Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-trm3 trøbbel, temperatursensor viser "unormale" og ustabile verdier.


JxxxIxxx

Anbefalte innlegg

Jeg har ganske nylig anskaffet 2 stk Heatit Z-trm3 for bruk med Homeseer (HS3) hjemme, etter å ha hatt gode erfaringer med Z-TRM2fx på hytta.

Etter en del innledende fikling har jeg nå (nesten) fått dem til å virke, men det er noen ting jeg stusser på.

Jeg vet at det finnes flere tråder om denne termostaten, både under HS og andre, og jeg har lest og lest og lest og studert, og har funnet ut av noen ting, men er ennå ganske forvirret, det er en veldig stor mengde info i disse trådene og ikke alt er relevant for HS og noe er kanskje utdatert, så jeg er ikke sikker på at jeg har fåt med meg alt.

 

Det jeg har gjort så langt:

  • Mottok termostatene og kloblet dem på. Display viste "42" ved oppstart, vet ikke om dette er relevant, om det refererer til firmware versjon?
  • Thermostatene er koblet med gulvføler.
  • Inkluderte i HS og det så i utgangspunktet greit ut, men tilsynelatende fikk jeg ikke satt setpoint fra HS.
  • I HS viste firmware som "4.0".
  • Fant den "uoffisielle" firmwaren i en tråd her (Therm3_slave_enhanced_232_OTA_ZW050x_EU_SETPOINT_MOD_UNOFFICIAL.otz). Har oppdatert OTA fra HS, i alle fall tror jeg det. HS sa "Finished". Firmware i HS viser fortsat "4.0".
    Men nå fungerte det i alle fall tilsynelatende å sette setpoint fra HS. So far so good.
  • Jeg la merke til at jeg i loggen fikk en "INVALID VALUE" melding hver gang "Operating State" endret seg, og at setpoint-devicen viste en feilstatus etter det. Det så likevel ut til å fungere. Fant dette problemet også nevnt i en tråd her og med info fra den tråden la jeg til en assosiasjon i Gruppe 1 til Homeseer uten endpoint. Da forsvant feilmeldingene. Samtidig forsvant også rapportering av Volt og Watt, det kan jeg leve med.
     
  • Det som jeg nå stusser på er følgende:
    Det er tre temperatur-devicer for målt temperatur. Antar at de er henholdsvis gulvføler, luftføler og ekstern føler.
    En av dem viser ingen ting, antar at det er den eksterne føleren, som jeg ikke har tilkoblet.
    Det jeg stusser på er at de to andre tilsynelatende viser samme verdien hele tiden. Luftføler og gulvføler burde ikke vise likt nødvendigvis?
    Mestparten av tiden viser de nøyakig samme temperatur ned til desimalen, noen ganger er det litt avvik, noen tidels grader. Jeg vet ikke om det lille avviket er en følge av ulik rapporteringstidspunkt, for det ser ut som de følger hverandre tett over tid. Jeg har ikke sett dette nevnt i noen av de andre trådene.
    Siden den rapporterer så likt er jeg også nå blitt veldig usikker på hvilken av de to devicenen som er gulvføler og hvilken som er luftføler.
    Jeg har også satt logging på verdiene (logger til en fil hvert 10.min.) og det virker som temperaturen heller ikke er stabil over tid, den hopper av og til opp og ned ganske umotivert og har "spikes" opp og ned som jeg aldri har sett på en gulvføler tidligere.
    I dag tidlig var badegulvet tilsynelatende ikke kommet helt opp i full temperatur når jeg stod opp, til tross for at den burde ha hatt plenty med tid til det ift det tidspunktet på natta temperturen ble skrudd opp. Loggen på målt temperatur viser att tempeaturen har hoppet opp og ned ujevnt i stedet for å vise en jevn progresjon. Jeg vet ikke om det betyr at termostaten også har koblet ut og inn. Jeg har nå satt logging på Operating State også for å se når den kobler til og fra varmen.
    Det ser ut som det jeg nevner over gjelder for begge termostatene.
    Har sjekket at termostaten står i gulvfølermodus (F).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til min egen post over:

Det har slått meg like etter at jeg skrev posten over at det kan tenkes at jeg ha byttet om gulvføler-device og luftføler-device i HS og at det kan forklare den tilsynelatende ustabile temperaturen over tid.

Så langt hadde jeg bare satt logging på det jeg trodde var gulvføleren, nå har jeg satt logging på den andre også for å se bedre hvordan den oppfører seg i forhold til den første.

Det jeg uansett stusser på er at de tilsynelatende følger hverandre så tett, uten store avvik. Ville trodd at det skulle være vesentlige avvik mellom luf og gulv i noen situasjoner.

Endret av JxxxIxxx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterligere oppdatering:  Jeg stilte den ene termostaten opp til 30 grader mens målt temperatur på gulvsensor (i alle fall det jeg tror er gulvsensor) var ca 25.  Oppvarming startet tilsynelatende, og Operating State gikk til "Heating" som forventet. Men etter å ha fulgt med på logger en stund ser jeg at den har tilsynelatende slått seg av igjen etter en stund. Og det uten at målt temperatur har nådd noe i nærheten av 30 grader ser det ut til. Og så slår den seg på igjen noe senere. Men det ser ut som den ene sensoren (den jeg tror er gulvsensoren) har korte "peaker" på 30 grader, og det kan se ut som dette får termostaten til å slå seg av.

Dette er utrolig frustrerende hvis det er dete som skjer. vis den fortsetter å oppføre seg sånn så vil jeg aldri nå 30 grader i gulvet.

 

Logging av den andre sensoren viser at den følger den første sensoren stort sett, på deismalen, men uten disse plutseilge peakene som kommer.

En annen mulig tolkning av det som skjer er at gulvsensor-devicen av en eller annen grunn feilaktig viser temperaturen på luftsensoren, men at den av og til (når disse peakene kommer) viser gulv-temperaturen en kort stund. I så fall så når gulvsensoren target-temperatur og slår seg av, men jeg kan stort sett ikke se det fordi devicen feilaktig viser lufttemperaturen mestparten av tiden.

Jeg er ikke hjemme akkurat nå, så kan ikke fysisk sjekke på termostaten hva den viser som målt temperatur der, det vil kanskje være oppklarende.

 

Det slo meg at jeg har oppgradert firmware uten å ekskludere og inkludere termostaten etterpå, kanskje jeg burde prøve å ekskludere og legge den til på nytt?

Vil helst unngå dette, da det er litt trøblete å flytte z-wave senderen og termostaten nær nok sammen, men dete er så mystisk at jeg ikke kan la være å prøve alt.

Kanskje prøve en rescan først?

 

Dette blir visst en lang monolog:

 

Kjørte en rescan, uten at det ser ut til å ha endret noe. En kort stund viste gulvsensoren 30 grader, men nå er den tilbake på samme temperatur som den andre sensoren.

 

En annen ting jeg stusser på er at når jeg kjører rescan så sier loggen til slutt: "15 out of 15 Child devices of node 87 were created successfully." Men det er bare 10 devicer totalt for denne enheten? Beklager hvis dete er et dumt spørsmål, mine kunnskaper om Z-Wave er bgerenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en oppdatering:

Hvis jeg poller gulvsensordevicen så går den opp til det jeg antar er korrekt gulvtemperatur. Men etter en stund (alt fra sekunder til flere minutter) oppdateres denne til å bli lik med den andre sensoren igjen. Virker som "noe" overskriver verdien i gulvsensor-devicen med verdien fra den andre sensoren.

Endret av JxxxIxxx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JxxxIxxx skrev (5 timer siden):

Fant dette problemet også nevnt i en tråd her og med info fra den tråden la jeg til en assosiasjon i Gruppe 1 til Homeseer uten endpoint. Da forsvant feilmeldingene. Samtidig forsvant også rapportering av Volt og Watt, det kan jeg leve med.

Du kan prøve å legge til både med og uten endpoint i Gruppe 1.

 

JxxxIxxx skrev (5 timer siden):

temperaturen heller ikke er stabil over tid, den hopper av og til opp og ned

Mine foreldre fikk installert en Z-TRM3 nettopp med samme problem montert i en yttervegg. Det ble betydelig bedre med ekstern sensor. Har følelsen av at den interne kan være så som så, iallfall avhengig av hvilken veggtype den er montert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Moskus said:

Du kan prøve å legge til både med og uten endpoint i Gruppe 1.

Det hadde jeg allerede gjort, basert på info fra deg i en tidligere tråd. Det fikset problemet med "Invalid value"-meldingene, men ser ikke ut til å ha noe effekt på dette andre problemet.

 

 

56 minutes ago, Moskus said:

Mine foreldre fikk installert en Z-TRM3 nettopp med samme problem montert i en yttervegg. Det ble betydelig bedre med ekstern sensor. Har følelsen av at den interne kan være så som så, iallfall avhengig av hvilken veggtype den er montert i.

Kanskje jeg forklarte meg dårlig: Jeg ønsker ikke å bruke den interne sensoren, jeg bruker gulvsensoren. Sensortype er satt til "F".

Problemet er at det ser ut som om gulvsensor-devicen i HS blir "overskrevet" med verdien fra den interne sensoren. Untatt når jeg poller den, da får den sin egentlige verdi, for en liten stund.

 

Det virker også som om problemet er likt på begge de to nye termostatene, de oppfører seg på samme måte ser jeg.

Som en siste utvei skal jeg prøve å se om jeg får til å ekskludere en av dem og legge den til på nytt. Siden jeg ikke gjorde dette i etterkant av firmware-oppdateringen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Du kan prøve å legge til både med og uten endpoint i Gruppe 1.

26 minutes ago, JxxxIxxx said:

Det hadde jeg allerede gjort, basert på info fra deg i en tidligere tråd. Det fikset problemet med "Invalid value"-meldingene, men ser ikke ut til å ha noe effekt på dette andre problemet.

 

En liten korreksjon på dette siste, dette har faktisk en effekt på temperatursensor-problemet, det ser ut som det faktisk er det som forårsaker det: Jeg tok vekk igjen assosiasjonen uten endpoint i gruppe 1 og da forsvant tilsynelatende problemet med at gulvsensor-devicen blir overskrevet av internsensor-verdien. I alle fall har nå temperaturen vært stabil på det som ser ut som gulvtemperatur i over en time nå, ingen hopping fram og tilbake mellom to ulike temperaturer lenger. Men da kommer jo problemet med "Invalid Value" i loggen og "Unknown" status på setpoint tilbake. Og det er vel verre. Mye verre egentlig.

 

image.png.0c8f36e53bc097a6af3b6c554f3ac5d5.png

 

Jeg forstår ikke nok av Z-Wave og HS til å skjønne hva denne assosiasjonen i gruppe 1 uten endpoint gjør. Men det ser ut til den fikser et problem og introduserer et annet

Frustrasjonen vokser kjenner jeg.......😕

 

 

Vil det ha noe for seg å ekskludere og inkludere på nytt? Kjenner at jeg kvier meg for akkurat den operasjonen, da enten z-wave senderen eller termostaten må flyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå ekskludert og inkludert termostaten og det hadde absolutt ingen effekt, den oppfører seg på nøyaktig samme måte. Bare en masse arbeid å gjenopprette alt til slik det var før jeg ekskluderte.

 

Så der er jeg stuck, enten "Invalid Value" og Unknown status på setpoint-devicen eller misvisende temperatur på gulvføleren.

Ser ut som dette var et bomkjøp. Hadde jeg bare fått tak i et par Z-Trm2fx hadde jeg byttet tvert, de vet jeg fungerer i mitt oppsett og har vert dønn stabile etter at de fikk riktig firmware.

Kjenner at jeg begynner å bli ganske trøtt av av diverse tull med Z-Wave-devicer nå.😠

 

Dere andre som har disse i HS, har dere samme problemene? Jeg registrerer at flere henviser til "Invalid value"-feilen, men har ikke sett noen nevne dette problemet med feil temperatur på gulvfølerdevicen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JxxxIxxx skrev (4 timer siden):

Det hadde jeg allerede gjort, basert på info fra deg i en tidligere tråd. Det fikset problemet med "Invalid value"-meldingene, men ser ikke ut til å ha noe effekt på dette andre problemet.

Har du hatt begge assosiert samtidig? Eller bare en om gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå valgt følgende løsning (eller må vel kalle det en "workaround"):

Jeg tar vekk igjen assosiasjonen på gruppe 1 til Homeseer uten endpoint. da virker i alle fall temperaturføledevicene tilsynelatende slik de skal.

Men da kommer problemet med "Invalid value" i loggen og "Unknown" status på setpoint-devicen tilbake.

Meldingene i loggen får jeg bare ignorere. Problemet med Setpoint-devicen løses ved å lage en event som trigger på at devicen settes til en ukjent eller ugyldig verdi. da kjører eventen en poll mot devicen, og dette gjenoppretter temperaturverdien. Ser ut til å fungere etter hensikten så langt. Ikke så veldig eleant kanskje men det er bedre enn å hive ut termostatene, håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.