Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Planlegge/skaffe/installere styring av vannbåren varme, komplett nybegynner.


Lekkim

Anbefalte innlegg

Har nylig overtatt et hus med ustyrt vannbåren varme, manuelle ventiler på alle sløyfer. Det er satt opp med tre fordelerskap med fem-seks sløyfer i hvert skap. Blandeshuntet (eller hva det nå kalles) har en styringsenhet fra 2000 eller deromkring, såvidt jeg klarer å forstå er det en relativt simpel styring av vanntemperatur og ikke noe mer enn det. Anlegget får varmen fra en dobbelmantlet bereder som for tiden går kun på strøm, siden luft/vann-varmepumpen er kaputt. Skal bytte den også, men ting tar tid. Blir sikkert også nytt eller ombygd ventilasjonsanlegg, det som er der nå lager mer støy enn jeg er fornøyd med.

 

Som tittelen sier så er hele hjemmeautomasjonsfeltet fullstendig fremmed for meg. Jeg vet hva jeg ønsker å oppnå, men har ikke så mange formeninger ut over det. Gjør-det-selv er å foretrekke, siden jeg har mer tid enn penger for tiden. Jeg er også bakstreversk og foretrekker kablede løsninger så langt det er mulig/praktisk/fornuftig, men jeg skal ikke sitte her og si aldri.

 

Målet er å få kontroll på temperaturene i rommene. Slik det er nå vet jeg egentlig ikke hvilke ventiler/sløyfer som ligger i hvilke rom, men jeg vet at enkelte rom har flere sløyfer, så jeg ser for meg at et styringssystem må kunne koble flere sløyfer til samme termostat. Jeg ser også for meg å ha faste punkter som styrer de ulike rommene, heller enn sentralstyring eller appstyring. Delvis fordi jeg er sær, men også delvis fordi en del av huset skal gjøres om til utleie og jeg vil helst gjøre ting relativt enkle for leietaker.

 

Ut over det vet jeg ikke egentlig nok til å stille bedre spørsmål, så alle innspill, forslag, oppfølgingsspørsmål og henvisninger til gode læringsressurser tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker å bytte ut ventilene til termostatstyrte?

Litt info om mitt anlegg: har elkasett, manuelle ventiler, installert 1998. Det har to temperaturfølere, en ute og en på vann. Så stiller man inn en reguleringskurve.

Har et PC-basert system med temperaturfølere i alle rom, ute og på vann tur/retur. Det ble brukt for å stille inn ventilene det første året. Har minimalt behov for å etterjustere ventiler.

Har ikke hatt noe behov for ekstra styring. Men det er veldig greit å ha grafer for overvåking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var håpet ja. Siden jeg skal leie ut vil det være greit å kunne styre varmen lokalt der, og jeg håper å kunne oppgradere til mer avansert og helhetlig klimakontroll etter hvert, med nytt ventilasjonsanlegg og varmepumpe.

 

Erfaringen jeg gjorde da jeg tok over huset var at det var ubehaglig varmt slik det var stilt inn, og når jeg hadde satt det så langt ned at det ikke var ubehagelig på en varm dag så begynte det å bli utrivelig kaldt på kjøligere morgener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.