Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart lysknapp/"lysbryter" som passer i Elko-ramme?


Anbefalte innlegg

Jeg flyttet nettopp inn i en ny leilighet, hvor alle dimmerne er smarte via Plejd og alle lysbryterne er dumme. Selv om Plejd er litt halvjalla, via Bluetooth, så fungerer det bra i Home Assistant.

 

På badet mitt har jeg en smart dimmer for spotlights i taket  og en gammeldags lysbryter for lyset ved vasken:

IMG_4568.jpg.04c3d909adbde3a714c4b3956260acf1.jpg

 

Jeg vil gjøre lyset ved vasken (lysbryter nederst) smart også.

 

Jeg vet jeg kan få en elektriker til å sette inn en smart switch bak lysbryteren, men jeg tror det blir veldig plagsomt at opp/ned på lysbryteren hele tiden bytter mellom å bety på/av, avhengig om jeg trykker på den fysisk eller via smarthjemløsning. Jeg ønsker derfor en flat knapp som føles riktig å trykke hele tiden, som ikke går opp/ned.

 

Jeg rota litt med dimensjonene, og bestilte en Aqara H1 Smart Wall Switch Single. Den var alt for svær for ramma, men den føltes iallefall veldig digg, litt som en museknapp med et lite LED-lys.

 

Jeg har allerede Zigbee-nettverk her, men om det finnes et ZWave-alternativ som er mye bedre har jeg ikke noe imot å skaffe meg en ZWave-USBstick.

 

Hvilke andre alternativer finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristofferR skrev (17 timer siden):

Jeg vet jeg kan få en elektriker til å sette inn en smart switch bak lysbryteren, men jeg tror det blir veldig plagsomt at opp/ned på lysbryteren hele tiden bytter mellom å bety på/av, avhengig om jeg trykker på den fysisk eller via smarthjemløsning.

Dette er egentlig ikke noe problem med smarte mikromoduler fordi knappen da brukes som en pulsbryter. Man setter ern fjær bak bryteren, og pulsen du da sender med bryteren til dimmeren/switchen skrur den på hvis lyset er av og skrur lyset av hvis det er på.

 

Hvis lyset ikke kan dimmes, kan du bruke et relé:

https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-rel-400w/4512704/Product.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for at du minna meg på det! Helt ærlig glemte jeg det litt ut, er så mye annet å fikse her i leiligheten. :P

 

På en måte synes jeg impulsbryter høres ut som en akseptabel billig-løsning, visste ikke at man kunne ha fjær som holder bryteren i én posisjon.

 

Jeg fant også ut at Elko har sine egne flate lysbrytere, men dessverre er de veldig dyre (1400kr) og ikke så mye brukt/snakket om. Jeg fant ingen videoer av noen som faktisk trykker på knappen og viser "følelsen" av produktet, og det er også ekstremt lite informasjon om hvor bra støtten er i Home Assistant.

Plagsomt å bestille feil liksom, men samtidig virker det langt mer "skikkelig" enn bare en gammeldags bryter med impulsfjær. Egentlig håper jeg på et tredje alternativ, gjerne som Elko-bryteren, bare litt billigere og mer brukt/velkjent/støttet.

Endret av kristofferR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at jeg blir å ende opp med en impulsbryter selv. Class Ohlsson selger disse fjærne og det er ikke alt for dyrt. Denne YouTube-videoen får jeg jo også installasjonen til å virke svært enkel. Hvis du bestemmer deg for å gå for Elko sine smarte lysbryte, si gjerne i fra.

 

Jeg har sendt en e-post til Elektroimportøren for å høre om de kjenner til om Elko har noen dumme vippebrytere, uten logo. Jeg fant disse. Det kan kanskje være ett alternativ. Forhåpentligvis er det så lett som å bare bytte plate.

 

EDIT: Jeg tok akkurat en titt på min lysbryter og ser ikke ut som det er like lett å sette springfjær på Elkobrytere. Der har ikke de taggene som er i videoen over.

Endret av b3nd1k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, b3nd1k said:

Jeg har sendt en e-post til Elektroimportøren for å høre om de kjenner til om Elko har noen dumme vippebrytere, uten logo. Jeg fant disse. Det kan kanskje være ett alternativ. Forhåpentligvis er det så lett som å bare bytte plate.

Det var interessant! Jeg vet egentlig ikke hva en vippebryter er da, er det sånn bryter som går inn og så ut igjen med en gang? I utgangspunktet ville jeg jo trodd at tradisjonelle lysbrytere er vippebrytere, ettersom man vipper de opp og ned, men om vipperbrytere er bedre egnet til smarthjem enn tradisjonelle lysbrytere virker det interessant.

 

Om de kan fungere bedre enn vanlig lysbryter tror jeg ikke det skal være så vanskelig å få fjernet nøkkelsymbolet. De er jo så billige at det bare er å bestille en til eksperimentering med å fjerne symbolet, for å sjekke om det er mulig uten å ødelegge finishen på bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ikke dimbare lys har jeg valgt å sette fjær på helt vanlige Elko pluss brytere med et Heatit rele bak i veggboksen. Har også noen RS brytere med fjær og Fibaro puck bak. Tror du får lagt til fjær på det meste av Elko vippebrytere.

Har også noen impulsbrytere med dimmer bak (Fibaro/Qubino) til lys jeg ikke dimmer manuelt feks utelys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok kontakt med Plejd og det viser seg at de har en bryter som ser perfekt ut for mitt bruk, de sendte meg en video av knappen.

 

 

 



Ganske greit at det er samme system også egentlig, så slipper jeg ha et par random Zigbee-brytere i veggen i tillegg til Plejd-systemet, som ville ha vært sært å fortelle om ved framtidig salg av leiligheten. Bittelitt plagsomt at den er batteridrevet, men når batteriet varer 10-15 år er det ikke store problemet akkurat.

 

Samtidig ble jeg ganske forvirret av videoen, det ser jo absolutt ut som en enkeltbryter, men den eneste bryteren jeg fant på Plejd sine nettsider var en dobbelbryter med klart skille mellom knappene. Har sendt spørsmål om det er en annen modell eller om illustrasjonene på Plejd.com bare er latterlig dårlige, venter på svar.

 

Endret av kristofferR
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knappen fra Plejd (WPH-01) inneholder visst både en enkeltvippe og dobbelvippe i pakken, føler ikke det var tilstrekkelig klart på nettsidene deres.

Uansett, nå ser det det ut som jeg har funnet min løsning iallefall, håper du @b3nd1k også finner din :)

Endret av kristofferR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristofferR skrev (På 15.6.2022 den 13.07):

Knappen fra Plejd (WPH-01) inneholder visst både en enkeltvippe og dobbelvippe i pakken, føler ikke det var tilstrekkelig klart på nettsidene deres.

Kult, takk for at du delte! Ettersom Plejd går på batterier, så går jeg ut i fra at det kanskje er en smartbryter? Jeg fant riktignok ikke noe informasjon om hva slags protokoll den bruker. Er det Bluetooth, Zigbee eller Z-Wave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, b3nd1k said:

Kult, takk for at du delte! Ettersom Plejd går på batterier, så går jeg ut i fra at det kanskje er en smartbryter? Jeg fant riktignok ikke noe informasjon om hva slags protokoll den bruker. Er det Bluetooth, Zigbee eller Z-Wave?

Bluetooth ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik å forstå at Plejd-bryteren du refererte til over, gjør ingenting med mindre den i appen (eller Home Assistant) er koblet opp mot en bakomliggende relee i appen eller smartpærer? Jeg har ikke Plejd-smartløsning fra før av og prøver å avdekke hva jeg vil trenge i tillegg til bryteren. Jeg har forsåvidt ramme fra Elko, men det ser ut som om størrelsene er universale, så den bør passe antar jeg.

Endret av b3nd1k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, b3nd1k said:

Er det slik å forstå at Plejd-bryteren du refererte til over, gjør ingenting med mindre den i appen (eller Home Assistant) er koblet opp mot en bakomliggende relee i appen eller smartpærer? Jeg har ikke Plejd-smartløsning fra før av og prøver å avdekke hva jeg vil trenge i tillegg til bryteren. Jeg har forsåvidt ramme fra Elko, men det ser ut som om størrelsene er universale, så den bør passe antar jeg.

Ja, den trådløse bryteren er bare en fjernkontroll til andre Plejd-piller. Som du ser ser på nettsidene passer den med Elko om du kjøper Elko-modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.