Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smartly avslutter app-styring. Integrasjon mot andre systemer?


Jorg80

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg mottok følgende e-post fra Lyse Energi 30.05.2022;

 

Smarthus-tjenesten din avsluttes
Vår underleverandør av styringstjenester har besluttet å legge ned sin virksomhet knyttet til smarthus. Som følge av dette, ser vi oss nødt til å avvikle smarthus-tjenesten vår fra 1. november 2022. 

For deg som kunde vil det si at smartstyring av lys og varme via app eller inne-display vil slutte å fungere. Frem til 1. novemberfungerer tjenesten som i dag, men vi stopper all fakturering allerede nå. Det betyr at du beholder tjenesten kostnadsfritt ut avtaleperioden.

 

Jeg har et fullverdig Smartly-system, og syntes det er svært dårlig at de ikke engang kan opprettholde en app for styring av systemet.

 

Systemet ble valgt og installert i 2016 som det eneste som på den tiden hadde integrert dørmiljø (samarbeid med Nordan) og integret ventialsjon (samarbeid med Villavent/Systemair). I løpet av tiden har tjenestene forsvunnet en etter en, jevning frem til nå. Nordan skiftet kostnadsfritt min smartdør i 2019, og jeg mistet da de tjenestene denne hadde. Døren fungerte for øvrig utmerket frem til tjenestene ble sluttet å drifte. All honnør til Nordan, som gjorde det beste ut av sannsynligvis en frusterende situasjon for de.
 

Etter en app-oppdatering fra Smartly i samme periode som smartdørsamarbeid med Nordan ble avsluttet, var plutselig integrasjonen mot Villavent/Systemair borte. 

 

Jeg vil vurdere mine muligheter vedr. erstatning fra Lyse, så ta gjerne kontakt dersom du er i samme situasjon. Problemet her er at Lyse er frekke nok til å kaste Elektrikerselskapet som installerte systemet under bussen, istedet for å ta ansvar selv!

 

Spørsmålet mitt er om noen her vet hvilke muligheter som finnes, og som i så fall virker best mot Smartly-systemet. Eventuelt hvilket system som fungerer mot de øvrige komponentene jeg har, ID-Lock lås for ytterdør og ventilasjonssytem fra Villavent/Systemair. Smartly skal visstnok bruke Z-Wave-protokoll, så det er vel andre muligheter antar jeg.

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i alle fall muligheter innenfor 5 års reklamasjonsrett. Men utover det så vet jeg ikke om andre muligheter enn det som eventuelt står i avtalen du har inngått med de når du kjøpte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måtte jo skje.

Skikkelig skuffende av Smartly, men dessverre har Smartly vært skikkelig skuffende i ganske mange år nå. :( 

 

 

stigvi skrev (2 timer siden):

Du har i alle fall muligheter innenfor 5 års reklamasjonsrett.

... og den har vel gått ut hvis systemet ble installert i 2016.

 

Jorg80 skrev (2 timer siden):

Eventuelt hvilket system som fungerer mot de øvrige komponentene jeg har, ID-Lock lås for ytterdør og ventilasjonssytem fra Villavent/Systemair. Smartly skal visstnok bruke Z-Wave-protokoll, så det er vel andre muligheter antar jeg.

Ja, heldigvis tok Smartly-folkene til vett etter hvert og gikk for Z-wave en gang for lenge siden, men de var på vei inn i proprietær-skapet.

 

Hvis du vil ha noe enkelt og greit, omtrent på høyde med Smartly, så se på FutureHome. :) 

Hvis du vil ha litt flere muligheter, så se nærmere på Homey.

Hvis du vil ha alle muligheter og har litt mer tid , så se på HomeSeer (HS-skolen begynner å dra på årene, men det aller meste gjelder for både HS3 og HS4).

Har du ingen penger men uendelig med fritid, så se på Home Assistant.

 

 

*********************************************************************************************************

Jeg tror vi kommer til å se en del Smartly-kunder her etter hvert, og til de aller fleste tror jeg dette gjelder:

 

Se nærmere på FutureHome

 

Vil du noe mer, så se listen over.

*********************************************************************************************************

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk samme e-post fra Lyse Energi 30.05.2022. Og blir bare temmelig oppgitt. Vi har også et fullverdig Smartly-system men gikk ikke for integrasjon av ventilasjon, da vi ikke har Villavent/Systemair for balansert ventilasjon og det kun var Villavent/Systemair som var såkalt Smartly Enabled. Samme historie omkring Nordan Smartdør som deg, Jorg80. Her tok Nordan ansvar og gav oss ny dør med ID-Lock 150 uten kostnad, mens Smartly toet sine hender og la alt ansvar på Nordan...


Vi vurderer også muligheter vedr. erstatning fra Lyse. Er det flere enn meg og Jorg80 som også er berørt av at Lyse Smartly nå avslutter tjensten?


Noen som har kontaktinformasjon til app-utvikler for Homey Pro for å forsøke å integrere SE Devices komponenter mot Homey?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (6 timer siden):

Det måtte jo skje.

Skikkelig skuffende av Smartly, men dessverre har Smartly vært skikkelig skuffende i ganske mange år nå. :( 

 

 

... og den har vel gått ut hvis systemet ble installert i 2016.

 

Ja, heldigvis tok Smartly-folkene til vett etter hvert og gikk for Z-wave en gang for lenge siden, men de var på vei inn i proprietær-skapet.

 

Hvis du vil ha noe enkelt og greit, omtrent på høyde med Smartly, så se på FutureHome. :) 

Hvis du vil ha litt flere muligheter, så se nærmere på Homey.

Hvis du vil ha alle muligheter og har litt mer tid , så se på HomeSeer (HS-skolen begynner å dra på årene, men det aller meste gjelder for både HS3 og HS4).

Har du ingen penger men uendelig med fritid, så se på Home Assistant.

 

 

*********************************************************************************************************

Jeg tror vi kommer til å se en del Smartly-kunder her etter hvert, og til de aller fleste tror jeg dette gjelder:

 

Se nærmere på FutureHome

 

Vil du noe mer, så se listen over.

*********************************************************************************************************

 

Takk for svar,

Jeg har en FutureHome-hub, så da er det vel fornuftig å benytte den. Den kan også integrere ID-Lock dørlås, noe som var grunnen til innkjøpet.

 

Noen som vet hvordan dette i praksis integreres i FutureHome-systemet? Finnes det en link til fremgangsmåte etc? All hjelp mottas med stor takk. Har sett litt på siden, men finner ikke så mye svar. Er det f.eks. mulig å integrere ventilasjonssystemet også?  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorg80 skrev (På 31.5.2022 den 19.29):

Noen som vet hvordan dette i praksis integreres i FutureHome-systemet?

Man må melde utstyret fra Lyse ut av Z-wave-nettverket men det kan gjøres fra alle kontrollere. Man behøver ikke bruke Lyse sin boks til det.

 

Når det er meldt ut, kan det inkluderes i FutureHome-hub'en. Nøyaktig hvordan det gjøres med FutureHome kan jeg ikke svare på, men det er noe som "alle" burde klare. :) 

https://support.futurehome.no/hc/no/articles/360016447032-Inkludering-av-enheter-Legg-til-en-enhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Boligsameiet jeg bor i har fått samme beskjed fra Lyse om at Smartly avvikles. Vi må bytte ut både dørtelefonsystem og Smarthusløsning for lys og varme. Det er ingen leverandør som kan tilby begge deler, så det er foreslått Defigo som dørtelefonsystem og Eaton som Smarthusløsning.

Har prøvd å spørre Lyse om bryterne som skal være levert av SE devices er kompatible med andre smarthussystemer, men fikk egentlig da beskjed om at alt må byttes ut. Leilighetsblokken jeg bor i ble ferdig i 2019, men Lyse har ikke tenkt å kompensere for annet enn dørtelefonsystemet (bare noen få leiligheter valgte Smarthuspakken). Vet noen om Smarthusløsninger som kan fungere med bryterne fra SE devices? Er Eaton en bra løsning, eller er det andre løsninger jeg bør vurdere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kmdr skrev (På 14.6.2022 den 22.06):

Er Eaton en bra løsning, eller er det andre løsninger jeg bør vurdere? 

Jeg hadde helt garantert valgt noe annet, også om jeg ikke hadde vært en stor hjemmeautomasjons-nerd. Eaton er xComfort, så ja, alt utstyret må byttes. Du får også et system som ikke er kompatibelt med noe annet enn seg selv.

 

Hvis Lyse hadde tatt regningen (som de burde gjøre), så kunne de foreslått noe, men jeg ser ingen grunn til å ikke prøve FutureHome først. Om det faktisk fungerer med SE-devicene er jo et åpent spørsmål, de har vært så dyre at ingen har kjøpt dem for å teste... Men dette vet nok FH-folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 31/05/2022 at 14:33, smartere said:

Fikk samme e-post fra Lyse Energi 30.05.2022. Og blir bare temmelig oppgitt. Vi har også et fullverdig Smartly-system men gikk ikke for integrasjon av ventilasjon, da vi ikke har Villavent/Systemair for balansert ventilasjon og det kun var Villavent/Systemair som var såkalt Smartly Enabled. Samme historie omkring Nordan Smartdør som deg, Jorg80. Her tok Nordan ansvar og gav oss ny dør med ID-Lock 150 uten kostnad, mens Smartly toet sine hender og la alt ansvar på Nordan...


Vi vurderer også muligheter vedr. erstatning fra Lyse. Er det flere enn meg og Jorg80 som også er berørt av at Lyse Smartly nå avslutter tjensten?


Noen som har kontaktinformasjon til app-utvikler for Homey Pro for å forsøke å integrere SE Devices komponenter mot Homey?
 

Dette blir for dumt og virker veldig amatørmessig fra Lyse som konsern. Ser og forstår at smartly ikke er driftet som en "normal" butikk men de kunne I det minste kommet med et alternativ som en kan koble til og integrere. Meg inkludert vil jeg tro det er mange som har innvestert mye ekstra penger for kort tid siden. Appen burde virket videre men uten support, men at det kan åpnes opp for at andre kan komme Inn og feilsøke om nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Etter en del lesning feiling og prøving har jeg nå fått alle smartly dimmere, bryrere og termostater (Se Devices) opp å gå mot futurehome. Smartly selv kunne ikke svare på noen ting eller om det I det Hele tatt var mulig. Men det gikk bra til slutt samt blir mye billigere da en kan fikse det meste selv om du vil gjøre forandringer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okka1975 skrev (På 11.9.2022 den 16.07):

Etter en del lesning feiling og prøving har jeg nå fått alle smartly dimmere, bryrere og termostater (Se Devices) opp å gå mot futurehome. Smartly selv kunne ikke svare på noen ting eller om det I det Hele tatt var mulig. Men det gikk bra til slutt samt blir mye billigere da en kan fikse det meste selv om du vil gjøre forandringer.

Dette er veldig interessant. Betryggende å høre at det går. Kunne du delt hvordan dette ble utført i praksis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Okka1975 skrev (På 11.9.2022 den 16.07):

Etter en del lesning feiling og prøving har jeg nå fått alle smartly dimmere, bryrere og termostater (Se Devices) opp å gå mot futurehome. Smartly selv kunne ikke svare på noen ting eller om det I det Hele tatt var mulig. Men det gikk bra til slutt samt blir mye billigere da en kan fikse det meste selv om du vil gjøre forandringer.

Jeg får nå temperaturdelen på multihjulet til å fungere mot futurehome ved å resette dette først, men da forsvinner lysfunksjonen. Den klarer jeg ikke programmere inn på nytt. Fikk du til dette? Jeg klarer å få multihjuldisplayet til å vise inntil 4 lysbryterfunksjoner + temperatur, men ingen av disse responderer mot lyset. De samme vises også i appen, men ingen av disse responderer heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har fått alt opp å gå. For å sette multiwheel I termostat og lysmodus for 1 funksjon må du under z-wave parameter på multiwheel bryter legge inn Oppsett= parameter-lengde-verdi
14- 1 - 3 kommer thermostat og dimmer på multiwheel. For å få lys til å virke regner jeg med du har paret / lagt til dimmer modul for lys, når denne er lagt inn må du under forbindelse linke lys funksjon på multiwheel til dimmer modul, du kan her bruke gruppe 1 eller 2.

Endret av Okka1975
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okka1975 skrev (3 timer siden):

Hei, jeg har fått alt opp å gå. For å sette multiwheel I termostat og lysmodus for 1 funksjon må du under z-wave parameter på multiwheel bryter legge inn Oppsett= parameter-lengde-verdi
14- 1 - 3 kommer thermostat og dimmer på multiwheel. For å få lys til å virke regner jeg med du har paret / lagt til dimmer modul for lys, når denne er lagt inn må du under forbindelse linke lys funksjon på multiwheel til dimmer modul, du kan her bruke gruppe 1 eller 2.

Hei igjen, og takk for svar.

Jeg får opp og lagt inn rett parametre og gruppe, men lysfunksonen svarer verken på bryter eller i app. Litt usikker på om jeg har paret / lagt til dimmermodul for lys. Jeg har kun resatt multihjulet, og paret det mot futurehome. Da er det kun temperatur og Central Scene Mode som er tilgjengelig. Jeg får endret dette til lys og temeratur i både app og i display, men får ikke lyset til å respondere. Hvordan parer / legger man til dimmermodul for lys særskilt i tillegg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, om du har spotter ligger ofte dimmer modulen I et av hullene ved spotten, normally den som er nærmest bryter men da kan Jo variere. Er det en taklampe ligger dimmer normalt I takpunktet. For a re-sette dimmer modul er det en knapp som holdes inne I 15 sek sa kan du legge den til som vanlig. Det er flere typer men ser ut som på link: https://products.z-wavealliance.org/products/2859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Okka1975 skrev (På 6.11.2022 den 13.10):

Hei, jeg har fått alt opp å gå. For å sette multiwheel I termostat og lysmodus for 1 funksjon må du under z-wave parameter på multiwheel bryter legge inn Oppsett= parameter-lengde-verdi
14- 1 - 3 kommer thermostat og dimmer på multiwheel. For å få lys til å virke regner jeg med du har paret / lagt til dimmer modul for lys, når denne er lagt inn må du under forbindelse linke lys funksjon på multiwheel til dimmer modul, du kan her bruke gruppe 1 eller 2.

Hei igjen og takk for nyttig info. 

Nå har jeg endelig fått satt opp et par rom. Jeg får egentlig appen til å lystre bedre enn multihjulet. Temperaturen ser ut som den fungerer greit, mens lyset skur seg av igjen nesten hver gang jeg skrur det på via multihjulet. Fungerer det stabilt hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja det fungerer bra. Eneste jeg ikke får til er at lysstyring ikke gir tilbakemelding til Futurehome, kun termostat funksjon snakker begge veier. Om jeg kjører en manuell Poll på hvert Multiwheel henter den riktig status for lys funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.