Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Altibox / Viken Fiber - Zyxel VMG - Flashe med standard firmware?


Anbefalte innlegg

Har nettopp fåttfiber fra Altibox/Viken Fiber i hus - og har dermed også fått montert en "Zyxel VMG" (v2 tror jeg...) montert. Dersom man sjekker Zyxels hjemmesider så skal denne hjemmesentralen ha all verdens funksjonalitet (inkl. gjestenett, etc..). Jeg får imidlertid kun administrert denne via "mine sider" og der er det ytterst begrenset hva som lar seg styre. Har kontaktet Altibox for å se om de kan åpne flere funksjoner og fikk da bla tilbakemelding om det ikke var boksens primæroppgave å fungere som wifi-router, og dermed ønsket de ikke å tilby for god funksjonalitet der... 

 

Hvordan man kan sette opp egne løsninger er jo diskutert i det vide og brede her tidligere, men: Har noen prøvd å få flashet VMG'en med en "standard" firmware så denne kan administreres lokalt? Er dette gjennomførbart eller risikerer jeg å ryke på en smell så jeg mister alt av forbindelse med omverdenen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, slippern said:

Ta en titt på denne tråden, ikke samme boks, men samme produsent og problemstilling, https://forum.openwrt.org/t/flash-on-zyxel-nr7101/116006/3

Samme produsent og dermed noen likheter mht default passord osv.  Men egentlig flere forskjeller enn likheter.  VMG er en Broadcom-boks med CFE og tilhørende vanskeligheter.  NR7101 er en Mediatek-boks med u-boot.

 

Nå trenger du ikke lodde for konsoll-tilgang på noen av disse.  ZyXEL er alltid rimelig greie der og har allerede montert en pin-header.

 

Men jeg skjønner at konsoll ikke er så interessant.  Bare å få lokal web-administrasjon.  Jeg vil tro det lar seg gjøre.  Men jeg vet ikke om det er verdt bryet.  Er jo ekstremt mye lettere og sikrere å bare bytte til din egen boks av en eller annen type.  Du kan velge å beholde VMG i "bridge mode". eller du kan erstatte den med et eller annet med en SFP-port.  Du kan i så fall gjenbruke SFPen som sitter i VMGen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme produsent og dermed noen likheter mht default passord osv.  Men egentlig flere forskjeller enn likheter.  VMG er en Broadcom-boks med CFE og tilhørende vanskeligheter.  NR7101 er en Mediatek-boks med u-boot.
 
Nå trenger du ikke lodde for konsoll-tilgang på noen av disse.  ZyXEL er alltid rimelig greie der og har allerede montert en pin-header.
 
Men jeg skjønner at konsoll ikke er så interessant.  Bare å få lokal web-administrasjon.  Jeg vil tro det lar seg gjøre.  Men jeg vet ikke om det er verdt bryet.  Er jo ekstremt mye lettere og sikrere å bare bytte til din egen boks av en eller annen type.  Du kan velge å beholde VMG i "bridge mode". eller du kan erstatte den med et eller annet med en SFP-port.  Du kan i så fall gjenbruke SFPen som sitter i VMGen.

Takker for nyttig info.

Jeg starter med å gå en runde eller to til med kundebehandlerne hos Altibox/Viken for å se om de aller nådigst kan åpne for lokal administrasjon på min EX5401-B0 (som jeg ser er «hjemmesentralens» korrekte navn og nummer). Har ikke helt troen på at de gir meg dette - men det er uansett verdt et forsøk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SpotOn skrev (På 22.5.2022 den 9.09):

Jeg starter med å gå en runde eller to til med kundebehandlerne hos Altibox/Viken for å se om de aller nådigst kan åpne for lokal administrasjon på min EX5401-B0 (som jeg ser er «hjemmesentralens» korrekte navn og nummer). 

 

Og svaret fra Viken / Altibox vedr lokal web-administrasjon var: "The computer says no...". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (23 minutter siden):

Sett i bridge-modus, og bruk egen router. :) 

Det er nok den veien det går ja. Likevel er det forbasket irriterende å vite at jeg faktisk allerede har en (stor) boks stående som kunne gitt meg den funksjonaliteten jeg trenger uten ekstra kostnad og uten behov for nye bokser - hvis bare Altibox hadde åpnet for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SpotOn skrev (3 timer siden):

hvis bare Altibox hadde åpnet for dette

Sant nok, men det er som å tro at ISPer åpner for egen firmware på deres bokser er litt som å tro på julenissen, dessverre. Vi vet at han ikke finnes, men jommen håper vi det år etter år... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.