Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Topolet dimmer på utelys - løsning med Homey/z-wave?


axels

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Finnes det en topolet z-wave dimmerpille som kan fungere i et oppsett med Homey? Jeg har Fibaro Dimmer 2 + Elkobrytere med impulsfjær overalt ellers i huset.

 

Jeg trenger topolet brudd på utelysene da disse har ekstern lyskilde. Utelysene er ikke på egen kurs.

 

Alternativt - en topolet z-wave-bryter jeg kan sette etter dimmeren, som alltid står på unntatt når jeg skal skifte lyspære?

 

Alternativt - en topolet dimmer som ikke er Z-wave men som funker som resten av oppsettet mitt, f.eks. ser jeg Namron har en topolet Zigbee dimmer som vel bør fungere. Elektriker foreslår Plejd sin topolede dimmer, men jeg er skeptisk da det er proprietært, og Homey ikke støtter Plejd per i dag.

Endret av axels
Lenke til kommentar
Del på andre sider

axels skrev (1 time siden):

Finnes det en topolet z-wave dimmerpille som kan fungere i et oppsett med Homey?

Ikke som dimmer (som jeg vet om).

 

Men hvorfor ikke ha Fibaro Dimmer 2 med en vanlig topolt bryter i tillegg? Det får plass i en boks. :) 

 

 

 

axels skrev (1 time siden):

Elektriker foreslår Plejd sin topolede dimmer

Forstår ikke hvorfor elektrikerne pusher Plejd. Muligens det er mindre support for dem...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (7 timer siden):

Ikke som dimmer (som jeg vet om).

 

Men hvorfor ikke ha Fibaro Dimmer 2 med en vanlig topolt bryter i tillegg? Det får plass i en boks. :) 

 


Noen av utelysene har ikke fysisk bryter, det går bare rør ned til nærmeste stikkontakt der styringen kan ligge (bigbox). Jeg har heller ikke egen kurs på utelysene. Så tror ikke jeg har noen steder å plassere en fysisk bryter for det topolede bruddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

axels skrev (3 minutter siden):

Noen av utelysene har ikke fysisk bryter, det går bare rør ned til nærmeste stikkontakt der styringen kan ligge (bigbox). Jeg har heller ikke egen kurs på utelysene. Så tror ikke jeg har noen steder å plassere en fysisk bryter for det to-polede bruddet.

Ja, har du utelys med utbyttbar lyskilde (som kan byttes av bruker/eier), SKAL du ha 2-polt brudd ihht NEK400 (elektro standard)

Du kan evt. borre inn en multiboks/jukseboks/konsulentboks (kjært barn har mange navn), og montere en innfelt 2p bryter v/gulv, da blir det lovlig.

Dette må installeres av elektriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (22 timer siden):

De fleste elektrikerere har Bluetooth kompetanse men liten eller ingen kompetanse på Z-wave 🙂
Dette blir vel å banne i kirka, men .....

Det kan nok forklare det, ja. Derfor FutureHome skolerer elektrikere innimellom.

 

axels skrev (14 timer siden):

Noen av utelysene har ikke fysisk bryter, det går bare rør ned til nærmeste stikkontakt der styringen kan ligge (bigbox).

Aha, da så. Jeg forstod det som om du skulle ha en dimmer på alt.

 

axels skrev (14 timer siden):

Nei, se der ja! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.