Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Effekttariff og beregning av ampere til kwh


Anbefalte innlegg

Jeg fikk varsel om effekttariffen som kommer fra første juli, og det er ingen tvil om at jeg må prøve å holde meg rett under 10 khw/h, som gir 440 kroner i effektledd i måneden. 10 og opp gir 815 kroner i måneden, mens 5-10 gir 440. 2-5 gir for øvrig 315, og det ville bli så restriktivt at det ikke ville være mulig.

 

Det burde gå bra, bare jeg får temmet bilen, Mercedes EQC på Easee-lader, så den ikke drar over. Så langt i mail var første mai høyeste forbruk. Da må bilen ha blitt ladet samtidig som fruen laget middag (det var vel rimelig midt på dagen på første mai), for varmtvannsberederen kjører bare om natta. Og med ladingen satt til 28 ampere, blir det 6200 watt, så det må ha gått innpå 4000 watt andre greier samtidig. Det er det bare komfyr og kokeplater som klarer, siden vi har varmepumpe.

 

Men så er det bare det å være sikker på at jeg ikke går over ved en feil. For alle kalkulatorene fra kilowatt til ampere vil jo gi forskjellig resultat etter hvor mange volt som går gjennom. Så hva skal jeg regne med? 230V? 220, 240, 250? På 250V er 10 kilowatt nøyaktig 40 ampere, så da må Easee-laderens lastbalansering settes til 39 for å være sikker. Den viser selvagt bare ampere, ikke kilowatt, siden poenget er å unngå å smelle hovedsikringen med ladingen. På 220V er 10 kilowatt 45 ampere, så jeg kan gå opp til 44 på lastbalanseringen, altså 10 % raskere lading hvis andre ting brukes samtidig, så omtrent en times forskjell hvis den lader fra lavt nivå. Men jeg kan ikke se noe i prismodellen som sier hvor mange volt dette beregnes ved. Er det noen som vet det?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er effekten AMS måleren ser som bestemmer. Så eneste fornuftige måten å regulere seg inn på <10kWh/h er å ta effektverdien fra AMS måleren å sette ned amperen på laderen/eventuelt droppe andre laster. Eventuelt regulere opp laster hvis en ligger under. Heldigvis har en litt tid på å regulere seg inn hvis du ligger over 10kW.

 

Det som har vært snakket om i tidligere tråder har vært en PID algoritme. Den skal prøve å treffe 10kWh hvær time. Den spytter ut et tall mellom 0-100 hvor 0 er minimum last og 100 er maks last. Ut i fra det skal det fint la seg gjøre å f.eks justere ned amperen på laderen i trinn. 0 blir helt av. 50 er 5a osv....

 

Jeg tror kanskje det lar seg gjøre med en litt enklere regulering gitt at en baserer seg på at kun laderen skyver deg over 10kWh/h Som også er tilfellet hos meg.

 

Jeg vil nok gjøre det som dette:

Rest kW = (avlest kW) - (target kW, f.eks 9kW)

 

Easee amp = Rest kW * faktor (0.68).

 

Så er det bare å justere inn faktoren. Jeg antar 0.68 er greit for 3 fase lading.

 

Det som er litt kinkig med denne reguleringen er at en må ha noe slingringsmonn. Pga du kanskje ikke får med deg kortvarige peaker. (Fra f.eks stekeovn). Derfor kan det være lurt å lese av kWh/h fra måleren også og hvis den nærmer seg 10kwh/h så bare sett lading på pause. Her kan en også se på stigningstall osv. Kun fantasien setter grenser 😁

 

 

Når alt dette er sagt synes jeg det er rimelig drøyt at en skal se på maks forbruk på natta også. Så lenge det er sånn er det bare en cash grab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@thoj Jeg tror den blir litt mer avansert enn jeg tenkte meg. ;) Jeg vil helst bare kunne sette et fast tak i lastbalanseringen til laderen. Laderen reguleres jo automatisk hvis hovedsikringen (altså taket) er satt riktig. Men det er jo ikke bare om natta, seneste i går ble bilen ladet på dagtid fordi strømmen var billigst da. Så da må jeg kanskje heller gå for å velge den sikreste løsningen, altså sette til 38 ampere. Det blir ikke noe problem om natta, men en dag med matlagning kan det sinke ladingen. Men det er jo bedre enn å hoppe opp et hakk på tariffen.

 

@OlavT Jeg bruker Tibbers løsning for å lade når strømmen er billigst, ja. Det er vel bare i enkelte tilfeller det vil bli noe problem, så det kan være et utslag av mine stygge tendenser til å overtenke... Med 38 ampere er jeg jo helt sikker, og så får heller ladingen gå saktere de dagene det går mest strøm til andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, thoj said:

Det som har vært snakket om i tidligere tråder har vært en PID algoritme. Den skal prøve å treffe 10kWh hvær time. Den spytter ut et tall mellom 0-100 hvor 0 er minimum last og 100 er maks last. Ut i fra det skal det fint la seg gjøre å f.eks justere ned amperen på laderen i trinn. 0 blir helt av. 50 er 5a osv....

Hvordan fungerer disse PID-algoritmene om det er flere laster som skal styres for å holde totalforbruket for en time under en gitt verdi? Den nye nettleiemodellen skaper et evig rot for optimaliseringsalgoritmer.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja var kanskje det. Er bare jeg som har tenkt litt for mye på denne problemstillingen 🤣

 

Hvis du setter tak på f.eks. 38 amp. hvordan vet easee hvor mye resten av huset trekker? eller er der jeg som misforstår noe her? er det tibber som sender dennen infoen til laderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, OlavT said:

Hvordan fungerer disse PID-algoritmene om det er flere laster som skal styres for å holde totalforbruket for en time under en gitt verdi? Den nye nettleiemodellen skaper et evig rot for optimaliseringsalgoritmer.

PIDen vil jo bare spytte ut et tall. Så det å konvertere dette tallet til hvilke laster som skal av og på er i grunnen bare en prioriteringsak. Jo nærmere 0 jo mer skruer en av. Det som er kinkig er at det er noe treghet i en PID og en kan risikere at mye blir skrudd på i begynnelsen av timen og mye blir skrudd av på slutten hvis en reguler etter kWh per time. Det skal la seg gjøre men det er en vrien optimalisering.
Jeg tror kanskje det er enklere å justere inn etter derivatet (stigningstallet) på kWh per time. F.eks se på siste minutt å se hvor mye kWh har steget. Så er det bare for PID å treffe 0.16kwh per minutt.

 

Jeg tror personlig en PID er en litt dårlig løsning for akkurat dette problemet. Men det lar seg nok gjøre.

 

Jeg synes hele den nye nettleiemodellen er rimelig idiot. Det virker så halvt med trappetrinn. En kunne jo bare hatt en kurve. En kunne ha en effektledd per dag slik at jula ikke ødelegger hele desember osv. Er så mange muligheter og dette skitet er det de kommer opp med. 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, thoj said:

PIDen vil jo bare spytte ut et tall. Så det å konvertere dette tallet til hvilke laster som skal av og på er i grunnen bare en prioriteringsak.

Ikke så lett å prioritere. En må jo sørge for at lastene med de laveste prioriteringene også får en nødvendig mengde strøm. Kan jo fort ende opp med enten for lite strøm på bilen, kaldt vann i dusjen eller for kaldt i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem hos meg, iallfall. Det er en liten (stue og kjøkken delvis sammenhengende, to soverom og bad, pluss ei lita gang) leilighet i kjelleren i huset (jeg leier ut 2/3 av huset), og jeg og fruen er som regel ikke der samtidig. Den brukes mest som pendlerleilighet når hun er på jobb på gamlehjemmet. På vinteren er det varmepumpa som tar alt, og den bruker ikke mange wattene for å holde det i gang, det er 25 cm tykke, laftede vegger på utsiden av gipsplatene og 10 cm isolasjon. Det er skal veldig mye til før noe annet kommer opp i så mange ampere til sammen, siden varmtvannsberederen bare står på om natta, og maks på stekeovn og kokeplater ikke går dit (keramisk topp som ikke har de voldsomme spissbelastningene som en induksjonstopp, og en normalt stor steikeovn). Så det eneste som kan gjøre at det går over, er når bilen lades samtidig som det kjøres vaskemaskin og tørketrommel samtidig, eller samtidig som det lages mat i ovn og alle plater. Dermed er det løst ved å kjøre ned billaderen, og det er bare det Pulsen til Tibber styrer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er så pass lite varmtvann som går for hovedsakelig én person som ikke er i 20-årenes "dusj morgen og kveld, ellers er jeg jo skitten"-modus at det går greit med de få dagene da det er dyrere på natta.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (På 22.5.2022 den 11.07):

Ikke så lett å prioritere. En må jo sørge for at lastene med de laveste prioriteringene også får en nødvendig mengde strøm. Kan jo fort ende opp med enten for lite strøm på bilen, kaldt vann i dusjen eller for kaldt i huset.

Da har du i så fall siktet deg inn på et for lavt effekttrinn 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoj skrev (På 22.5.2022 den 10.57):

Jeg tror personlig en PID er en litt dårlig løsning for akkurat dette problemet. Men det lar seg nok gjøre.

Fungerer fint hos meg. Bildet viser effekten i mitt hus etter en periode der jeg var på ferie og kl 0900 ble VVB og varme påslått. De første 40 minutter er det en del ustabilitet, men deretter ligger effekten fint på 5kW.

image.png.abb02092e5d53a1902976222a01584a9.png


Kurven nedenfor er nesten lik, men den viser kWh som i 10 timer ligger rett under 5kWh/h. Er egentlig veldig fornøyd med PID regulatoren. Jeg har to elbiler og ladeeffekt er satt til 1,4kW på de begge. Det gjør det lettere å unngå å komme over maks effekt, men det nytter ikke å utnytte lav strømpris. Ladingen tar for lang tid til det.

image.png.c16b0030521818b69fb3ef14eb2813c9.png

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (2 minutter siden):

og bare nødladere

???? Jeg har ikke nevnt nødladere.

Det er 2 easee ladere som står på en felles 400V / 16A 3-fase kurs. Jeg har 11kW tilgjengelig, men har satt det ned til sneglefart. Som er greit nok, bilene trenger ikke lades fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, skjønner. Jeg tenkte nødladere med en gang siden jeg aldri har hørt om noen som setter ladingen så langt ned før, spesielt siden ikke det er innført effekttariff ennå. En nødlader er jo som regel på 2100 watt, altså ti ampere, men det fins mange som er justerbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Fikk min Easee home montert for halvannen uke siden og har nå laget en integrasjon i node-red som sørger for at den aldri forbruker mer enn 5kw (Om effektleddet for måneden allerede ikke har oversteget 5kw)...
Har fått testet det litt og ser ut til og holde greit..

Peaken på bortimot 15kw er når laderen starter opp på 11kw 3-fase, men etter 2 minutter blir den justert ned.

Data om husets øvrige forbruk hentes i fra AMS-måleren også er det litt matematikk involvert hvor mye ned eller opp laderen må alt etter som.. 
image.thumb.png.f53eda01b0c56a53528eacdd7e9c7035.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (På 6.9.2023 den 9.08):

@slippern Ser ut som et godt fungerende opplegg! Jeg gjør den delen gjennom Tibber og Pulse-integrasjonen deres. Får bare håpe for vår begges skyld at Easees sky fortsetter i et eller annet format, det ser jo dårlig ut for resten av firmaet.

Er kunde hos Tibber, men har ikke kjøpt Pulsen deres.

Easee får OCPP støtte via Bluetooth straks, så da får man alt lokal-styrt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (4 minutter siden):

@slippern Lovende, jeg måtte google det der! Vil det si at man kan bruke bluetoothen på en Pi for å styre ladehastighet og alt? Jeg har tilfeldigvis den ene Pi-en (med Z-wave og diverse) rett på innsiden av den veggen der laderen henger.

 

Jepp! 🙂
Jeg må nok finne meg et bluetooth -> wifi adapter 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@slippern Hva er protokollen der? Er det MQTT? Og vet du om det vil være mulig å integrere det med Tibber på noen måte? Det ville jo vært greit om ikke fruen plutselig måtte læres opp på noe helt nytt opplegg... Voksenopplæring tar gjerne litt tid. Og hvis noe kan gå galt, så skjer det når hun driver med det! 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (57 minutter siden):

@slippern Hva er protokollen der? Er det MQTT? Og vet du om det vil være mulig å integrere det med Tibber på noen måte? Det ville jo vært greit om ikke fruen plutselig måtte læres opp på noe helt nytt opplegg... Voksenopplæring tar gjerne litt tid. Og hvis noe kan gå galt, så skjer det når hun driver med det! 🤣

 

OCPP benytter SOAP og JSON (Som regel benyttes HTTP/HTTPS som transportprotokoll av disse).

Easee har allerede OCPP støtte, men da via Easee skyen, og det er nok denne integrasjonen Tibber benytter allerede.

 

Open Charge Alliance - Global Platform For Open Protocols

 

Om Easee skulle gå konkurs og skyen deres ned for telling, så er det jo mange leverandører som ville slitt med deres smartlading integrasjon mot Easee laderne, så en type tredjepartsløsning med nok en boks i huset som funker som mellommann imellom wifi/lan og bluetooth ville nok da sett dagens lys..

 

Trikset er jo også og automatisere slik at opplærings ikke behøves 🙂

 

Endret av slippern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.