Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vannbåren radiator: Bytte fra manuell termostat (Herz) til elektronisk termostat


Anbefalte innlegg

Hei

 

I leiligheten er det vannbåren varme. Holder på å bli gal av å gå og finstille på dette flere ganger i uken dag, og aldri bli fornøyd. Enten for varmt eller for kaldt, og når man endelig har funnet perfekt innstilling slår været om og det blir enten dritvarmt eller iskaldt. Det virker som den manuelle termostaten styrer mengden vanngjennomstrømning, men hører at det bruser forskjellig når f.eks. dusjen brukes. Og det virker som om at dersom man skrur på radiatoren i stuen, så påvirker det gjennomstrømningen i radiatoren på soverommet. Kanskje til og med hvordan naboene bruker sine system påvirker mitt, eller at borettslaget justerer med været, eller har nattsenking.

 

Mulig løsning: Få tak i en radiator hvor man kan sette ønsket temperatur digitalt, og så vil denne justere gjennomstrømningen etter behov, for å opprettholde ønsket temperatur.

 

Hvorvidt termostaten skal være med eller uten trådløs tilkobling, eller med eller uten apper, zigbee, z-wave, you name it.. Det er kanskje like greit å bare ha en enkel termostat med display og to knapper for å justere ønsket temperatur opp og ned? Men bør termostaten kanskje få temperaturen i rommet fra en sensor litt lengre borte fra selve radiatoren?

 

Den gamle termostaten er av typen Herz termostatføler som ligner veldig på EAN-nummer 9004174701405. Spesifikasjonene sier at den er festet med M28x1.5 gjenger. Er dette ganske standard løsning? Noen forslag til produkter som kan passe brukstilfellet? 😁

 

1067815.thumb.webp.68a104fcab3aef37d7f9f563bc047e27.webp

Endret av teslaboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har disse: https://www.eldirekte.no/danfoss-radiator-termostat-z-wave/cat-p/c/p10636525

 

...som virker å være utsolgt overalt. Evt gått ut, kanskje? Kanskje erstattet av en nyere modell. Anyhow, de fungerer ganske greit syntes jeg. Jeg bruker de via z-wave, men man kan fint bruke de direkte/lokalt også. Det er digitalt display, og justeringsknapper for temperatur opp/ned.

 

Helt uproblematisk å bytte ut de gamle med de nye selv. Går på batteri, som hos meg må byttes kanskje 1-2 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.