Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Brukende røykvarslere?


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter nye røykvarslere, jeg har i dag 11 seriekoblede (kablet via sentral) fra Icas, disse er jeg misfornøyd med, i den forstand at de holder ikke lenge nok. Har bodd her i 15år og har byttet alt en gang tidligere, og nå er ting i ferd med å ta kveld igjen. 
 

Jeg har også Home Assistant med Zigbee, men er helt åpen for Z-Wave eller andre ting, det viktigste er at det funker!

 

På grunn av utformingen på huset må de enten kunne seriekobles direkte, eller via ting som står i mesh (f eks lyspærer), eller rett og slett kablet (har skjermet 4-leder nå). 
 

Cluet er at jeg må ha "piper en, piper alle" og jeg ønsker at de har en viss smartfunksjon, i allefall at jeg får ett mobilvarsel om alarmen går, og helst hvilken sensor som har trigget alarmen. 


I og med at jeg må ha såpass mange er også pris en faktor. 
 

Så da er spørsmålet; hva fins?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (1 time siden):

Spørsmålet er vel om de kan seriekobles.

De kan ikke seriekobles, men det har jeg løst ved at uansett detektor som løser ut, aktiviserer den et script som igjen aktiviserer en egen sirene (jeg har 9 røk og 3 varme).

Samme sirene bruker jeg som dørklokke for hoveddør og kjellerdør, samt andre varseltoner til innbrudd, etc.

 

Mvh. Helge

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (9 minutter siden):

De kan ikke seriekobles, men det har jeg løst ved at uansett detektor som løser ut, aktiviserer den et script som igjen aktiviserer en egen sirene (jeg har 9 røk og 3 varme).

Samme sirene bruker jeg som dørklokke for hoveddør og kjellerdør, samt andre varseltoner til innbrudd, etc.

 

Mvh. Helge

Problemet mitt der er jo at bare en eller to varslere vil ha rekkevidde til å nå huben, og jeg trenger ti stk...

 

Det ser nesten ut som om Cavius med egen hub er den beste løsningen for meg. Merkelig nok er Frient laget av Cavius som kan seriekobles...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (10 timer siden):

Personlig har jeg gått for å lage litt eget "mekk".

Jeg også. Helt standard seriekoblet varslere der produsenten har lagd en tilleggsmodul/base som har releutgang. Ment for å kunne varsle døve personer med lys. På denne releutgangen koblet jeg en Aqara dørsensor og da har jeg det jeg trenger - en form for varsling dersom huset står tomt for folk.

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
stigvi skrev (På 14.6.2022 den 20.31):

Jeg også. Helt standard seriekoblet varslere der produsenten har lagd en tilleggsmodul/base som har releutgang. Ment for å kunne varsle døve personer med lys. På denne releutgangen koblet jeg en Aqara dørsensor og da har jeg det jeg trenger - en form for varsling dersom huset står tomt for folk.

Akkurat noe slikt jeg også ser etter, hva slags løsning har du brukt?

 

Rele til Aqara dørsensor høres perfekt ut for å integrere varslet til Zigbee og Home Assistant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amatøren skrev (På 25.6.2022 den 19.37):

Akkurat noe slikt jeg også ser etter, hva slags løsning har du brukt?

 

Rele til Aqara dørsensor høres perfekt ut for å integrere varslet til Zigbee og Home Assistant

Jeg bruker Noby sine brannvarslere. De er seriekoblet og har mulighet for base med rele utgang. 

 

Uansett hvilken av de som trigger, vil den trigge rele utgang også. 

 

Jeg bruker fibaro switch som interface til rele utgang, fast tilkoblet 230v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.