Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home/Away/Vacation mode?


hflatoey

Anbefalte innlegg

Leker litt med tanken på å bytte ut Homeseer til zwavejs2mqtt/node-red og lurer litt på hvordan folk har løst home/away/vacation moduser? Har søkt litt rundt men ser ut som de aller fleste bruker HA i lag med node-red men eg tenkte å prøve meg uten HA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo litt hva du vil oppnå. Jeg har et par fjernkontroller (HUE og Ikea) plassert like innenfor entredør og på soverom. Denne setter huset i Dag/Natt mode og i praksis gjør nattmode at alle lys slukkes og entredør låses etter 20 sek slik at du kan trykke på knappen og få tid til å gå ut. Dagmode bare låser opp og tenner noe lys. I tillegg har jeg dørsensorer på noen dører og i dagmode får jeg en pushmelding på telefonen om døren f.eks. har stått åpen i mer enn 30 minutt. I nattmode får jeg meldingen momentant. Ser ikke helt hvorfor du skal ha HA i tillegg til Node-Red.

 

Jeg har gått fra HS4 til Node-Red/zwavejs2mqtt/zigbee2mqtt. Jeg tok for meg et og et rom, flyttet sensorer o.l. til mqtt og laget automasjoner i Node-Red. Ganske strømlinjeformet overgang som ble lite merkbar for husets innbyggere. Tror spesielt ...2mqtt ha gitt langt bedre pålitelighet i nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, min tankegang var nok berre litt for fastlåst til måten eg hadde gjort det i Homeseer med virtual devices men nå etter noen dager med programmering så trur eg har fått til noko som virker, er langt fra ferdig men det grunnleggende begynner å komme på plass.

 

Nei, kommer nok ikkje til å innstallere HA, zwavejs2mqtt og node-red er helt topp og kommer til å stenge ned VM med Homeseer om noen dager :)

Endret av hflatoey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.