Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre basseng (rens og oppvarming) fra Homey?


Gullars

Anbefalte innlegg

Vi har overtatt et hus med basseng. Bassenget styres av et tidsur som slås på 6t i døgnet. Jeg har ordnet det slik at dette nå er på natten, mellom 01 og 07. Slik jeg skjønner det slår tidsuret av og på selve renseanlegget, mens varmepumpen (luft-vann) ser ut til å være påslått hele tiden. Jeg vil tro at logikken er at varmepumpen varmer opp vannet som går gjennom renseanlegget, og at det dermed er lite aktivitet også på den så lenge tidsuret og dermed renseanlegget er av.
 

Tidsuret er av typen Micro Matic MM7596 Astro BT. Varmepumpen er av merket Gullberg & Jansson. Førstnevnte har bluetooth og sistnevnte har wifi.

 

Jeg har skjønt at jeg kan få koblet på en Aeotec Heavy Duty for å smartstyre anlegget, men hvordan blir dette i praksis? Byttes tidsuret da ut med denne? Kan jeg gjøre andre grep for å få redusert forbruket på selve varmepumpen som tilsynelatende er på hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også et ganske likt anlegg med tidsur, bortsett fra at verken tidsuret eller varmepumpen lar seg fjernstyre. Tidsuret er helt manuelt. Som du sier så er varmepumpen avhengig av at renseanlegget og vannpumpen også går samtidig. Hvis ikke får du ingen vanngjennomstrømming og oppvarming av vann 🙂 

Det du bør tenke på er når det er mest effektivt at anlegget går. Jeg har det gjerne av på natten når det er kaldere, men på om dagen når det er varmere og varmepumpen får mest effekt. 

Jeg trenger også få få bedre styring av anlegget og burde få byttet ut tidsbryteren med noe som kan styres fra Homey f.eks. Aeotec Heavy Duty. Noe av utfordringen min er at alt utstyr står nede i et teknisk rom som er under bakken i enden av bassenget og hvor det pt. ikke kommer noen signaler verken wifi, z-wave eller Zigbee. Tar gjerne i mot tips til hvordan jeg kan få dekning i dette rommet. 

Med en Aeotec bryter, så er det bare å fjerne tidsuret og heller lage flows som styrer anlegget basert på tid, temperatur i lufta og eventuelt temperatur i vannet. Det siste holder vel uansett varmepumpen orden på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axe NH skrev (5 timer siden):

Vi har også et ganske likt anlegg med tidsur, bortsett fra at verken tidsuret eller varmepumpen lar seg fjernstyre. Tidsuret er helt manuelt. Som du sier så er varmepumpen avhengig av at renseanlegget og vannpumpen også går samtidig. Hvis ikke får du ingen vanngjennomstrømming og oppvarming av vann 🙂 

Det du bør tenke på er når det er mest effektivt at anlegget går. Jeg har det gjerne av på natten når det er kaldere, men på om dagen når det er varmere og varmepumpen får mest effekt. 

Jeg trenger også få få bedre styring av anlegget og burde få byttet ut tidsbryteren med noe som kan styres fra Homey f.eks. Aeotec Heavy Duty. Noe av utfordringen min er at alt utstyr står nede i et teknisk rom som er under bakken i enden av bassenget og hvor det pt. ikke kommer noen signaler verken wifi, z-wave eller Zigbee. Tar gjerne i mot tips til hvordan jeg kan få dekning i dette rommet. 

Med en Aeotec bryter, så er det bare å fjerne tidsuret og heller lage flows som styrer anlegget basert på tid, temperatur i lufta og eventuelt temperatur i vannet. Det siste holder vel uansett varmepumpen orden på. 

 

Veldig usikker på om noe her egentlig lar seg fjernstyre. Forsøkte å legge tidsuret til i Micro Matic sin egen app, men uten hell. Lyktes heller ikke med varmepumpen i leverandørens app… Uansett: fint å få bekreftet hypotesen min om at varmepumpen i praksis ikke er aktiv når pumpe- og renseanlegget er av. Da vet jeg at det holder å automatisere pumpe- og renseanlegget.

 

Jeg glemte å nevne at bassenget vårt er innendørs. Ifølge forrige eier synker temperaturen i bassenget typisk 0,5 til max 1 grad mellom oppvarmingssyklusene. Det er derfor jeg har tenkt at det må være smart å varme det opp og rense det mens strømmen er billig om natten, for så å la temperaturen synke utover dagen med opptil en grad. Men forstår jeg deg rett i at varmepumpen da må jobbe hardere grunnet lavere utetemperatur? I så fall kan det hende at logikken min ikke henger helt på greip… Hvordan kan man regne på den positive effekten av lav strømpris om natt vs. den negative effekten av lavere temperatur om natten? Med automatisering vil man jo da kunne kombinere input om utetemperatur og strømpris til å optimalisere oppvarmingstidspunkt gjennom døgnet.

 

Ellers bekrefter du jo for så vidt at det vil fungere å erstatte tidsuret med en Aeotec HD. Det jeg liker med løsningen vi har nå er at vi kan trykke på en knapp på tidsuret og slå det av og på manuelt. Da får vi mulighet til å slå på pumpene når vi bruker bassenget. Kan man få laget en bryter for dette formålet sammen med Aeotec HD, og hva trenger jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok forskjell på å ha et innendørsbasseng enn utendørs spesielt på varmetap 🙂 Hvor mye forskjell det er i effekt på varmepumpen din avhenger av type og det er ikke sikkert at det har så mye å si når den kjøres spesielt på sommeren. Tipper det er forskjell på de som er beregnet for innendørs og utendørs-basseng, uten at jeg egentlig har peiling 🙂

 

Kommer også til å gå for Aeotec HD, men det ser ut til at den er utsolgt over hele landet.... 

For å styre den kan du bruke hvilkensomhelst bryter som er støttet av Homey. Det er bare å lage en flow som skrur Aotec HD av og på. Kan også bruke en variabel som da også skrur av eventuelle automatiske styringer f.eks. ved temperatur eller tid.  Her er noen brytere: https://www.tek.no/samletest/i/yR2B7g/smartknapper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axe NH skrev (6 minutter siden):

Det er nok forskjell på å ha et innendørsbasseng enn utendørs spesielt på varmetap

Jeg har et 28m3 utendørsbasseng isolert med 10cm isopor på sidene og 5cm isopor i bunnen. Jeg bruker sort termoduk på toppen når bassenget ikke er i bruk og ser at på solrike dager kan termoduken varme opp hele bassenget med 1-2 grader i tillegg til at avdamping minsker vesentlig. Har i tillegg overbygg med kanalplastplater som også isolerer en del...

 

Jeg har styring på både varmepumpe (Aeotec HD, 17kW VP som trekker max 3kW) og filteranlegg men så langt har filteranlegget (400W) gått døgnet rundt og VP styrt av temperatur men det var i den tiden strømmen var for folket...

 

Jeg ser for meg å nå kjøre filter og varmepumpe utelukkende på den varmeste tiden av dagen og så langt det lar seg gjøre forsyne hele bassenget fra solselleanlegget som jeg holder på å bygge. Er der ikke nok sol så må styringen ta hensyn til strømpris... så der ligger an til litt fintenking framover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Litt gammel tråd, men jeg styrer sirkulasjonspumpen med en Namron Z-wave 16A plugg. Sirkulasjonspumpen trekker 700 watt. 
Laget en flow i Homey som lar sirkulasjonspumpen sirkulere i de 12 timene med lavest strømpris mellom 0400 og 1900.
Varmepumpen skrur seg av/på avhengig av om sirkulasjonspumpen går eller ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.