Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Topolet dimmer på våtrom, finnes det?


Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har i dag en philips hue lampe samt et speil med innebygget ledlist, jeg ønsker at speilet skal bli smart og.

Bryteren som er der i dag er en dum topolet I/O bryter, og ønsker å bytte denne ut med en dimmer, det dumme er at det eneste jeg finner er denne dimmepillen fra namron.

Det hadde ikke vært noe problem å kjøpe den dimmepillen om jeg bare hadde hatt plass bak lysbryteren (det har jeg dessverre ikke... der er det _veldig_ trangt)

 

Jeg har hovedsakelig disse vridimmerne fra sunricher og skulle ønske det fantes noe lignende for baderom.

 

Finnes dette? topolet vridimmer? Burde helst være Zigbee, da huset er basert på det

 

edit: er det "greit" å ha en dimmepille bak speilet? mellom vegg og speil i stedet for ved bryter?

Endret av HangingBack
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, stigvi said:

Hvis speilet har ledlist så har det vel også en led-driver. Takler denne å stå bak en dimmer? Hva med å bytte den ut i en som har zigbee? Det har jeg gjort på mitt speil på badet.

Ledlisten er en del av speilet, dette er speilet:
https://www.dansani.com/5274090/p/2590
 

Endret av HangingBack
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, stigvi said:

Ja, det tok jeg som en selvfølge. Hva tenkte du på?

Misforsto litt og tenkte du trodde jeg hadde ettermontert ledlist på eksisterende speil!

 

7 hours ago, borg1n said:

Mener ELKO sine RF dimmere (zigbee) er 2 polet (den første versjonen iallefall)

Der har vi en ja!
https://prisguiden.no/produkt/elko-plus-316-gled-dimmer-1410695-238007
Fra tekniske spesifikasjoner:

  - 1- eller 2-polet. To polt brudd når avslått

Elko er ganske stiv i pris i forhold til tilsvarende ... 1 779,- mot 599,- for en "vanlig" 1-polet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger det være to-polet brudd, da? Det er ingenting der du kan bytte ut selv eller skal leke med uten elektriker til stede, så kravet om to-polet brudd faller vel bort.

 

Jeg har selv kun en-polet brudd i våre to bad hvor det (bl.a.) er integrerte LED-lys i skap.

Jeg tok det som en selvfølge at det måtte være to-polet brudd da vi satt i byggemøte og ba dem om å finne en løsning med å legge disse ekstra bruddene i kjelleren et sted, men ble korrigert av elektrikeren. Flink elektriker! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Moskus said:

Trenger det være to-polet brudd, da? Det er ingenting der du kan bytte ut selv eller skal leke med uten elektriker til stede, så kravet om to-polet brudd faller vel bort.

 

Jeg har selv kun en-polet brudd i våre to bad hvor det (bl.a.) er integrerte LED-lys i skap.

Jeg tok det som en selvfølge at det måtte være to-polet brudd da vi satt i byggemøte og ba dem om å finne en løsning med å legge disse ekstra bruddene i kjelleren et sted, men ble korrigert av elektrikeren. Flink elektriker! :) 

Det er såpass trangt med bryteren at det (helt sikkert) ikke er så lett å bygge ut en ekstra bryter for å få en en-polet dimmer til å bli brutt med en topolet... Utelyset vi har her så var det en ledig plass i dekkrammen slik at vi fikk satt inn en topolt av/på bryter før en enpolet dimmer!

 

5 hours ago, petersv said:

Jeg har en til overs du kan få for en tusenlapp, hvis du vil.

hmm, dette designet (RS16), eller dette (Elko plus)? Skal ikke være chooser, men RS16 står mest i stil til resten av huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HangingBack skrev (5 timer siden):

Det er såpass trangt med bryteren at det (helt sikkert) ikke er så lett å bygge ut en ekstra bryter for å få en en-polet dimmer til å bli brutt med en topolet

Poenget er at du ikke trenger to-polet brudd! :) 

Det er ingenting der du skal drive service på selv, og så lenge det er SELV-isolert (og det må det være siden det er baderomsbelysning), så klarer du deg uten.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fritidsbolig som ble bygget i fjor. På badet har jeg heatit z dim for taklys, fibaro switch for baderom speil (med lys og varme) og heatit trm3 for varmekabler. Alle disse er 1polt.

 

Eneste med 2polt brudd er baderoms vifta.

 

Er heller ikke lokk på stikkontaktene. Så det er også noe de har sluttet med. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var under inntrykk at alt på baderom etc måtte være topolet, jeg får ta en tur bort til naboen som er elektriker for å høre om han kan fikse det for meg😊!

 

Det beste hadde vært om jeg kunne ha enda en av de dimmerne jeg har fra før, slik at ting blir uniformt her i huset!

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.