "Node 2".

Dersom det ikke gikk som vist over:

Noen ganger får man opp feilmelding når man legger til en Fibaro veggplugg: "Device may not be added properly to HomeSeer."

Noen av device linjene i HomeSeer kan da mangle.

Trykk da på linken "Fibaro Switch" på linjen:

Trykk på fanen "Z-Wave"

Trykk på 

Trykk "VIEW" og "Device Management"

Det skal da være 7 Devices i listen.

Dersom det fremdeles ikke fungerte, prøv å reset Fibaro veggplugg. Beskrivelse øverst i denne posten.

En Fibaro vegg plugg er en "Node" (fysisk enhet) i HomeSeer, devicen vises som regel med tannhjul icon, som indikerer at det er "root device'en" til noden.
      Det er under denne devicen man konfigurerer noden.

Hver node kan ha mange devices.

Med Fibaro dukker det opp noen devices som ikke styrer noe direkte, men som er en del av hvordan veggpluggen rapporterer..

Merk de devicene som ikke har noen direkte funksjon (avkryssningsboksen på hver linje) og velg "Hide" i rullegardinmenyen under "Device List".
      Alternativt kan du velge "Change Eiendom" i rullegardinmenyen under "Device List" og legge dem i en egen gruppe (IKKE slett dem).

Du skal  da sitte igjen med:

"Root Device", som er den fysiske enheten (noden)

Devicen Switch, som er bryteren i Fibaro vegg plugg

Devicen Power, som viset effekt (P = U x I) som oppgis i watt (W)

Devicen kW Hours, som viser strømforbruk over tid (kWh)

Kontrollere enhetens assosiasjoner
      For at veggpluggen skal kunne kommunisere over z-wave nettverket, må det settes opp assosiasjoner.

Parametre for sending av energi rapporter til HomeSeer

----------
      Før du fortsetter bør du lese gjennom en annen forumstråd, som beskriver anbefalt inndeling og sortering av devicer.
      Denne tråden heter "Organisering og sortering av Devicer".
      ----------

Trykk på linken "Fibaro Switch" 

Endre feltene "Device Name:", "Eiendom:", "Rom" og trykk på  for å endre icon på denne funksjonen.

Dersom du ønsker å bruke egne bilder, kan disse legges til i mappen C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\html\images

Når du er ferding med å endre informasjonen, trykk 

Informasjonen er nå lettere å forholde seg til.

Gjør det samme for de siste 3 devicene.

• Av AndreasLie
      Her er måten jeg har valgt å løse styring av varmeovner hos meg. Tenkte derfor en guide til de som er nye på Homey hadde vært kjekt.

1. Installer appen Virual devices https://apps.athom.com/app/com.arjankranenburg.virtual
      2. Gå til rommet du ønsker å legge til termostaten og trykk på + knappen
      3. legg til en Device, velg navn som passer og huk av Target Temperature, Automatic / Heat /Cool/Off og Measure temperature

4. Velg termostat ikon og add device
      5. Da skal det se slik ut (til høyre)

6. Nå kan vi sette termostaten til å skru av og på feks en ovn ved å bruke en fibaro wall plug.
      Til det trenger du noen flows, start med av/på flow. 
      Target temp henter du fra tags og termostaten du har laget.

7. Så må vi ha en device som måler temperaturen i rommet og som kan gi termostaten input. Her har jeg brukt en fibaro motionsensor og laget en ny flow som setter temperaturen på termostaten. I variabel feltet skal det stå measure_temperature

8.Vi kan så lage en flow for å sette temperaturen vi ønsker (target temperature). Her ønsker jeg at ovnen kun skal gå på i et gitt tidsrom og hvis det er under 20 grader (set temperature)

• Av AndreasLie
      Her er en guide for hvordan jeg har satt opp presence som styrer away mode av og på. Away mode igjen styrer temperatur, lys og andre ting i hjemmet.
      Det er ikke sikkert denne løsningen passer for alle, da man er avhengig av at hver person har med seg en smart device. Grunnen til valg av denne løsningen er at man slipper alt som heter helligdags kalendere, problemer med ferie, helger osv. Er vi borte en helg så er huset fortsatt i away mode uten at jeg trenger å sette dette eller omvendt, er noen hjemme en arbeidsdag så holder den away mode av og lys og varme er på.

Installer appene Smart Presence og Virutal Deviceses

Start med presence
      Her skal du legge inn alle telefoner som du vil at skal registeres om de er hjemme/borte. Legg til en ny device og velg smart presence

Her legger du inn navn og ip adressen telefonen din har på hjemmenettet. IP sjekker du under wifi på telefonen og husk å gå inn på routeren din og sette ip til static

Neste er å sette opp en virtuell knapp som styrer away mode. Legg til ny device og velg Virtual Deviceses og Mode

Velg Away og add device

Så skal du lage to flows som styrer av/på på away mode ved hjelp av presence. Her sier jeg at når det ikke er noen hjemme så skal den skru på away mode.

Så må vi ha en flow som skrur av når noen kommer hjem

Så kan vi lage flows med hva som skal skje når away mode går av og på. Hos meg så sier jeg at når away mode er på så skal den låse døra, skru av lys og sette ned temperaturen.

Når jeg kommer hjem så skal den sette opp temperaturen igjen

• Av Teza
      Beskrivelse for Windows 7:
      Formålet med denne guiden er å løse installasjons problemer med driverne til UZB1 Z-wave interface.

UZB1 kan kjøpes fra bl.a. Tronika.no.
      Driverne kan lastes ned fra z-wave.me.

Mer informasjon om z-wave og interface finner du i tråden HomeSeer-skolen #3 .

Installasjonsprossess fra begynnelsen:

Hvis problemet "Ingen tilgang" oppstår:

Når man åpner filbehandling og ser på de nedlastede filene, er katalogen og filene trolig markert i grønn farge. 

Dette vil si at filene er krypterte, og det er ikke mulig å installere dem uten å fjerne krypteringen først.
      For å fjerne krypteringen, gjør følgende.

Høyreklikk på katalogen med driverfilene

Trykk på "Egenskaper"

Trykk på "Avansert..."

Fjern markeringen foran "Krypter innhold for å sikre data"
      Trykk så "OK"

Trykk "Bruk"

Trykk "Ok"

Trykk "Ok"

Katalogen og driver filene skal nå være i sort farge.
      Det er nå mulig å installere driveren for denne enheten.