Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Flytter snart inn i leil. med fibaro dimmere. Hva trenger jeg?


harelabb

Spørsmål

Hei.

Fikk tidligere råd fra dere om å bestille z-wave dimmere i alle lysbrytere i min nye leilighet. Det er gjort.

Leiligheten er nu straks ferdig for innflytting, og jeg (og særlig min kone) vil gjerne at bryterne virker 
til å skru på lyset fra dag 1.

 

Har kjøpt inn en RPI 4 som kjører MQTT, ZwavejsToMqtt og NodeRed.

Har også an RPI Zero W som kjører HomeAssistant i  docker.

 

Hva er minimum for å ikke ha det mørkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
harelabb skrev (10 timer siden):

Hei.

Fikk tidligere råd fra dere om å bestille z-wave dimmere i alle lysbrytere i min nye leilighet. Det er gjort.

Leiligheten er nu straks ferdig for innflytting, og jeg (og særlig min kone) vil gjerne at bryterne virker 
til å skru på lyset fra dag 1.

 

Har kjøpt inn en RPI 4 som kjører MQTT, ZwavejsToMqtt og NodeRed.

Har også an RPI Zero W som kjører HomeAssistant i  docker.

 

Hva er minimum for å ikke ha det mørkt?

Hvis dimmeren er installert så skal lysbryteren fungere som vanlige dumme lysbrytere, så lenge de er installert rett. Har du gjort dette steget? Er det som tok lengst tid for meg. 

Først når du får de til å funke som dumme brytere ville jeg startet med å koble de til z Waze nettverket for å gjøre de smarte. Ser ikke at du har en z Waze controller i listen din (feks aeotec z-stick) men antar du har det. Brukermanualen til dimmeren beskriver alt du trenger å vite (bortsett fra nøyaktig når du trenger en buypass) for å koble alt opp.

Start med å integrere en av de mindre brukte bryterne dersom du møter på utfordringer, så funker alle andre bryterne frem til du har satt opp den første. Etter dette vet du mer hva du driver med å resten burde være superlett ;)

Dette er mine generelle tips, bare å spørre for mer spesifikke ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar.

Det er elektrikeren som har installert alle bryterne, så jeg håper hen har gjort det rett (hvis ikke vil jeg reklamere). Av det du skriver, leser jeg at jeg høyst sannsynlig efter å ha flyttet inn, i ro og mak kan inkludere én og én bryter efterhvert som jeg vil ha noe smart, og at hustruen kan skru av og på lyset som vanlig helt til jeg roter det til.

 

Alle dimmerne har doble brytere. Og ja, har UZB1 stick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.