Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kun Google Home?


Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år brukt Homeseer, og er fornøyd med det, så og si. 

Jeg har et enkelt, kanskje dumt, spørsmål, - kan man idag basere seg på å KUN bruke Google Home? Uten noe annen tredjepart? Tenker spesielt på lysstyring. 

 

R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kubegutt skrev (9 timer siden):

Antok det var noe slik ja. Så alt av smartpærer og kontakter/støpsel krever fortsatt en sentral, og kan ikke kommunisere direkt emed GH? 


Google Home har ikke direkte støtte for Z-Wave eller Zigbee, kun IP-baserte enheter. Så du er i utgangspunktet begrenset til enheter tilkoblet via wifi- eller kablet nett. Men du kan som @stigvi skriver bruke hub(er)/bridge(r) mellom Google Home og Z-Wave- og Zigbee-enheter, så Google Home kommuniserer med «endepunktene» via disse hubene/bridgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da snakker vi om i prinsippet HomeSeer og tilsvarende løsninger. 

Greia er at dette skal være på hytta, og jeg vil ha minst mulig jobb. 

 

Hva er den enkleste "plug and play" (liker zwave) løsningen? 

 

Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kubegutt skrev (1 time siden):

Hva er den enkleste "plug and play" (liker zwave) løsningen? 


Athom Homey / Homey Pro er vel den kommersielle off-the-shelf-dingsen som støtter flest protokoller og produkter, hvis vi ser bort fra Home Assistant og Home Seer (som uansett er mer hjemmemekk og har høyere fiklefaktor).

 

Dessverre er Homey Pro nesten umulig å få tak i. Den forsvinner fra hyllene så snart det ryktes at den er på lager et sted. Men du kan jo bestille og få den levert når den kommer inn. Sjekk evt. Facebook-gruppa «Athom Homey Norge» eller diverse YouTube-videoer for en innføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker spesielt på lysstyring er Hue en veldig enkel plug and play løsning. Ville sjeldent anbefalt hue, men for din bruk, på hytta, med minst mulig jobb funker det enkelt med hue appen, eller så kan tjenesten også kobles til google, men det blir via sky. 

Generelt er jeg mye mer fornøyd med smarte lysbrytere, men det er mindre plug and play.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, forventet ikke downlights på hytta, min egen hytta er veldig gammeldags :P

Jeg bruker selv fibaro for å gjøre brytere smart. Har ikke så mye av det enda, men bygger aktivt hus, og driver aktivt å planlegger full zwave løsning for huset nå.

aeotec har også tilsvarende som fibaro. Zigbee alternativer fins vel også, men har lite erfaring der.

En annen god mulighet er shelly produktene tror jeg. Det er wifi, men skal være veldig enkle å sette opp meg app. har det ikke selv, men var ikke langt fra å gå full shelly i det nye huset

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fortsetter der jeg var altså, men at jeg prøver alt jeg kan med å få noe mer brukervenlig, alla ATHOM HOMEY PRO, som da snakker med zwave som tidligere, og mer til. Da er det kanskje bare å smøre seg med tolmodighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har jeg ingenting på hytta. Men ser for meg at jeg vil ha kontroll på spoter, vanlige lamper, tv, lydanlegg (sonos), utebelysning, .... så for meg å bruke zwave brytere, og en del kontakter på lamper som ikke er smarte osv... protokollene her vet jeg jo ikke pt. 

Jeg så litt på HA, men kjenner jeg absolutt vil slippe å fyre opp en RPI og holde denne oppdatert og patchet bare for å ha lys og kontroll på hytta. Jeg vil ha det så enkelt som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kubegutt skrev (19 minutter siden):

Jeg så litt på HA, men kjenner jeg absolutt vil slippe å fyre opp en RPI og holde denne oppdatert og patchet bare for å ha lys og kontroll på hytta. Jeg vil ha det så enkelt som mulig. 


Med en RPi har du i hvert fall muligheten til å holde den fortløpende oppdatert og sikker. Den muligheten har man ikke alltid med andre IoT-tjenester/-leverandører. 

 

Uavhengig av hva du faller ned på kan du legge smarthytta bak en VPN-løsning så den ikke er eksponert for omverdenen. Å installere PI-VPN eller noe tilsvarende på en boks på hytta er enkelt. De litt tøffere kjører konteinere på hytta, så alle tjenester kjører isolert men på samme fysiske boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kubegutt skrev (1 time siden):

Foreløpig har jeg ingenting på hytta. Men ser for meg at jeg vil ha kontroll på spoter, vanlige lamper, tv, lydanlegg (sonos), utebelysning, .... så for meg å bruke zwave brytere, og en del kontakter på lamper som ikke er smarte osv... protokollene her vet jeg jo ikke pt. 

Jeg så litt på HA, men kjenner jeg absolutt vil slippe å fyre opp en RPI og holde denne oppdatert og patchet bare for å ha lys og kontroll på hytta. Jeg vil ha det så enkelt som mulig. 

 

Jeg vil anbefale shelly da altså. Skal være enkelt oppsett via app og kan kobles til google home ved ønske om det. Shelly kan da gjøre om lysbrytere og stikkontakter smarte. Sonos har vel integrasjon mot google home vil jeg anta. Tv får du vel inn om det er en med android tv eller chromecast :) Med dette kan alt styres fra google home, og du trenger ingen egen hub for noe. Eneste som da går via skyen er google home. Om du skulle ønske å bytte vekk fra google en gang skal det funke fint også :)

 

Om du går for zwave trenger du en hub, og da må du nok satse på Home Assistant, Homey e.l.

Endret av calamity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kubegutt skrev (24 minutter siden):

Så Shelly er WIFI basert, og kan ergo klare seg uten en HUB. Hmm, er fan av en hub faktisk. 

 

 Jepp, trenger ikke hub på de. Så du får en løsning uten noe, eller bare google om du ønsker det. Om du derimot er fan av hub og vil ha noe, anbefaler jeg sterkt en home assistant enten rpi eller nuc, som kan være helt frakoblet utvendig nett (eventuelt kan kun home assistant kobles til nett om du ønsker kontroll utenifra også). Med selve enheten ikke på nett, er det liten risiko om du ikke alltid kan holde den oppdatert ;) Oppdateringer kan også eventuelt automatiseres, men det blir fort litt mer teknisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kubegutt skrev (28 minutter siden):

Må type Homey være tilkoblet eksternt direkte? Jeg kunne jo tenkt meg å kunne overstyrt noe på hyttenettet. Alternativt er jo å sette opp et vpn selvsagt som jeg kan koble meg til men. 


Homey Bridge må ha aktiv internettforbindelse for å fungere, dvs at all logikk ligger i skyen. På godt og vondt. Faller internett ned så funker ikke noe. Og man må tegne et abonnement med månedskost. Det er sikkert helt OK for noen, mens andre steiler og rynker på nesa.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/qWJqxg/plutselig-er-homey-ogsaa-en-skytjeneste
 

Homey og Homey Pro trenger ikke internett for å fungere, fordi all logikk kjører lokalt. Men du kan logge inn fra utenfor eget nett (uten VPN!), så du har fleksibiliteten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kubegutt skrev (8 minutter siden):

Jeg tenkte jo evt HOMEY PRO, og da har man det man trenger, både med og uten internett? 


Ja, Homey Pro har all logikk lokalt (unntatt stemmestyring og et par andre ting, naturlig nok). Og Homey Pro skal kunne styres både lokalt og remote, som man også kan med f.eks. Home Assistant. Man knytter dingsen opp mot en sentral server, som man da går

via for å koble opp en sesjon mot den lokale (og dermed skjermede) Homey Pro’en. Det blir vel omtrent som f.eks. TeamViewer fungerer, vil jeg tro. Du er jo IT-mann og kjenner sikkert til det produktet.
 

Disclaimer: Har ikke Homey Pro selv, men har lest litt om saken fordi jeg står på trappene til å anskaffe en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThomasBjorseth skrev (4 timer siden):


Ja, Homey Pro har all logikk lokalt (unntatt stemmestyring og et par andre ting, naturlig nok). Og Homey Pro skal kunne styres både lokalt og remote, som man også kan med f.eks. Home Assistant. Man knytter dingsen opp mot en sentral server, som man da går

via for å koble opp en sesjon mot den lokale (og dermed skjermede) Homey Pro’en. Det blir vel omtrent som f.eks. TeamViewer fungerer, vil jeg tro. Du er jo IT-mann og kjenner sikkert til det produktet.
 

Disclaimer: Har ikke Homey Pro selv, men har lest litt om saken fordi jeg står på trappene til å anskaffe en selv.

Sier du at du må sette opp en egen server på hytta, for å kontakte homey der utenifra? Hvis jeg forstår deg rett sliter jeg med å se hvorfor gå for homey og ikke bare HA, men jeg misforstod kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha noe enkelt for lysstyring mm vil en Ikea Hub gi deg Zigbee enkelt. De har åpnet opp for å legge til andre produsenters produkter nå også. Den fungerer med Google Home, så kan fint parres med en Nest mini f.eks. for trådløs og kontrolløs betjening med stemme, enkle automasjoner etc. Koster svært lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

calamity skrev (1 time siden):

Sier du at du må sette opp en egen server på hytta, for å kontakte homey der utenifra? Hvis jeg forstår deg rett sliter jeg med å se hvorfor gå for homey og ikke bare HA, men jeg misforstod kanskje?


Du skal ikke trenge egen server med en Homey (Pro) etter hva jeg forstår. Det var det jeg prøvde å illustrere ved å dra en parallell til TeamViewer som jeg regnet med at du kjente til ettersom du er tett på IT-bransjen. (I know who you are, jeg var CISO selv for ikke så lenge siden 😎)

 

Homey’en kontakter en eller annen sentral server hos Athom, så når du skal nå din Homey Pro på hytta så kontakter du også serveren hos Athom, og deretter opprettes det en direkteforbindelse mellom dingsen på hytta og din mobil/PC som kan være hvor som helst i verden.

 

Homey’en lytter ikke på forbindelse utenfra (som hadde krevet åpning i brannmur eller en VPN-variant), men har en utgående sesjon fra inne i ditt nett. Det forenkler saken vesentlig.

 

Disclaimer (igjen): Har ikke egen erfaring med Athom-utstyr, men har lest meg opp litt fordi jeg vurderer dette utstyret selv.

Kubegutt skrev (17 minutter siden):

Må si jeg liker veldig mye av det som HOMEY kan gjøre frem til nå, støtter det meste, på en enkel og god nok måte. Forstår at det er vanskelig å få tak i, som er en svakhet  :(


Tibber hadde den inne for 1-2 uker siden, men jeg var noen timer for sent ute for å få kjøpt selv. De hadde to stk på Power på Storo for 3-4 uker siden selv om status på nett sa «utsolgt», men de to ble snappet av to kollegaer før jeg fikk ut fingeren. Så det er ikke umulig, og det er vel bare å bestille hos en seriøs leverandør, så får du den tilsendt når den kommer inn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først nå koblet jeg navnet ditt :) Heisan og takk for svar :) Ja, min største bekymring var ikke sikkerheten i dette tilfellet faktisk, selv om det selvsagt er viktig, men brukervenligheten her vil trumfe en del, da jeg ikke orker å bruke mye tid på dette. Det skal bare fungere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.