Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny belysning i stue — vurderer smarte dimmere


Anbefalte innlegg

I huset vi har kjøpt tenker vi å skufte ut en del av lampene. I den forbindelse vurderer vi også å bytte fra det som stort sett er vanlige av/på-brytere til smarte dimmere. 

 

Som med alt annet i denne smarthusverdenen er det vel smart med god research og planlegging i forkant.
 

Bør vi låse oss til en spesifikk type? 

 

Bør vi kjøpe smarte dimmere eller bør vi gå for vanlige dimmere med en smart dings bakom, som f.eks. Fibaro Dimmer 2?

 

Er det ellers noen tips til hvordan vi kan gjennomføre dette på en helhetlig og ikke altfor kostnadskrevende måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (15 timer siden):

Bør vi låse oss til en spesifikk type? 

Du kan velge og vrake. Noen ganger passer det med en smart dimmer med skruhjul, andre passer det med en mikro-modul bak vanlige brytere.

Men i begynnelsen ville jeg absolutt valgt enten Z-wave eller Zigbee. De mesher, men ikke seg mellom, så hvis du holder deg til en protokoll får du et bedre nett.

 

Gullars skrev (15 timer siden):

Bør vi kjøpe smarte dimmere eller bør vi gå for vanlige dimmere med en smart dings bakom, som f.eks. Fibaro Dimmer 2?

Velg det som passer best. :)

Jeg har huset fult av Fibaro Dimmer 2 så den har jeg best erfaring med. For for noen er WAF avhengig av å ha et dimmehjul, og da er det forholdsvis lett å velge. Her er vi vant til at huset setter "riktig" dimmenivå uten at man behøver å justere det selv, så det er ikke så viktig.

 

Det kommer litt an på hvor mye automasjon du velger å bruke. 

En ting jeg bruker knapp2 til med Dimmer 2 er å styre andre funksjoner enn lys. Det kan sette ferdig programmerte moduser: F.eks. på badet kan jeg sette modus "dag", "kveld" eller "badekar" som er tre forskjellige nivåer på lyset etter bevegelse ("badekar" blir satt automatisk når temp-sensoren på badekaret går over 28 grader, men det hender jeg er mer utålmodig enn det).

 

Vi fikk nettopp plissé-gardiner foran terrassedøren i spisestuen. Kjempepraktisk, men vanskeligere når man vil ut når den er nede. Et trykk på en dimmer-knapp 2 (heldigvis plassert like ved døren) hever plisségardinet. Et dobbeltrykk senker den (dvs. det er en dobbel plissé så den fyller hele vinduet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (9 minutter siden):

Du kan velge og vrake. Noen ganger passer det med en smart dimmer med skruhjul, andre passer det med en mikro-modul bak vanlige brytere.

Men i begynnelsen ville jeg absolutt valgt enten Z-wave eller Zigbee. De mesher, men ikke seg mellom, så hvis du holder deg til en protokoll får du et bedre nett.

 

Velg det som passer best. :)

Jeg har huset fult av Fibaro Dimmer 2 så den har jeg best erfaring med. For for noen er WAF avhengig av å ha et dimmehjul, og da er det forholdsvis lett å velge. Her er vi vant til at huset setter "riktig" dimmenivå uten at man behøver å justere det selv, så det er ikke så viktig.

 

Det kommer litt an på hvor mye automasjon du velger å bruke. 

En ting jeg bruker knapp2 til med Dimmer 2 er å styre andre funksjoner enn lys. Det kan sette ferdig programmerte moduser: F.eks. på badet kan jeg sette modus "dag", "kveld" eller "badekar" som er tre forskjellige nivåer på lyset etter bevegelse ("badekar" blir satt automatisk når temp-sensoren på badekaret går over 28 grader, men det hender jeg er mer utålmodig enn det).

 

Vi fikk nettopp plissé-gardiner foran terrassedøren i spisestuen. Kjempepraktisk, men vanskeligere når man vil ut når den er nede. Et trykk på en dimmer-knapp 2 (heldigvis plassert like ved døren) hever plisségardinet. Et dobbeltrykk senker den (dvs. det er en dobbel plissé så den fyller hele vinduet).

Takk for tilbakemelding og nyttige tips.

 

Sikkert lurt å gå for Z-wave ettersom termostatene er det og allerede sliter med avstanden til huben…

 

Finnes det mikromoduler som kan håndtere flere brytere? På ett punkt på veggen har jeg gjerne 4 brytere/dimmere. Det blir jo da litt kostbart hvis jeg må sette inn en mikromodul bak hver dimmer, men hvis det finnes mikromoduler som kan styre alle fire blir det jo noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (2 minutter siden):

Finnes det mikromoduler som kan håndtere flere brytere?

Nei, så vidt jeg vet finnes det ingen mikromoduler i verken Z-wave eller Zigbee som har flere enn én dimme-kanal. Det finnes i KNX-verdenen, men om det er penger å spare er nok en annen sak (og KNX-utstyr monteres ikke bak knapper).

 

Gullars skrev (4 minutter siden):

Det blir jo da litt kostbart hvis jeg må sette inn en mikromodul bak hver dimmer

"Kostbart" er alltid et spørsmål om definisjoner. Ja, det er dyrere enn å ikke ha det, men det er jo ikke et alternativ... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (5 minutter siden):

Nei, så vidt jeg vet finnes det ingen mikromoduler i verken Z-wave eller Zigbee som har flere enn én dimme-kanal. Det finnes i KNX-verdenen, men om det er penger å spare er nok en annen sak (og KNX-utstyr monteres ikke bak knapper).

 

"Kostbart" er alltid et spørsmål om definisjoner. Ja, det er dyrere enn å ikke ha det, men det er jo ikke et alternativ... :P 

skjønner…

 

men vil noe slikt som denne i praksis kunne erstatte 4 brytere/dimmere? https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-4-kanal-bryter-k8/4512714/Product.html
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (På 31.5.2022 den 10.49):

men vil noe slikt som denne i praksis kunne erstatte 4 brytere/dimmere? https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-4-kanal-bryter-k8/4512714/Product.html

Den kan ikke "erstatte" dimmerne. Dimmerne må du ha fremdeles, men du kan velge å installere dem i takbokser, f.eks. Og så kan du sette opp den i linken over til å styre disse dimmerne, f.eks. via assosiasjon. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.