Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lyse: "Ny nettleie fra 1. juli 2022"


Anbefalte innlegg

Lyse skrev i en epost i dag noe som ser merkelig ut i mine øyne:

 

Sitat

De høye strømprisene som vi har nå, øker kostnadene nettselskapene har med å transportere strøm fram til kunder, og skal dekkes inn gjennom nettleien.

 

Hva kan det være som resulterer i at kostnadene for nettselskaper for strømtransport øker med strømprisen?

Burde de ikke være uavhengige av hverandre?

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager var det jo bare 1 selskap å forholde seg til når en kjøpte strøm, no er det

delt opp i 3 selskaper. Strømselger,nettleverandør og kraftselskap.

Nettlevarandøren har sikkert noen strømkostnader som de må kjøpe fra kraftselskapet til en mye høyere pris

enn tidligere og må dekke dette ved økt nettleie.

i tillegg har alle disse nye selskapene mange meget høytlønte direktører og styremedlemmer(politikere) som vi må dekke kostnadene til.

 

Det er bare å åpne lommeboken  :(

Endret av Katla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

Hva kan det være som resulterer i at kostnadene for nettselskaper for strømtransport øker med strømprisen?

Burde de ikke være uavhengige av hverandre?

Netteier har et tap i ledninger og transformatorer. Det er dette de skal dekke inn fordi kostnaden med dette blir belastet eier av nett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (33 minutter siden):

Netteier har et tap i ledninger og transformatorer. Det er dette de skal dekke inn fordi kostnaden med dette blir belastet eier av nett.

Og siden høyere pris gir høyere tapt fortjeneste så går også nettleien oppover?

Gir jo mening på en sprø måte.

 

Men hvis det var så enkelt, kunne de vel sagt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som skurrer her. Jeg forstår "logikken" at netteier må få dekket sine utgifter, men det er litt spesielt at dette lempes over på netteier og sluttkunde. I andre bransjer må produsent ofte dekke svinn. Her kunne en bare ignorert tapet og dermed ville det vært kraftprodusenten som tok utgiften i form av reduserte inntekter.

Edit: Men det er vel lagd som det er for å synliggjøre tapet og skape en form for motivasjon for netteier å redusere det så godt som mulig.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (40 minutter siden):


Edit: Men det er vel lagd som det er for å synliggjøre tapet og skape en form for motivasjon for netteier å redusere det så godt som mulig.

så lenge netteier bare kan skyve kostnaden over på sluttbruker, så ser jeg ikke at det kan være den helt store motivasjonen til å redusere svinnet.

Netteier driver jo et monopol i sitt område og bryr seg neppe.

Skal bli spennende å se om nettleien går ned igjen når/hvis strømprisen kommer ned på normalt nivå igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (På 24.5.2022 den 15.31):

Det er noe som skurrer her. Jeg forstår "logikken" at netteier må få dekket sine utgifter, men det er litt spesielt at dette lempes over på netteier og sluttkunde. I andre bransjer må produsent ofte dekke svinn.

Men produsenten vil vel ikke dekke tapet som er forårsaket i noen andre sitt nett?

Hvis jeg vil selge deg strøm, så ønsker ikke jeg å dekke tapet som er forårsaket av på et nett verken du eller jeg har noe ansvar for.

 

Men ja, det er noe som skurrer her. 

Ikke for å bli for politisk, men det er nesten som man skulle tro at det ikke var en fordel å privatisere felles infrastruktur og ressurser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg vil si at dess dyrere strømmen er dess mere sparer folk.

Følgelig blir da belastningen på nettet mindre..


Binde kostnader på nett mot strømpris kan bare ikke bli riktig.

Å binde mot belastning er mere riktig i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31/05/2022 at 16:29, NilsOF said:

Hmm, jeg vil si at dess dyrere strømmen er dess mere sparer folk.

Følgelig blir da belastningen på nettet mindre..


Binde kostnader på nett mot strømpris kan bare ikke bli riktig.

Å binde mot belastning er mere riktig i mitt hode.

Å binde mot belastning uavhengig av når nettet virkelig er belastet er ikke noen god ide. Hvorfor belaste for "rushtids-avgift" utenfor rushtidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.