Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Eva HAN-port leser fra Datek (Zigbee) - Hvordan få den opp i Energy


KjetilB

Anbefalte innlegg

Har en Eva leser som henter ut strømforbruk kontinuerlig i Watt. Den henter også ut målerstand pr. time. Koblet til HA med ZigBee (ZHA).

image.png.e75a2fab4d87a73f3e4f83ea2ab8d425.png

 

Har noen klart å:

  1. Sette opp slik at den viser kW isteden? I så fall, hvordan? (guide for dummies)
  2. Sette opp i Energy dashboard slik at det blir full oversikt over strømforbruk på timesbasis? (også guide for dummies)

 

Virker ikke så enkelt, og ser ut til at man må knote med kode i configuration.yaml fila som jaffal jeg er ganske ukjent med.

 

EDIT: FIKK LØST DET TIL SLUTT, SE NESTE INNLEGG. Gi gjerne en tilbakemelding i tråden dersom du fikk det til via denne guiden.

 

Endret av KjetilB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye prøving og feiling har jeg nå fått det til !

 

Dette har jeg gjort:

  1. Koble EVA måleren til Home Assistant via ZigBee (går ikke inn inn på den delen, følg bruksanvisningen som følger med EVA). Jeg brukte ZHA som er enklere enn ZigbeeMQTT
  2. Endret på entities-navn til noe litt mer forståelig og fjernet Ampere som ikke gir noen mening:
    image.png.216bf5ccebb93158fe21550a5686a6e7.png
  3. Problemet er med EVA måleren er at tallet for Watt som sendes til Home Assistant er bare et tall. Home Assistant vet ikke at dette er Watt, og dermed kan ikke denne brukes til innebygget energi-måling i Home Assistant. Sannsynligvis en feil i firmware e.l. Derfor måtte jeg lage en ny sensor som henter Watt-tallet fra EVA og sier at det er et energi-tall, og samtidig ville jeg gjøre det om til kW istedenfor Watt. Se neste punkt:
  4. Lage ny sensor som regner om til kW og setter enhetsklasse til power (slik at det kan brukes i Energy-oppsettet i HA). La inn dette i configurations.yaml (dersom du har templates-seksjon fra før, legg f.o.m - sensor, og det må ligge i templates-seksjonen): 
    templates:
      - sensor:
          - name: "stromforbruk_omregnet_til_kW"
            unit_of_measurement: "kW"
            device_class: power
            state_class: measurement
            icon: mdi:flash
            state: "{{ (states('sensor.eva_meter_reader_03c2b6fe_smartenergy_metering') | float(default=0) / 1000) | round(2) }}"
  5. Siden denne sensorer over vil bare vise kW-forbruket akkurat nå, trenger vi bruke en egen funksjon som summerer denne hver time slik at vi får kWh. Det heter Riemann sum integral. Legg inn dette i configuration.yaml:
    sensor:
      - platform: integration
        source: sensor.stromforbruk_omregnet_til_kW  #Denne må stemme med navnet på sensoren over
        name: stromforbruk_integral_kW
        unit_time: h
        round: 2
  6. Deretter må HA restartes, og vente 1-2 timer til man får verdier inn i denne integration-sensoren som beregnes hver time.
  7. Gå til Configuration, Dashboards, Energy. Under Electricity grid, trykk Add consumption. Da skal integral-sensoren dukke opp i lista:
    image.png.6c265db73a93384c80b5df3e0fefdc51.png
  8. Hvis du har lagt inn Nordpool-sensoren fra @hellowlol kan du også få regnet ut kostnaden automatisk ved å legge inn sensoren her:
    image.png.0e129a80d9be4f6b31a75fd3af917768.png
  9. Da er det klart til å se på resultatet under Energy 😀:
    image.png.c9ff1a3ed642396a9532c7de8b9f94f7.png
  10. På dashboard la jeg også inn den nye sensoren som viser i kW istedenfor Watt:
    image.png.a0a0801cfd7135cf198c8788b6a77063.png
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • KjetilB endret tittelen til Eva HAN-port leser fra Datek (Zigbee) - Hvordan få den opp i Energy
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
On 21/06/2022 at 07:31, Hege Helleland said:

Min Eva måler henter ikke ut målerstand.. men firmware er nyere enn den online, har hatt det hele tiden.. firmware er 0.6 får ikke oppdatert den..

Kun en av de som virker og det er den som viser strøm akurat nå

noen forslag til hva jeg kan gjøre?

 

 

40A59B90-C35D-48FB-A567-69BC7CF963FE.png

 

Hei Hege,

Har du mulighet å test HA integrasjon gjennom ZHA i stedet av MQTT? Det ser ut at energi måling er ofte dårlig håndtert med ZigBee integrert med MQTT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetil,

Fantastisk jobb med EVA integrasjon. Tester forskjellige ZigBee måleravlesere og det ser at EVA virker greit med HA. Hvordan er din erfaring etter et par måneder?

Endret av Gersho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hege Helleland Ja, kjenner det godt når det gjelder overgang fra en protokoll til en annen. Det har jeg gjort tidligere (MQTT + ZWave > Zigbee), men hadde for tiden ikke så mange enheter koblet til HA. Du kan fortsatt vurdere ZHA integrasjon med bare de valgte utstyr (f.eks. måleravleser) :)

Endret av Gersho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Gersho

 

Etter å ha kjørt EVA integrasjonen jeg satte opp i april, har det fungert meget bra siden da. Brukes aktivt og har ikke hatt noe problemer. 

Har også satt opp en automasjon som gir meg varsling ved strømforbruk over 10kW (i 10 minutter) slik at jeg kan slå av enheter for å slippe høyere nettleie neste måned. Det er også lagt inn at varmtvannstanken slås av midlertidig når strømforbruket er over 10kW, via en standard/enkel automasjon.

 

Er fornøyd med EVA-måleren, men skulle gjerne slippet å måtte lage egen sensor for å kunne regne ut energiforbruket. Det er et samarbeid som må gjøres av Datek og ZHA-gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Poster her i stedet for nytt innlegg. Jeg trenger hjelp til å konvertere konstant forbruk i W til kWt. Har testet "Integration - Riemann sum integral" både i configuration.yaml og som helper, men i begge tilfellene så virker det som den bare summerer opp. Virker som det fungerer greit når jeg legger det til i energi dashboard, men ikke til andre ting som f.eks. vanlig dashboard.

 

sensor:
  - platform: integration
    unique_id: 0b603cc2-49de-4edd-8392-8ed02b7ab6fe
    source: sensor.eva_meter_reader_instantaneous_demand
    name: kWt_intergration_sensor_configyaml
    unit_prefix: k
    method: left
    unit_time: h
    round: 2

 

 

image.png.3272afb6479291faa926de4cd6411d63.png

 

image.thumb.png.573d6f493cf3da5fa25c2e40b0c0bf45.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
jfooobet skrev (På 17.9.2023 den 16.24):

Poster her i stedet for nytt innlegg. Jeg trenger hjelp til å konvertere konstant forbruk i W til kWt. Har testet "Integration - Riemann sum integral" både i configuration.yaml og som helper, men i begge tilfellene så virker det som den bare summerer opp. Virker som det fungerer greit når jeg legger det til i energi dashboard, men ikke til andre ting som f.eks. vanlig dashboard.

 

sensor:
  - platform: integration
    unique_id: 0b603cc2-49de-4edd-8392-8ed02b7ab6fe
    source: sensor.eva_meter_reader_instantaneous_demand
    name: kWt_intergration_sensor_configyaml
    unit_prefix: k
    method: left
    unit_time: h
    round: 2

 

 

image.png.3272afb6479291faa926de4cd6411d63.png

 

image.thumb.png.573d6f493cf3da5fa25c2e40b0c0bf45.png

Hvordan fant du unique ID?... jeg får ikke dette til å funke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

djheinz skrev (På 1.3.2024 den 20.23):

Hvordan fant du unique ID?... jeg får ikke dette til å funke...

Mulig å generere i Studio Code Server til home assistant. Får du en feilmelding på dette? Skal ikke være nødvendig å lage unique id, og om du ønsker trenger den ikke følge spesifikk syntaks, bare å lage en tilfeldig, men unik, tallrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

djheinz skrev (23 timer siden):

 

Jeg kjører det ja... trodde jeg trengte ID ?... Finner den i ZHA, men får det ikke til å funke...

 

Hvordan har dere konfigurert?..

LØST!

 

Visste ikke at jeg måtte åpne HAN port hos leverandør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.