Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

SK951s Home Assistant løsning


SK951

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nå har jeg delvis automatisert to leiligheter i løpet av de siste 6-8 årene (husker ikke eksakt når jeg ble bitt av plagen). Vi har nå kjøpt hus på ca. 130 kvm fordelt på tre plan. Planen er å bruke denne tråden for å dokumentere egne løsninger samt. showcase dette for andre. Første post oppdateres med utstyr som er i bruk.

 

Filosofi: automagisk og lokalt. 

 

Automasjoner

Jeg har som mål at vi skal unngå bruk av vegghengte skjermer og applikasjoner på telefonen. Huset skal tross alt bli smart, noe vi ikke oppnår om vi hele tiden må dra opp mobiltelefonen for å utføre x og y. Fysiske brytere foran digitale, så langt det lar seg gjøre. Energiforbruk er heller ikke noe vi trenger å ha enkelt tilgjengelig. Her skal vi virkelig sikte etter "less is more", og at riktig knapp/automasjon kommer til riktig tid.
 

  • Lys
    • Automatisk lysstyring i "overgangsrom" (kjellergang, entrè) og andre rom hvor man som oftest passerer.
    • Elektriske rullegardiner på soverom. Rullegardinen åpnes og lukkes automatisk ved sengetid. Montert bryter på hver side av senga for manuell kontroll.
       
  • Varme
    • Heat-IT termostat i alle rom med varmekabler (stue, kjellergang, to soverom i kjeller, entrè og bad i 3.etg). Nattsenk, borte, hjemme og feriemodus.
       
  • Lyd
    • Sonos i alle rom. Enkel automasjon med alarm (styrt fra HA) som setter på radio. Lyden går av hvis det ikke er registrert bevegelse i huset på en stund (30 min).
       
  • Sikkerhet
    • Unifi Protect.
      Valgte denne løsningen da jeg allerede er glad i nettverksproduktene. Var innom Google Nest før jeg bestemte meg for å gå "all in" på lokale produkter.
    • Forløpig kun Nest kamera. Samboer er meget skeptisk til kamerabasert overvåkning, noe jeg har forståelse for. Jeg ønsker heller ikke kamera montert innendørs. Den foreløpige løsningen er kamera i ringeklokke samt. fremtidig kamera på baksiden av huset som dekker alle innganger. Ingen opptak når vi er hjemme. Opptak kjøres foreløpig i skyene, men må nok gå til anskaffelse av NVR etter hvert. Er også på utkikk etter OK WiFi basert utendørs kamera (07.05.22)

 

  • Diverse
    • Brytere (manuell kontroll): Veggbryter som passer elkorammene (Heat-It Push Button) i stua. Denne har 8 knapper. De første radene er scenebasert lys i stua og på kjøkken (åpen løsning). Nederste rad aktiverer robotstøvsuger (ett trykk aktiverer støvsuger, langt trykk sender den tilbake til dock). Har i tillegg knapp som aktiviterer alle Sonos-høyttallerene i etasjen på en forhåndsbestemt radiokanal.
      • Skal også montere denne bryteren hovedsoverom og i entrè.
      • Jeg tenker at entrè bryteren også skal kunne settes huset i borte/feriemodus (alarm). Er dog usikker på løsningen vi skal ha for å deaktivere alarm.
        • God støtte i HA for å gjøre dette med telefon (sjekker hvorvidt vi er hjemme basert på om telefonen er tilkoblet husets wifi og lokasjon), men allikevel frister det mer med et panel. Kom gjerne med forslag til et z-wave basert panel!
    • Robotstøvsuger i 2.etg (stua og kjøkken). Erstatter denne på sikt med ny robotstøvsuger med tømmestasjon, den gamle flyttes ned i kjelleren.
  • Baby


     

Hardware

  • ProxMox hvor blant annet Home Assistant kjøres i container. På samme maskin har jeg også installert PiHole, HomeBridge og Heimdall. Har også planer om lokal filserver på sikt.

 

  • - Z-wave (UZB)
  • - Philips Hue
  • - IKEA Trådfri

 

  • Home Assistant (kjøres på Raspberry Pi 3 med ekstern ssd (faset ut 2023).
  •  433 Hz (skal i grunn kun brukes til sensor i postkassa).


Sensorer, kamera o.l
- 3 stk Hue Sensor
- 1 stk Fibaro Sensor
- 1 stk Aeotec Multisensor 6

- UnFi Doorbell G4

- Unfi G4 Mini
 

- Ringeklokke fra Nest (Google Nest), batteridrevet. Lader ved hjelp av ringetrafo.
 

 


Planer

  • Borte/feriemodus (Alarm)
  • Bytte ringeklokketrafo.
  • Bevegelsesensor i alle rom.
    • Er det noe poeng med sensor på dør og vindu, når man har sensor i rommet?
  • Postkassesensor
  • Utendørssensor, foran og bak huset.
  • Kamera bak huset.
  • Ladestasjon i entrè.
    • Ser for meg enkel automasjon basert på hvorvidt vi er hjemme OG varighet. Vi skal pusse opp gangen i sommer, kommer tilbake til endelig løsning da.



Kommentarer

- For lysstrying har jeg valgt å gå for Philips Hue med Hue og Ikea Trådfri pærer. Noe kontroversielt i enkelte fora, men dette fungerer supert med og uten internett. I tillegg har jeg blitt meget fan av å kunne justere lystemperaturen. Gamle brytere gjøres 'smarte' ved hjelp av Hue modul til veggbrytere (hvem bruker dog veggbrytere i disse dager).

Endret av SK951
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.