Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trenger hjelp til valg av HW for å kjøre Home Assistant på.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har kjørt Home Assistant på en Raspberry Pi 3B i 4-5 år nå, og mener det er på tide å gå over til noe som er litt kraftigere ettersom den ser ut til å begynne å slite litt med hastigheten. Koplet til den har jeg en Zonoff zigbee 3,0 USB dongle, Aeotec Z-stick gen 5 og en RFX/TRX antenne. 30+ lyspærer, bevegelses sensorer, temp sensorer, dør og vindu sensorer, dørlås, smart kontakter +++ 

Videre tenker på å skaffe meg noen kameraer og i tillegg få bedre oversikt over strømforbruket i løpet av de neste månedene, men må nok ha noe med litt mer power for å kunne kjøre det på.

 

Jeg har tenkt litt på Home Assistant Amber (yellow), men ser at den mangler wifi og kanskje et par ekstra usb porter ut fra min bruk. 

Tar gjerne imot forslag på hva jeg bør satse på og gjerne hvorfor.
(trenger ikke å være det råeste og kraftigste på markedet ettersom jeg går over fra en Raspberry Pi 3 :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/06/2022 at 22:46, Bengt said:

Jeg har tenkt litt på Home Assistant Amber (yellow), men ser at den mangler wifi

Huh?  Den mangler vel ikke mer WiFi enn du velger å kjøpe?  Du velger selv hvilken CM4 variant du installerer.  Hvis du får tak i en....

 

Men en RPi4 er kanskje enklere og mer tilgjengelig.  Særlig når du allerede har donglene du trenger.  Hvor mye video den takler vet jeg ikke.  Vil anbefale å tenke på aktiv kjøling hvis du skal gjøre transkoding i stor stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tidligere HA kjørende på en RPI 4 8GB med SSD, men etter x-antall kræsjer pga ulike hardware feil, så gikk jeg all-in med en HP Microserver Gen10+ med VMWare i bunnen, og angrer ikke.. Alt er bare lynraskt og oppdateringer er gjort på få sekunder, og tar backup av VM-et hver natt.

 

Et mye billigere alternativ og som var mitt andre valg er en Intel NUC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/06/2022 at 22:46, Bengt said:

Videre tenker på å skaffe meg noen kameraer

 

Jeg har prøvd Frigate med fem Reolink kamera streams (lav oppløsning) på en Raspberry Pi 4 med Home Assistant. Vil ikke anbefale det, men det gikk. Dette står også i dokumentasjonen til Frigate. Bruker nå en egen server med Nvidia CUDA skjermkort bare for Frigate docker og med Google Coral TPU.

Home Assistant kjører jeg på en Nuc 5i. Kunne gjerne kjørt på en Raspberry pi også, men med en Nuc 5i slipper jeg sd kortet. Se også her for begrensinger med sd kort på en raspberry pi: https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/

 

image.png.4837a0eee7a88f838400e30bf275f919.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.