Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppdatere firmware på Ikeaenheter i Deconz


bjwanvik

Anbefalte innlegg

Utelysene mine på garasjen er Ikea Trådfri, og mister rett som det er forbindelsen uten at jeg har orket å bry meg stort om det, men nå benyttet jeg en alt for rolig dag på jobb til å ta litt tak i dette.

Tenkte på å muligens flytte de over til Ikea gateway da det er kommet et veldig kurant plugin som jeg bruker for å få Fyrtur til å virke (de nekter rett og slett i Deconz), og veide litt for og mot. Firmwareoppdateringer var vel det som stilte Ikeas egen gateway sterkest, men så kom jeg på at jeg fant jo en løsning for dette for flere år siden (mener jeg dokumenterte den her også, men at det var noe av det som forsvant etter serveren her krasjet.)
 

Sikkert gammelt nytt for noen her, men samtidig kan det kansje være nyttig for andre :)

https://rolig.dk/?p=1888

 

Her var det en veldig lettfattelig guide, og det funker som bare det :)
(vel.. det tar tid å oppdatere da, voldsomt lang tid, men det får så være....)

 

EDIT: Deconz virker ikke til å være 100% stabil på dette, så jeg har startet på nytt imellom oppdateringene, og av og til henger det bare, men etter litt om og men kommer en igjennom.

Endret av bjwanvik
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig tips! Takk for det.

Til de som ikke bruker en Rpi, men - som jeg - kjører deConz i en container på en Linux server, så er det fullt mulig å følge den samme guiden så lenge man justerer path'en der OTAU filene skal ligge (det finnes normalt ingen "Desktop" i en container).  Dersom man kjører deConz via VNC skal det bare være å velge 'Plugins -> OTA Update' og derfra velge 'OTAU File' - tab'en og klikke på 'Open' knappen nederst til høyre i vinduet. Da åpner det seg et nytt vindu og der vil du se hvilken path din installasjon av deConz er konfigurert til å benytte. I mitt tilfelle fikk jeg følgende:

1991544166_Skjermbilde2022-04-13164429.thumb.png.d6baa5e848cbb3f659951249a5f1f0dc.png 

 

Du kan kjøre python scriptet på en hvilken som helst maskin som har python installert, så lenge du vet hvilken katalog du befinner deg i når du kjører det, så vil det alltid legge alle de nedlastede OTAU filene en underkatalog med navn 'otau'.  Disse må du deretter flytte til den rette 'otau' katalogen som gjelder for din deConz installasjon, slik som i mitt tilfelle: /home/deconz/otau

Normalt er dette en symlink, og dennes absolutte path finner du ved å følge samme path som deConz 'config' path som du valgte under installasjonen. I mitt tilfelle på en QNAP server, ble dette: '/share/CACHEDEV1_DATA/Public/Deconz/otau' som da selvsagt ligger utenfor selve containeren.

Deretter skal det bare være å følge resten av oppskriften.

 

Endret av VikingOy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forøvrig melde om at etter lugginga jeg opplevde i starten løsna det helt, og nå har jeg vel straks oppdatert 20 enheter tenker jeg, mulig det var en node mye gikk igjennom som ble veldig mye bedre etter oppdatering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.