Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

UniFi bedre enn Google WiFi?


Anbefalte innlegg

Jeg har idag ett eldre Google Wifi sett med 3 noder (en i hver etasje) og sliter generelt med dropouts og lave hastigheter, spesielt mot Iphone (alle fire i huset sliter med dette) men også noe dårlig ytelse på Chromecast.

Er det rimelig å anta at det vil bli vesentlig bedre om jeg bytter til Ubiquiti sine Unifi 6 access points? Tenkte på Lite, men kan godt gå opp til Pro eller LR om det er ett poeng.

 

Router er Altibox FMG. Slik jeg forstår det kan Unifi AP kobles rett i den (via switch og poe injektor)?

 

Evt andre AP som er verdt å se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig handler det om ett ord: Uplink,upLink eller UpLinK 🙂

Nå kjenner jeg ikke Goolgle-greiene, men det er mere enn rimelig å annta at alt som har kablet uplink alltid vil banke alt som ikke har kablet uplink.

 

Unifi er gode greier (på WiFi!) og du behøver ikke APer som takler med flere klienter enn det du maksimalt har på en jævlig dårlig dag 😉

(Ok, budsjetter med dårlig dag + MVA)


Og, ja, PoE er det du vil ha, ingen spekulasjon!

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (20 timer siden):

Er det rimelig å anta at det vil bli vesentlig bedre om jeg bytter til Ubiquiti sine Unifi 6 access points? Tenkte på Lite, men kan godt gå opp til Pro eller LR om det er ett poeng.


Du vil merke en forbedring uansett hvilken produsent du bytter til, så lenge du bytter til wifi 6. 

 

Hvis du velger Ubiquiti Unifi så får du høyere kostnad og litt høyere vedlikehold (oppfølging) enn med en annen, nyere mesh-løsning fra Google, NetGear eller en av de andre. Men du får også innpass i et univers med andre produkter, og det kan være en fordel hvis du vil gå den veien. 
 

Velger du Unifi må du ha en kontroller, ettersom Unifi-universet styres av denne (SDN - Software Defined Network). Du kan kjøpe den separat (Cloud Key), laste den ned og installere den på en Raspberry Pi, en PC eller som container på en NAS eller noe sånt. Alternativt kjøper du en Dream Machine som har den innebygget.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (9 timer siden):

Så jeg kan ikke bare koble Unifi rett i Altiboxen og bruke Iphoneappen til å styre det?

 

Hva kreves av vedlikehold siden du nevner det?

 

Unifi-appen snakker kun med en kontroller, ikke med de enkelte Unifi-enhetene du måtte ha (aksesspunkter, switcher osv), så du kan ikke bruke appen for å administrere aksesspunktene direkte. Du kan administrere dem via deres innebygde webgrensesnitt, men da må du administrere dem separat, ett for ett. Så alle innstillinger må foretas flere ganger, en gang på hvert aksesspunkt. Enten det, eller så må du som nevnt ha en kontroller.

 

Skaffer du deg en kontroller så  vil denne være "hjernen" i nettverket. Alle endringer gjøre på denne, og så spres all config ut til Unifi-enhetene i nettverket helt automagisk. Kontrolleren kan også sørge for at de alle aksesspunkter kjenner til hverandre og kan justere seg etter hverandre, og en klient vil kunne roame mellom dem sømløst. I tillegg vil kontrolleren gi innsikt i trafikken som går i nettverket og gjøre det enklere å holde orden i nettverket. Man kan f.eks. sørge for at spesifikke enheter alltid kobler til ett og samme aksesspunkt, typisk hvis man vil at en TV eller andre enheter alltid skal være på aksesspunktet i stua, ikke det i kjelleren.

 

Det blir litt mer vedlikehold med Unifi vs en ferdig mesh-løsning, fordi du får flere enheter som enten må administreres separat (via webgrensesnitt på hver enhet), eller via kontrolleren. Hvis du etter hvert ender med flere forskjellige enheter (dvs ikke identiske aksesspunkter, kanskje en switch eller to) så må de holdes oppdatert, og oppdateringer slippes ikke alltid likt til de forskjellige enhetene. Og kontrolleren må holdes oppdatert for å få tilgang til nye funksjoner, sikkerhetsfikser osv, så patching må til på den også. Det MÅ ikke bli mye mer vedlikehold, men det KAN lett bli det, og man blir gjerne litt hekta og "skal bare, skal bare" når man ser mulighetene som ligger i Unifi-økosystemet.

 

Ubiquiti Unifi er egentlig en bedriftsløsning, men produktene har blitt tatt i bruk hos entusiaster og "prosumere". Fordi det er en bedriftsløsning så har man gjerne flere innstillingsmuligheter og mer som kan gå galt om man ikke vet hva man gjør. Så det kan være en høyere terskel for å komme igang med Unifi-serien hvis man ikke allerede har litt kunnskap om nettverk. Det er ikke som å koble opp tre mesh-enheter fra Google, Netgear eller tilsvarende og så fungerer det perfekt helt fra starten. Unifi må tunes.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ett grundig svar. 
 

Jeg er ikke spesielt god på nettverk, men utifra youtube videoer og tester på nett ser det ut som om jeg skal få dette til å fungere greit. 
Jeg tenker i første omgang å kjøre ett U6 Lite AP til kjelleren (betongdekke som etasjeskille) og ett U6 Long range til resten av huset. 
 

Ser absolutt fordelen med en kontroller, men tenker at jeg sikkert skaffer meg det senere, pr nå er det vel bare Dream Machine pro som er på lager, og den synes jeg blir vel dyr, i tillegg til en masse funksjoner jeg ikke har bruk for. 
 

I mitt tilfelle pleier nettverk å være set and forget, altså når det er oppe og går lar jeg det være i fred til jeg får ett problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unifi sine aksesspunkt kan settes opp ett og ett med Android-appen uten kontroller. (Mulig det er noe annerledes med IOS-app, har ikke prøvd den)

Det man mangler uten kontroller er hva som er koplet opp mot hvilket aksesspunkt.

Jeg vil si at en eller to aksesspunkt fungerer utmerket uten kontroller.

Med flere aksesspunkt begynner det å bli greit å ha oversikten en kontroller gir, ikke minst for å sette kanalene opp fornuftig.

 

Unifi er ett "prosumer" konsept, ikke helt i pro-segmentet som HP/Aruba eller Cisco sine systemer.

 

Jeg syns ikke Unifi routere/brannvegger når helt opp, men de er sikkert helt OK for de fleste hjem. 

Unifi switcher er også OK.

 

Jeg syns @roadrune har gjort en fornuftig analyse på det som er en god start 🙂
 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (2 timer siden):

Ser absolutt fordelen med en kontroller, men tenker at jeg sikkert skaffer meg det senere, pr nå er det vel bare Dream Machine pro som er på lager, og den synes jeg blir vel dyr, i tillegg til en masse funksjoner jeg ikke har bruk for. 


Økonomivarianten er å laste ned programvaren (gratis) og kjøre kontrolleren på en PC med Linux, en Raspberry Pi eller tilsvarende hvis du allerede har noe sånt kjørende. Kontrolleren trenger ikke være på hele tiden, kun når du skal foreta endringer, selv om det er fordeler å ha den i gang hele tiden (statistikk osv).

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17/04/2022 at 12:39, ThomasBjorseth said:


Du vil merke en forbedring uansett hvilken produsent du bytter til, så lenge du bytter til wifi 6. 

 

 

For at Wifi 6 skal gi deg noen forbedringer må klientene støtte det. Men det begynner jo å komme en del. 

 

20 hours ago, roadrune said:

Kan vel kjøre kontrolleren på en Windows maskin også?

 

 

Ja, kontoller softwaren kan kjøres på windows.

 

 

 

Ulempen med Unifi er at jeg synes kvaliteten på oppdateringer er dårlig. Må alltid lese gjennom kommentarer på release notes for å finne ut hva som brekker denne gangen, og om det er en funksjon jeg bruker eller ikke.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke ha cloud key kjørende hele tiden. Kan starte det opp på en Windows pc, konfigurere det du trenger, og stenge det ned. 

 

Men hvis du har fullt UniFi opplegg er det jo å foretrekke å ha en controller kjørende for å følge med realtime. Men selve nettet virker fint uten. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.