Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp til å avgjøre om prosjektet er gjennomførbart - evt påkrevd ustyr


Anbefalte innlegg

Jeg har pr. i dag følgende oppsett på vaskerommet:

spacer.png

Siden vi har 2 innganger til vaskerommet tenker jeg bytte ut B1 med en sensor-bryter, Elko EasyPIR10A (dum, ikke den smarte varianten)

og bevare B2 som den er. Samboer er allergisk mot blinddeksel, så det er ikke aktuelt å blende B2:

 

Forelsått løsning:

spacer.png

 

Målet vårt er og forsøke få denne funksjonaliteten på vaskerommet:

  • Alle 3 lyskilder slås på når sensoren blir aktivert 
  • Trykkes B1 inn så deaktiveres sensor og lyset er permanent på (EasyPIR har denne funksjonaliteten)
  • Når samboer har trykket inn B1 og deaktivert sensoren, så skal en smart-puck kunne slå av alle 3 lyskildene om natten
  • Hvis B2 er i av-posisjon, lyser bare Lyskilde 1
  • Hvis B2 er i på-posisjon lyser alle 3

 

Til smart puck har jeg sett på Fibaro Double Switch 2

spacer.png

Jeg vil tro den egentlig er designet for å kunne styre slike bryterpanel:

spacer.pngMen innbiller meg at siden B1 og B2 er i samme ramme, kan jeg benytte den i mitt oppsett.

 

Jeg har valgt bort den smarte varianten, Elko SmartPir Zigbee, da jeg ikke ser at Homey støtter den pr. nå, orker ikke kjøpe Elkohub i tillegg.

Så tenker jeg som så delayen på "movement dectected activate lights" blir mindre hvis jeg går for den dumme kontra smart. Jo mindre delay, jo mindre irritert samboer.

 

Spørsmålet mitt er om dette lar seg gjennomføre med de komponentene jeg har valgt ut, eller om jeg må inn med noe mer eller helt andre produkt?

Innspill til løsning eller tips til produkter som hjelper meg nå det jeg har definert som mål?

 

Jeg innbiller meg at løsningen er lettere å gjennomføre hvis vi lar B2 være en "død bryter". En som ikke gjør noen ting, men håpet er å få til overnevnte løsning.

Endret av dooniem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår deg korrekt så vil du sette inn en dobbel bryter i den nederste posisjonen. Da vil dette gå med litt endringer, for å få det slik du vil må du bruke en topolt bryter med dekselet til en slik bryter du nevner. Dette fordi du vil trenge to separate kontaktsett på bryteren. 

 

Det ene kontaktsettet kobler du mellom L og Elko EasyPIR inngangen (1) for permanent på (dette kan stortsett gjøres med alle former for PIR da du da kan koble den i parallel med selve PIRen, har selv gjort dette i en garasje uten smart lys). Det andre kontaktsettet kobler du mellom utgangen på EasyPIR og lyskilde nr 2 og nr 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Christoffer. Jeg er i tvil om det er jeg eller du som misforstår. I frykt for at du misforstår. Dette er ønsket sluttresultat:

8ka7gRa.png

Der bildet i innlegget mitt av en dobbelbryter kun var for å understreke at jeg er kjent med at Fibaro Double Switch 2 egentlig er ment for dobbelbrytere, men for å slippe 2 pucker kunne jeg slippe unna med 1 puck - innbiller jeg meg.

 

Eller så misforstår du ikke, og foreslår at jeg setter inn en dobbelbryter i nederste posisjon, med dekselet til en enkelbryter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil fungere om jeg har forstått det riktig. S1 styres av PIR, S2 styres av enkelbryter nederst.

 

Men hele løsningen blir vel litt semismart? Og tror du blander litt selv?

 

" Trykkes B1 inn så deaktiveres sensor og lyset er permanent på (EasyPIR har denne funksjonaliteten)"

men B1 er PIR og der er det ingenting som kan trykkes inn? B1 er sensoren?

 

Hvorfor skille mellom lyskilde 1 og 2+3? Hvor ikke bare sensor som styres lyskilder 1+2+3? Og for eksempel stikkontakt i nederste ramme for å unngå blinddeksel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Løsningen blir semismart ja. Hva er det jeg potensielt blander selv? 

Jeg har i utgangspunktet ikke behov for en smart bevegelsessensor, med mindre det må til for å komme i mål med ønskelisten.

 

Joda, EasyPIR er en bevegelsessensor med trykknapp. 

 

Det enkleste er selvfølgelig å fjerne B2. Men får høre at samboer ikke vil ha et stikk som aldri blir brukt midt på veggen heller. Er stikk rett under i gulvhøyde også.

"1 og 2+3" er en kvasiløsning, et forsøk på unngå en bryter som ikke gjør noe som helst. 

 

Et annet gøy alternativ er høytaler da. Men slik jeg forstår må man opp med enda en veggboks. Finner ingen med bluetooth innebygd i selv høytaleren. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.