Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varsel for strømbrudd


Anbefalte innlegg

Hvis "wifi" er det eneste du har, så er utvalget ditt ganske begrenset.

 

Det er mulig at et slikt produkt finnes, men ikke som fungerer av seg selv. Og det er et par grunner til det. Du kan nok programmere en Shelly Plugin Module til å sende en en melding et sted hvis fryseboksen ikke har brukt strøm på X timer, men om det er en indikasjon på om den fungerer eller ei kan sikkert diskuteres.

 

Alternativet er at du er bekymret for at strømmen forsvinner, altså det nevnte strømbruddet. Hvis du setter noe i stikkontakten ved fryseboksen, så er jo strømmen fra den også borte.

 

 

Som sagt det er mulig dette finnes, men jeg vet ikke om noen ferdige løsninger du kan kjøpe over disk.

Det er mulig å lage en slik sak, men trivielt er det ikke (selv om det ikke er vanskelig for en som kan litt om strøm, elektronikk og programmering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har tinger og tanger på UPS, men ikke alt;

 

- overvåke UPS og generere alarm/beskjed ut fra det.

- overvåke IPbaserte tinger og tanger som ikke er på UPS og genere alarm ut fra dette (svarer dingsen på ping?).

 

Så var det dette med å få fram alarm/beskjed når strømmen er borte..

Noe greier  bare være operative under ett strømbrudd for å klare å avlevere alarm/beskjed.

 

Alternativet er å detektere restart av PC eller feks. Rpi.

Jeg bruker "System started" (men også UPS) på openHAB, regner med at de andre rammeverkene har noe tilsvarende

Men da er muligens skaden allerede skjedd?

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har et Denver alarmsystem med gsm og wifi  med tilhørende dingser.. TUYA kompatibelt.
Den har 230V drift til vanlig, og batteridrift .  Dersom strømmen forsvinner, så får jeg beskjed via sms.

Også om det er andre statusendringer. Wifi, sensorer, osv..  Det må da være andre systemer som har tilsvarende.

 

 

Endret av GTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og en liten aqara temperaturføler i alle kjøleskap og frysere i huset her. 

 

Lagt på en automasjon som holder øye med gjennomsnittstemperaturen de siste 5 timer for å se om den er utenfor gitt temperaturområde. 

 

Reddet meg i går, da jeg trakk den ut selv for å bruke kontakten i kjelleren til noe (ja, jeg vet. Skulle hatt en ekstra kontakt der!), og glemte å plugge i igjen. Heldigvis varsel på telefon om høy temperatur i frysen 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.