Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Power saver - varmekabler på bad


Anbefalte innlegg

Forsøker meg litt frem med smartstyring av varmekabler i forhold til priser og foreløpig testet litt med noden lowest price, men blir ikke helt klok på hva som egentlig er optimalt mtp varmekabler på badet.

Først forsøkte jeg leke meg litt med av/ på etter strømpriser og 9 timer av i døgnet. Ble ikke optimalt og kunne risikere kalde perioder.


Deretter litt lavere temp - høyere temp og nå har jeg vel bare en grad som skiller av og på..

 

Hvordan styrer du varmekabler med powersaver og til strømpriser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålgrim skrev (4 timer siden):

Ingen andre som har utviklet noe mer fancy enn det? Nattsenk er vel lite hensiktsmessig med dagens strømpriser, burde vel nesten heller vært nattøk 😛

 

Kålgrim skrev (På 14.4.2022 den 22.05):

Hvordan styrer du varmekabler med powersaver og til strømpriser?



Jeg datt litt av lasset når du nevner "powersaver". Kanskje du kunne forklare hva det er eller linke til det istedenfor å anta at alle vet hva det er. Hvis du var interessert i alternativer, da. Det er fortsatt uklart for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20/04/2022 at 14:31, Kålgrim said:

Nattsenk er vel lite hensiktsmessig med dagens strømpriser, burde vel nesten heller vært nattøk

Det er mulig vi bor på forskjellige steder, men her er ikke strømmen billigere om natten. Den billigste strømmen er den man ikke bruker, og det brukes mindre energi på å varme opp igjen om morgenen enn å holde det varmt hele natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baderomsgulvet kan vel betegnes som et slags batteri, så eneste jeg kan se for meg måte å spare penger på er å slå av varmekablene akkurat i de peakene som er om morningen(07-09) og ettermiddagen (15-18) eller har dette vist seg å være feil? Jeg tenker kun teoretisk da systemet mitt venter på å bli startet opp igjen.

Moskus ser ut som han har dataene i orden da,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr Kotelett skrev (21 minutter siden):

eller har dette vist seg å være feil?

Ikke helt feil men ikke helt riktig heller. Varierer fra dag til dag men som tommelfingerregel er det noenlunde greit.

 

Betonggulv klarer seg normalt uten varme i noen timer så å styre direkte etter strømpris er en enkel og grei løsning, f.eks. bare ha på varmen når prisen er under dagens gjennomsnittspris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Hr Kotelett said:

aderomsgulvet kan vel betegnes som et slags batteri, så eneste jeg kan se for meg måte å spare penger på er å slå av varmekablene akkurat i de peakene som er om morningen(07-09) og ettermiddagen (15-18) eller har dette vist seg å være feil?

Nei, det er ikke feil, men det kommer an på hvor mye komfort man vil slippe taket på. Gulvet kan være varmt en stund, men uendelig lenge er det ikke. 

 

Men det ligger kanskje en del i dette:

On 15/04/2022 at 20:45, Moskus said:

relativt enkel håndtering av ekstrem-pris

Når prisene blir for ekstreme, så settes HeatIt Z-TRM2fx til "ECO" (det er så synd de fjernet dette fra TRM3), men dette sjekkes time for time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
stigvi skrev (På 20.4.2022 den 19.04):

 



Jeg datt litt av lasset når du nevner "powersaver". Kanskje du kunne forklare hva det er eller linke til det istedenfor å anta at alle vet hva det er. Hvis du var interessert i alternativer, da. Det er fortsatt uklart for meg.

 

Bjonness skrev (På 20.4.2022 den 22.15):

Antar det er denne han mener. 

https://powersaver.no/

Hei, beklager. Blir litt mange "hjemmestyringsgrupper" og forum, så mistet litt oversikten og tenkte ikke i et øyeblikk at powersaver ikke var like kjent her på forumet som feks på home assistant gruppen på FB. Trodde også forfatteren (Otto Paulsen) var aktiv her på forumet, men mulig jeg tok feil :P )
Veldig enkelt forklart er powersaver en node-red integrasjon som styrer ting etter strømpriser.
Den har tre noder man kan velge mellom (mer detaljert veiledning står på nettsiden Bjonness linket til)
Lowest price: Helt enkel av/på (eller andre variabler, temp feks) etter når strømprisen er dyrest / billigst. Styrer hvor mange timer i døgnet den skal skru av og om den skal ha "concecutive" timer. Er denne jeg bruker til varmekablene. Forsøkte først 12 timer "av" hvor av var senk med en grad. Men syns ofte gulvet ble kaldt. Så eksperimenterer nå heller med 5 timer ila døgnet hvor varmekablene faktisk skrus av, slik at den da tar ned kablene ved strømpeaks. Får se hvordan jeg syns det fungerer med tiden.

 Best save: en smule mer komplisert. Copy paster bare beskrivelsen her: "This strategy turns off the hours where the price difference is largest compared to the next hour that is on. The idea is that the power you are not using when the switch is turned off, will be used immediately when the switch is turned on. This would fit well for turning off a water heater or another thermostat controlled heater."

Så den skrur ikke nødvendigvis av/på kun basert på høyest pris, men forsøker regne seg frem til en besparelse basert på helheten. Bruker denne til VVB og kan virke som den fungerer fint.

Her har man variabler som max antall timer feks da VVB skal være skrudd av i ett, jeg har satt den til 5 timer og faktisk ikke opplevd kaldt vann enda. Så setter man hvor mange timer VVB skal varmes opp sammenhengende, her har jeg satt 2 slik at jeg vet vannet blir skikkelig varmet opp. Har en eldre VVB med 1,2,3 bryter, fant ut at sto den på 1 klarte den ikke varme opp fort nok da det virker som den er kappet til 1kwh, satt den derfor på 3 så alle elementene står på full guff når prisen er mest gunstig. Her må man bare eksperimentere litt for å finne det som passer sitt hus og vvb. Samt ikke minst har man mulighet til å velge hvor mye man ønsker å "spare" slik at algoritmen ikke fyrer unødvendig når prisene er veldig stabile. 

Siste noden har jeg ikke brukt selv enda, men kan bare poste beskrivelsen her for de som er intr, vurderer teste den neste vinter mot varmepumpen, nå som det er stabil vårtemp vil den neppe ha noe effekt da varmepumpen bruker lite strøm på å holde stabil temp disse mnd.
heat-capacitor: 

The heat capacitor strategy utilizes a large body of mass, like your house or cabin, to procure heat at a time where electricity is cheap, and divest at a time where electricity is expensive.

This is achieved by increasing the temperature setpoint of one or several climate entities at times when electricity is cheap, and reducing it when electricity is expensive.

Hr Kotelett skrev (På 22.4.2022 den 21.09):

Baderomsgulvet kan vel betegnes som et slags batteri, så eneste jeg kan se for meg måte å spare penger på er å slå av varmekablene akkurat i de peakene som er om morningen(07-09) og ettermiddagen (15-18) eller har dette vist seg å være feil? Jeg tenker kun teoretisk da systemet mitt venter på å bli startet opp igjen.

Moskus ser ut som han har dataene i orden da,

 

SveinHa skrev (På 22.4.2022 den 21.34):

Ikke helt feil men ikke helt riktig heller. Varierer fra dag til dag men som tommelfingerregel er det noenlunde greit.

 

Betonggulv klarer seg normalt uten varme i noen timer så å styre direkte etter strømpris er en enkel og grei løsning, f.eks. bare ha på varmen når prisen er under dagens gjennomsnittspris.

 

Moskus skrev (På 23.4.2022 den 14.35):

Nei, det er ikke feil, men det kommer an på hvor mye komfort man vil slippe taket på. Gulvet kan være varmt en stund, men uendelig lenge er det ikke. 

 

Men det ligger kanskje en del i dette:

Når prisene blir for ekstreme, så settes HeatIt Z-TRM2fx til "ECO" (det er så synd de fjernet dette fra TRM3), men dette sjekkes time for time.

Ja, syns det fungerer godt nok mot varmekabler på bad, men man må selvsagt eksperimentere med antall timer de kan være av før de blir kalde. 

Har også vurdert en generell nattsenk, men da må jeg regne på hvor lang tid det tar for at gulvet varmer seg opp igjen slik at det er varmt når jeg står opp og samtidig ta hensyns til eventuelle topper rundt 8-9 på morningen

Håper det var litt oppklarende for de som ikke har sett noe til node red og power saver.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålgrim skrev (19 minutter siden):

Har også vurdert en generell nattsenk

Med dagens tildels ulogiske strømpriser vil jeg tro at generell nattsenk ikke er veldig smart slik det var med faste priser gjennom døgnet. Nå må der nok litt mer intelligens til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (5 timer siden):

Med dagens tildels ulogiske strømpriser vil jeg tro at generell nattsenk ikke er veldig smart slik det var med faste priser gjennom døgnet. Nå må der nok litt mer intelligens til...

Det er alltid billigere å ikke bruke strøm enn å bruke den. Nattsenking lønner seg her, men det forutsetter at varmen stiger om morgenen før strømprisen gjør det. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (15 timer siden):

men det forutsetter at varmen stiger om morgenen før strømprisen gjør det.

Og snart har vi nettleie basert på maks effekt. Da er det muligens lite lurt å slå på all varme etter en periode med temperatursenking bare fordi det trigger en høyere pris på nettleien.

Jeg sitter i alle fall på gjerdet en liten stund til og ser hva vi må forholde oss til før jeg gjør eventuelle endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 timer siden):

Og snart har vi nettleie basert på maks effekt. Da er det muligens lite lurt å slå på all varme etter en periode med temperatursenking bare fordi det trigger en høyere pris på nettleien.

Sant, men det kan man enkelt løse med å ikke slå på alt samtidig.

 

Driver ikke du med last-forderling, da? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

Sant, men det kan man enkelt løse med å ikke slå på alt samtidig.

 

Driver ikke du med last-forderling, da? :) 

Jo, men det ender fort opp i konflikt med det du nevnte, "men det forutsetter at varmen stiger om morgenen før strømprisen gjør det", pga manglende effekt tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (På 3.5.2022 den 12.12):

Jo, men det ender fort opp i konflikt med det du nevnte, "men det forutsetter at varmen stiger om morgenen før strømprisen gjør det", pga manglende effekt tilgjengelig.

Aha, ser den. Gjør det hakket mer komplisert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Kålgrim skrev (På 2.5.2022 den 9.26):

 

Hei, beklager. Blir litt mange "hjemmestyringsgrupper" og forum, så mistet litt oversikten og tenkte ikke i et øyeblikk at powersaver ikke var like kjent her på forumet som feks på home assistant gruppen på FB. Trodde også forfatteren (Otto Paulsen) var aktiv her på forumet, men mulig jeg tok feil :P )
Veldig enkelt forklart er powersaver en node-red integrasjon som styrer ting etter strømpriser.
Den har tre noder man kan velge mellom (mer detaljert veiledning står på nettsiden Bjonness linket til)

 

Kan du sende meg koden på VVB styringen din?
Sliter med min og blir ikke fornøyd, det siste jeg opplevde var at bryteren ble skrudd av/på 5 ganger på 10 sekunder.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
slippern skrev (På 20.9.2022 den 20.33):

 

Kan du sende meg koden på VVB styringen din?
Sliter med min og blir ikke fornøyd, det siste jeg opplevde var at bryteren ble skrudd av/på 5 ganger på 10 sekunder.... 

Hei. Jeg tror jeg har laget en måte som funker bra, eller om du kan bruke noe av det :) pubilserte et innlegg her: https://homefiks.no/?p=167

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.