Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Musikkstreamer


Anbefalte innlegg

I mangel av bedre ord...

 

 

Jeg har pr. i dag 4 stk Bluesound Node (både den gamle og den nye) som jeg bruker til å streame musikk, men det irriterer meg noe grenseløst at jeg ikke klarer å lure disse inn i systemet mitt!

Jeg ser det finnes plugin for Sonos til mange gatewayer (og Homeseer som jeg bruker), men Sonos utgår her da det (unnskyld uttrykket) blir for dårlig.

 

Er det noen her som har kjennskap til gode enheter som lar seg integrere gode med Homeseer og samtidig leverer tipp topp lydkvalitet?

 

Ja, jeg ER nøye på det... Forsåvidt er det bare tull at de tre dårligste anleggene "må" være på dette nivået, men det siste (beste) ikke bare fortjener, men krever topp utstyr, og jeg synes det er veldig greit å ha samme system overalt..

 

Når det kommer til integrasjon kunne jeg saktens klart meg med noe webbasert om noe annet ikke skulle være mulig, men jo flere muligheter en kan få, jo bedre, naturligvis :)

 

 

Bluesound har pr. i dag ikke noe jeg egentlig kan dra nytte av.. Jeg kan gå inn på hver node i en browser, men jeg kan ikke styre musikken derifra, der er mer innstillinger og slikt jeg får gjort..
Har fått en litt utvidet konto hos Bluesound og fått tilgang til "mer" for hjemmeautomasjon, men så langt begrenser det seg til drivere for Crestron og lignende.
Var litt i dialog med de ifm problemer jeg fikk med nettverket mitt og Bluesound, og der presiserte de at det er et "consumer product", og fokus er vel (med rette) best mulig lydkvalitet og mindre på integrasjon etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squeezebox støtter opptil 24bit 192khz med en liten modifikasjon (plugin + USB dac).

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?94512-Announce-Enhanced-Digital-Output-app-USB-Dac-and-192k-Digital-Ouput

 

Plugin finnes for Homeseer og sikkert andre systemer.

 

 

Har ikke sjekket det selv, da jeg bare bruker Boom og radio utgavene frittstående.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt med at "Sonos blir for dårlig". Fra en som er nøye på det til en annen; Sonos har jo ikke dårlig lydkvalitet på noen måte.

 

Nå er ikke jeg blodfan av Sonos, da jeg synes at de tar seg litt for godt betalt. Jeg bruker Squeezebox og ripper CDer til FLAC. Squeezebox Radio er fin de stedene der det ikke er nøye, f.eks. på barnerom, gjesterom og bad, mens andre steder (i stue, soverom og kjeller) er jeg mer nøye og bruker Duet, gjerne med ekstern DAC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Chromecast (både den vanlige og Chromecast Audio). Hadde vært smidig med en HomeSeer-integrasjon mot Chromecast. Dette er billige enheter, som kan kobles opp (optisk utgang) til en svindyr aktiv høyttaler, og burde dermed passe for hele spekteret av lydentusiaster.

 

Jeg har sansen for Sonos, men det gjelder i første omgang hvor enkelt det er å sette opp og bruke. Den nye Play:5 med innebygget DSP har jeg litt troa på, siden Sonos-høyttalere ofte plasseres der de passer i stua, uten tanke på lydbilde og lytteposisjon. Jeg tror mye kan gjøres med følgende kombo:

 

Chromecast Audio + Optisk kabel + DSP + Aktive høyttalere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal lese meg opp litt på Squeezebox! :)

Nei Moskus, Sonos har ikke dårlig lydkvalitet, jeg formulerte meg kanskje litt dårlig der.. men Bluesound har vesentlig bedre lyd ;) Når det kommer til det beste anlegget mitt, kan en vel trygt si at det har "tatt av", og der vil det overhode ikke være aktuelt å gå ned i kvalitet på lyden selv om en får en bedre integrasjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest Tidal HIFI, men har også div. liggende på NAS, deriblandt noe HD-materiale.
Når det er sagt er det ikke nødvendigvis bitrate som er kritisk da jeg hører forskjell på de forskjellige enhetene.

Koblet slik:
Bluesound - > optisk -> Parasound DAC -> god analog kabel -> Denon receiver i pure direct -> god analog kabel -> Adyton effektforsterker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.1.2017 klokken 10.13, mosfet skrev:

Jeg har et par Chromecast (både den vanlige og Chromecast Audio). Hadde vært smidig med en HomeSeer-integrasjon mot Chromecast. Dette er billige enheter, som kan kobles opp (optisk utgang) til en svindyr aktiv høyttaler, og burde dermed passe for hele spekteret av lydentusiaster.

 

Jeg har sansen for Sonos, men det gjelder i første omgang hvor enkelt det er å sette opp og bruke. Den nye Play:5 med innebygget DSP har jeg litt troa på, siden Sonos-høyttalere ofte plasseres der de passer i stua, uten tanke på lydbilde og lytteposisjon. Jeg tror mye kan gjøres med følgende kombo:

 

Chromecast Audio + Optisk kabel + DSP + Aktive høyttalere

 

Chromecast i HomeSeer fungerer utmerket, styrer alle mine enheter og grupper i Homeseer.

Caster musikk/radio automatisk f.eks. om morgenen eller med brytere/nettbrett, osv.

 

Du kan gjøre det ved å legge inn Logitech Media Server http://www.mysqueezebox.com/download og ChromeCast plug-in'en.

Alle enheter kan legges inn som egne devicer med full kontroll over dem :-)

 

Edit: Og så selvsagt SqueezeBox plug-in til HomeSeer.

Endret av Gaute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gaute skrev:

 

Chromecast i HomeSeer fungerer utmerket, styrer alle mine enheter og grupper i Homeseer.

Caster musikk/radio automatisk f.eks. om morgenen eller vi brytere/nettbrett, osv.

 

Du kan gjøre det ved å legge inn Logitech Media Server http://www.mysqueezebox.com/download og ChromeCast plug-in'en.

Alle enheter kan legges inn som egne devicer med full kontroll over dem :-)

Kjekt å se at noen andre enn meg kjøre dette oppsettet. ? Bare at jeg har oppgraderingen for Homeseer... OpenHAB! ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, bjwanvik skrev:

Som oftest Tidal HIFI, men har også div. liggende på NAS, deriblandt noe HD-materiale.
Når det er sagt er det ikke nødvendigvis bitrate som er kritisk da jeg hører forskjell på de forskjellige enhetene.

Koblet slik:
Bluesound - > optisk -> Parasound DAC -> god analog kabel -> Denon receiver i pure direct -> god analog kabel -> Adyton effektforsterker.

... og det er Sonos Connect selvfølgelig du har testet?

Jeg skal ikke si noe. Jeg hører forskjell på lyd der andre ikke gjør.

 

 

5 minutter siden, Lazarus skrev:

Bare at jeg har oppgraderingen for Homeseer... OpenHAB! ????

Du skrev "nedgraderingen" feil. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Istedenfor å lage en ny tråd, kan jeg prøve å vekke denne til livet igjen.

Kom over denne tråden på HS forumet:

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/general-discussion-area/1301276-controlling-bluesound-audiophile-speakers

 

Er det noen med Bluesound, som har, eller kunne tenke seg og teste dette?

Forstår jeg det riktig at disse kommandoene må scriptes, eller kan det lages enklere events for å utføre automatikk i Bluesound systemet?

 

Er i undersøkelsesfasen på multiromssystem i forbindelse med bygging av bolig.

Må si at Bluesound trekker det lengste strået pga lydkvalitet, men ser ut som det er dårlig integrasjon mot smart hus systemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for input, hadde håpt og holdt med unna scripting i første omgang, og må ærlig innrømme at hs.URLaction sa meg like mye som scriptet i tråden du linka til.

Er så heldig at jeg leier hybel frem til ferdigstilling av ny bolig, så har ikke homeseer kjørende her, som gir dårlige muligheter for å leke med dette.

 

Er vell redd for at jeg tar den enkle løsningen og går for Sonos, med mindre noen andre har erfaring og dele fra Bluesound sammen med HS3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.