Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppdatert sammenligning av Homeseer og Home Assistant?


Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Kjører i dag på HS4, og har brukt Homeseer mer eller mindre kontinuerlig siden jeg startet med dette for snaut 10 år siden. Var en kort tur innom Smartthings når den bølgen kom.

 

Jeg var svært skuffet over "oppgraderingen" fra HS3. Jeg syns det har skjedd utrolig lite på 8 år utvikling i en bransje som utvikler seg i enorm fart. Det nye UIet er noe mer tiltalende, men jeg opplever det som mindre intuitivt og klønete med flere klikk og ineffektiv design. YMMV.

 

På sidelinjen forsøker jeg å følge med på hva som utvikler seg, og Home Assistant ser ut til å skyte fart på en annen måte enn det Homeseer klarer. Jeg syns Lovelace og mulighetene til å betraktelig øke WAF er veldig positivt. I det store og det hele er vel begge systemer såpass åpne at man "får til" alt man ønsker, men det er ulikt hvor mye innsats det krever. Jeg har nå kjørt opp en Home Assistant container og har lagt til en del integrasjoner. Imponert og forvirret er vel to nøkkelord her foreløpig. Jeg har fått inn Zigbee enheter med auto-discovery fra Zigbee2MQTT, det funker fint. Foreløpig har jeg bare hentet inn Z-wave enheter via Homeseer, det funker ikke optimalt. 

 

Jeg har skummet lange tråder både på Homeseer og HA sine forumer, men lurte på om noen her inne er interessert i en diskusjon? Noen med oppdaterte erfaringer fra begge systemer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er: 

Du bestemmer selv. Hvis du har et system som fungerer for deg, og du er tydeligvis oppegående nok til å finne ut av det meste selv, så ikke hør på hva jeg eller noen andre sier. :)

 

Alle får bare 24 timer i døgnet, og det er opp til folk selv hva de vil bruke de timene på.

 

Home Assistant gjør mye riktig. De har en rivende rask utvikling og det kan være en fordel. Og det kan være en ulempe. De har bred (og god?) støtte Og det er vanskelig å argumentere mot en pris på kr. 0,-.

 

HomeSeer stuper ikke akkurat med hodet først inn i fremtiden. Men jeg har holdt på så lenge at jeg ikke tar meg tid til å dille så mye, det får andre, yngre sjeler gjøre. Det frustrerer meg hvis jeg må bruke mer enn 2 minutter på vedlikehold i uka. I vårt helautomatiserte hus så må det Bare Virke™ og jeg simpelthen digger at det fungerer dag etter dag, år etter år, og at jeg slipper å måtte følge med på hvilke X komponenter må oppdateres, hvilke som slutter å virke på grunn av manglende oppgradering av Y eller slutter å virker på grunn av oppdatering Z.

 

Hvis du vil ha det beste fra begge (evt alle) verdener, så gjør det: Koble dem sammen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart jeg som bestemmer, og det finnes ikke noe fasitsvar. Det kommer både an på hva man er ute etter, og hvilke dingser man vil skal snakke sammen. Ikke minst er det jo mange her inne (meg selv inkludert) som mener de beste automatiseringene er de man hverken ser eller trenger forholde seg til. Da blir UI helt underordnet.

 

Jeg deler din erfaring med Homeseer. Det funker bra. Særlig når man uansett har svelget investering i både software, plugins (og evt. Windows server) er det jo lite som skulle tale for å skifte beite. Er også enig i at rask utvikling har sine ulemper. Både med potensiell stabilitet, men også på helt enkle ting som at guider fra 2mnd tilbake er helt verdiløse fordi de nå har endret hvordan ting ser ut. 

 

På den andre siden er jeg frustrert over manglende tempo hos Homeseer. Jeg kan gjerne kode en del selv, men antall integrasjoner som HA har en imponerende. De funker også bedre enn min egen kode.. 

 

Jeg er ikke ute etter råd til valg av system, men andres erfaringer og tanker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest forundret over maskinvaren mange her kjører sine systemer på. Selv er jeg der at det kan ikke bli enkelt nok og en raspberry pi er allerede langt for avansert. Når en går til det skrittet og kjører hjemmeautomasjonen på en Windows eller Linux maskin så har en allerede ansatt seg selv som husets IT medarbeider.

Dette med oppdateringer av Home Assistant kunne jeg avfeid med å si at det er jo frivillig. En trenger ikke installere det nye. Men erfaringsmessig er det ikke så lett. Ofte har en rett og slett bare lyst på det nye som kommer. Andre ganger er et api oppdatert og for å få inn siste versjon av en integrasjon så kan det kreves siste versjon av Home Assistant i tillegg. Og så er en i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HomeSeer har jo vist seg å ha NULL support og når en ser på hvor mange år de har brukt på å komme seg fra HS4-PreSale til et reelt produkt så imponerer det jo ikke akkurat for å si det pent... Og HS4 er jo ikke akkurat noen revolusjon, omtrent bare et modernisert UI som tar større plass og derfor gir mindre info på et og samme skjermbilde... Stabiliteten er jo helt ok men har hatt noen plugins som, i mitt hode, helt umotivert har tatt alt som heter CPU og alt går i sirup... Og nødvendige basisfunksjoner som må kjøpes i tillegg som f.eks. Easytrigger er heller ikke godt nok...

 

Kjenner veldig lite til Home Assistant og jeg ser jo at HA har en stor og aktiv brukermasse men jeg flyttet hele greiene mine til Node-Red og alle sensorer via MQTT og det ble i alle fall en heeeeelt annen verden for min del. Tok litt tid å skjønne tankegangen til Node-Red men det er i alle fall en heeeelt annen verden enn HS med langt flere muligheter og mye bedre oversikt i mitt hode i alle fall. Sliter litt med å skjønne at Node-Red gruppen her er så liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (16 timer siden):

Dette med oppdateringer av Home Assistant kunne jeg avfeid med å si at det er jo frivillig. En trenger ikke installere det nye. Men erfaringsmessig er det ikke så lett. Ofte har en rett og slett bare lyst på det nye som kommer. Andre ganger er et api oppdatert og for å få inn siste versjon av en integrasjon så kan det kreves siste versjon av Home Assistant i tillegg. Og så er en i gang.

Jeg er 100% nysgjerrig og sadistisk nok til å oppdatere det jeg kjører her hjemme. Ikke alltid med hell.. :)

 

Det er "skummelt" å skulle bytte ut noe som funker såpass bra som Homeseer. Det jeg savner går det jo også an å ta tak i, men jeg føler det er tungvint og litt "ræva inn i fremtiden" å legge ned masse jobb i å fikse det. Jeg kommer til å savne mscMQTT - det er en plugin jeg har blitt veldig glad i og som har løst mange problemer. Jeg har blant annet brukt det til å dytte history over til InfluxDB fordi jeg syns de alternative device-history sakene i Homeseer ikke gir meg det jeg vil ha. Nå kommer det mer og mer stemmestyring her hjemme, og selv om Homeseer har støtte for det syns jeg det er ganske kantet og begrenset (jeg vet ikke ome HA er bedre her).

 

Jeg savner notifications med mulighet til å styre ting direkte (eksempelvis "Oi tror du har glemt garasjeporten -> trykk her for å lukke"). Jeg kan få det til med Tasker, men fyttihampen så tungvint det er. 

 

Jeg ser større og større verdi av et litt sexy UI for å øke brukeropplevelsen både for meg selv, gjester, kona, barna og eventuelle kjøpere i tilfelle salg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Home Assistant og oppsett har jeg testet "det meste og kan oppsummere litt:

  • en litt gammel kompaktpc fungerer bedre enn raspberry pi (NUC, Lenovo station etc)
  • Home Assistant Operating System er å foretrekke framfor div. Container-varianter (det kjører på det meste av HW. og er raskt å installere)
  • Zigbee er litt hit and miss, bruker du Deconz i dag, er det enkelt å bare fortsette med det uten noe jobb. ZHA begynner å ta form, men er litt mangelfull enn så lenge
  • Z-Wave fungerer bra, og så lenge du har alt parret med USB-sticken din og du har nøkkelen din, så er det enkelt å flytte over
  • Siden utviklingen er så rask, er dessverre mye av infoen du finner på nett utdatert/feil
  • Ref pkt. over, Discord-servere er til god hjelp når du står fast, mange hjelpsomme der
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (På 12.4.2022 den 16.56):

HomeSeer har jo vist seg å ha NULL support og når en ser på hvor mange år de har brukt på å komme seg fra HS4-PreSale til et reelt produkt så imponerer det jo ikke akkurat for å si det pent... Og HS4 er jo ikke akkurat noen revolusjon, omtrent bare et modernisert UI som tar større plass og derfor gir mindre info på et og samme skjermbilde... Stabiliteten er jo helt ok men har hatt noen plugins som, i mitt hode, helt umotivert har tatt alt som heter CPU og alt går i sirup... Og nødvendige basisfunksjoner som må kjøpes i tillegg som f.eks. Easytrigger er heller ikke godt nok...

 

Kjenner veldig lite til Home Assistant og jeg ser jo at HA har en stor og aktiv brukermasse men jeg flyttet hele greiene mine til Node-Red og alle sensorer via MQTT og det ble i alle fall en heeeeelt annen verden for min del. Tok litt tid å skjønne tankegangen til Node-Red men det er i alle fall en heeeelt annen verden enn HS med langt flere muligheter og mye bedre oversikt i mitt hode i alle fall. Sliter litt med å skjønne at Node-Red gruppen her er så liten...

 

Interessant og betimelig tråd.

 

Har stusset på prosessen rundt HS4 helt siden den ble annonsert. Graden av manglende modenhet da HS4 ble sluppet, sier noe om ganske skrikende mangel på produkt- og utviklingsressurser. 

 

For en del brukere som kan skrive egen kode og/eller har evne og vilje til å nyttiggjøre seg mer avanserte funksjoner, så leverer HS selvsagt ei knallgod kraftpakke. Spørsmålet om det er nok.

 

Et konkret eksempel: Våren 2021 endret Google / Nest Home-universet integrasjonsmodellen sin. Tross en haug av supportmeldinger og lovnader om fiks, så har Homeseer enda ikke evnet å sikre samme funksjonalitet som før endringen. Konkurrentene har tilsynelatende ikke samme problemer.

 

Den siste tiden har HS "kastet" 50 prosent rabatt mot oss som kunder. Mulig at jeg ikke har fulgt med, men mener å huske at det stort sett er rundt Black Friday at HS har hatt slike kampanjer tidligere. Ikke sikkert at det stemmer, men hyppige salgskampanjer kan jo være et signal om at likviditeten ikke er der den bør være.

 

Skal Homeseer overleve med dagens modell, hvor man kjøper Homeseer og mottar fremtidige oppdateringer kostnadsfritt, må de selge på volum blant avanserte brukere. Hvor mange slike brukere finnes? Hvis Home Assistant og andre aktører fremstår som mer attraktiv for sluttbrukerne uten vilje og evne til å ta i bruk et produkt med såpass høy terskel, så tror løpet på ikke altfor lang sikt er kjørt for Homeseer.

 

Hilsen nylig oppgradert bruker fra HS4 -> HS4 Pro som har dratt opp en LXC-container med Home Assistant av ren nysgjerrighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrick skrev (På 13.4.2022 den 9.15):

Jeg savner notifications med mulighet til å styre ting direkte (eksempelvis "Oi tror du har glemt garasjeporten -> trykk her for å lukke"). Jeg kan få det til med Tasker, men fyttihampen så tungvint det er. 

Dette er rimelig enkelt i HA vha. mobil-appen. https://companion.home-assistant.io/docs/notifications/actionable-notifications/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venin skrev (8 timer siden):

Dette er rimelig enkelt i HA vha. mobil-appen. 

Jo takk, dette var en av grunnene til at jeg ble trukket mot HA.

 

Trash2000 skrev (10 timer siden):

Skal Homeseer overleve med dagens modell, hvor man kjøper Homeseer og mottar fremtidige oppdateringer kostnadsfritt,

 

Jeg liker modellen godt som kunde, men ser absolutt problemet for Homeseer. Da må i alle fall utviklingen gå mye raskere enn 7-8 år per generasjon software.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger opp med litt "initial impression" så langt med Homeassistant. Noen plusser, noen minuser og noen info-punkter

 

+ Raske og fine integrasjoner mot veldig mye av utstyret mitt (Airthings, Easee, Tibber, Gardena, Sure, LibreELEC). Foreløpig veldig stabilt, men det er vel for tidlig å konkludere

+ UI-et er veldig mye bedre enn Homeseer. Der jeg i Homeseer opplevde mange klikk frem og tilbake med lasting av sider og lasting av devicer så er det veldig responsivt og relativt intuitivt.

+ Offisiell dokumentasjon er i min erfaring bedre enn Homeseers

+ Det er veldig enkelt og lage grunnleggende og attraktive Dashboard med de innebyggede kortene. 

 

- Vil man ha noe mer enn de grunnleggende og attraktive Dashboardene havner man raskt i en situasjon hvor man må endre config.yaml eller tilsvarende manuelt.

- Jeg savner virtuelle devicer og timere / counters. Jeg vet jeg kan få til det samme med helpers og template-entities, men så mye mer tungvint for det jeg har tenkt på som grunnleggende funksjoner.

- Forum poster er ferskvare ettersom utviklingen går så raskt, og funksjoner flyttes / får nye navn. For Homeseer kan man jo finne 10 år gamle tråder som løser dagens problemer helt greit. Det er ikke tilfellet i HA

 

/ Zigbee enheter kjørte allerede på Zigbee2MQTT, så det var enkelt å hente inn disse derifra. 

/ Z-wave enheter ble flyttet ved å bruke UZB som kontroller rett inn i Zwavejs2mqtt. Det fungerte fint, og jeg trengte bare ekskludere/inkludere IDLock på nytt ettersom det var eneste secure node

/ Det er en større omstilling enn jeg hadde trodd. Ganske store forskjeller på hvordan de har bygget opp sin tilnærming til devicer/features og tilsvarende device/entities -> herunder hvordan man kan gjøre endringer på de. 

/ HA er rettet mot å sette opp Dashboard (tidl. Lovelace) tilpasset ulik bruk. Det man ikke har på et Dashboard er derimot litt mer krøkkete å hente frem enn slik jeg opplever Homeseer. Dette er en ulempe, særlig frem til man får alt på plass i Dashboard (Som jeg mistenker kommer til å drøye og være en relativt kontinuerlig prosess..)

 

EDIT: Limer inn et bilde for å vise hvilke integrasjoner jeg har, og kort antall enheter som jeg har koblet til her hjemme. Gir litt inntrykk av hvor mye som er "smart" her hjemme :) Zigbee enheter kommer inn via MQTT

image.thumb.png.cef836dfba1c5b25f3ab75a66172c188.png

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrick skrev (1 time siden):

- Jeg savner virtuelle devicer og timere / counters. Jeg vet jeg kan få til det samme med helpers og template-entities, men så mye mer tungvint for det jeg har tenkt på som grunnleggende funksjoner.

Veldig enig i mye av det du skriver, men av nysgjerrighet. Hva tenker du på her? Føler selv det meste løses enkelt med helpers som jeg brukte virtuelle devicer i HS til før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjonness skrev (21 minutter siden):

Veldig enig i mye av det du skriver, men av nysgjerrighet. Hva tenker du på her? Føler selv det meste løses enkelt med helpers som jeg brukte virtuelle devicer i HS til før. 

 

Har vel ikke noe konkret akkurat nå, og det kan gjerne skyldes at jeg ikke har satt meg nok inn i det enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i prosess med å dytte systemet over på HA selv, og syns det ser meget bra ut!

Jeg kjører det i en docker siden jeg har en del andre saker kjørende på samme NUC. Syns det fungerer veldig fint, og oppdatering kan gjøres med minimal nedetid. Savner ikke Supervisor heller, har enda ikke funnet noe som ikke funker uten den..

 

Nå kjører jeg all automasjon i MSR, så den delen har jeg ikke testet, men jeg syns virtuelle devicer var høvelig greit å sette opp når jeg fikk satt meg inn i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i den situasjon at jeg skal starte opp igjen hjemmeautomasjonen, hadde en HS3 gående men pga tid og omstendigheter så kjørte jeg ikke opp igjen systemet når maskinen knelte, heldigvis var jeg ikke kommet så godt igang at jeg ikke hadde et dumt hus når alt knelte. (2 små kids gjør noe med tiden en har til overs)

Kjøpte HS4 når det kom og var planen og starte opp igjen med det. Men største aberet for meg med HomeSeer er plugins prisen, 40$ er i stiveste laget om en må ha en del av de. Nå var ikke HomeAssistant så veldig alternativt når jeg kjøpte HS4, men det har komt seg siden sist. Nettopp startet opp HA på hytten, og når en er vant til HS3, var det litt å sette seg inn i. Lysstyring i HS3 var jo griseenkelt, og om en hadde gjort noe feil var det griseenkelt å endre på de småtingene en måtte for å få det til. Nå vet jeg ikke hvordan det er i HomeAssistant, har bare prøvd det såvidt i Domotics før jeg gikk over til HomeSeer.

Men hva jeg ender opp med vet jeg ikke, derfor er en slik tråd midt i blinken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått fra Domoticz til HA. Planen var opprinnelig HS, men jeg ble ikke særlig imponert når jeg testet trial. Syns også plugin-prisene var nokså stive. Hs har nok en brattere læringskurve, men så er det også opensource med et svært aktivt community. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg fortsetter denne innsatsen, og er glad for at jeg gjør det. Jeg tror løsningen blir bedre enn det jeg hadde med Homeseer, og jeg føler det er mer fremtids-rettet. 

 

Det er mye læring underveis her, og det må man trives med (jeg gjør det). Også føler jeg det er veldig mange historier ala dette til å begynne med. "Skal bare" blir til 10 fler steg enn man hadde sett for seg. 

 

 

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrick skrev (2 timer siden):

Jeg fortsetter denne innsatsen, og er glad for at jeg gjør det. Jeg tror løsningen blir bedre enn det jeg hadde med Homeseer, og jeg føler det er mer fremtids-rettet. 

 

Det er mye læring underveis her, og det må man trives med (jeg gjør det). Også føler jeg det er veldig mange historier ala dette til å begynne med. "Skal bare" blir til 10 fler steg enn man hadde sett for seg. 

 

 

 

Den der treffer ganske godt på Home Assistant ja. 
Tror jeg selv fortsetter å ha HS4 som base til Zwave ganske lenge ennå, og styrer via MQTT. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gullfrode skrev (14 timer siden):

Den der treffer ganske godt på Home Assistant ja. 

Jeg føler den treffer godt på ganske mye av Homelab-aktivitetene mine. 

 

gullfrode skrev (14 timer siden):

Tror jeg selv fortsetter å ha HS4 som base til Zwave ganske lenge ennå, og styrer via MQTT. 

Jeg gikk for Zwavejs2MQTT og har kun oppdaget én liten ting som var bedre i Homeseer. De gamle Z-TRM termostatene mine med oppdatert firmware rapporterte til HS hvorvidt de sto på eller ikke (status på reléet), det har jeg ikke fått inn med Zwavejs2MQTT. Litt irriterende da jeg brukte det til å kalkulere energiforbruk fra disse termostatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.