Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Webside med sanntidsdata samt historikk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ønsker å gjøre en del av dataene som jeg og nærmeste familie daglig selv har i home assistant med andre. Det blir upraktisk for de å bruke home assistant. Her er det mange veier til mål, tenkte derfor å konsultere det store felleskapet for ideer og råd, kanskje noen som allerede har gjort det samme.

 

Tanken går mot å sette opp en lokal web server som jeg åpner opp mot det store stygge internet, gjerne apache som kjører som et docker image, evt bruke en skyteneste, men jeg ønsker ikke å betale noe i mnd for dette. Data det er snakk om er typisk utetemp, vindretning, nedbør, sjøtemp. Ønsker en fin grafisk visning der det er mulig å se på historie, så vel som nåtid. Data er tilgjengelig enten via MQTT, eller fra Influx db. Bruker grafane for visning lokalt, og har vert inne på tanken å åpne opp for den eksternt. Ser at det er mange fine grafer rundt om som feks worldometer men jeg vet ikke hva som ligger bak her, men har forstått at det kan være smart å teste ut wordpress med diverse plugins.

 

Om noen har erfaring, kan peke i rett retning, osv. så mottas det med takk:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du allerede bruker Grafana høres det jo gjennomførbart ut å åpne for den. Du kan f.eks kjøre nginx foran som en reverse proxy, eller du kan bruke Apache som du skriver. Det innebærer selvsagt å åpne porter med den risiko det medfører, men med både nginx og Apache kan du sikre deg til en viss grad (passord, SSL, IP-whitelisting, etc, men det er ikke helt rett frem for oss som ikke har dette som yrke...

 

Kanskje Dash fra Plotly kunne være noe for deg, men det er også en terskel - og du får stort sett de samme utfordringer som med Grafana. Da vil Grafana nok være bedre.

 

Utfordring med å kjøre noe eksternt er vel at du har dataene lokalt. Så da trenger du eventuelt en tjeneste som syncher/sender data til en ekstern tjeneste, som da plotter de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.