Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny nettleie, vinningen går opp i spinningen?


Anbefalte innlegg

OlavT skrev (5 minutter siden):

Jeg har også stusset litt over det store spranget fra 5 til 10kW. Hensikten med den nye modellen basert på effekt er vel å få endringer i forbruksmønsteret? Som du skriver trenger jeg heller ikke gjøre noe som helst for å holde meg under 10, men det er veldig upraktisk å holde seg under 5. Ergo lander jeg sannsynligvis på 5-10 og gjør minimale endringer. Hva har en da oppnådd?

 

Jeg vil også anta at den nye modellen for nettleie vil øke strømforbruket totalt sett. Er det ønskelig?

Det er i så fall din netteier som har bestemt. Disse trinnene er jo ikke bestemt av NVE og det er forskjellige trinn rundt om i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energi Norge skriver forøvrig:

 

"Hvordan kan vi være sikre på at den nye nettleien vil føre til jevnere strømforbruk?

Flere nettselskaper har gjennomført pilotprosjekter og spørreundersøkelser. Tre av fire i den største piloten opplever at de har mulighet til å tilpasse strømforbruket sitt. Pushvarsel om perioder med høyere priser ga opptil 7,5 prosent nedgang i strømforbruket, som er en god effekt. Erfaringene så langt viser at kundene ønsker tips og varsling om hvordan de kan bruke strøm smartere."

 

De er altså sikre på at siden pushvarsling med advarsler om høye strømpriser gir en effekt så vil den nye modellen for nettleie gi god effekt.

 

Da skulle jeg like å se dette:

 

Fra strømselskapet: Klokken 22:00 dagen før: Husk lave strømpriser i morgen fra klokken 14-15

Fra nettselskapet: Klokken 14:45: Pass på du nærmere deg nå 10 kW for inneværende time, slå av strømmforbruk om du kan 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (35 minutter siden):

Fra nettselskapet: Klokken 14:45: Pass på du nærmere deg nå 10 kW for inneværende time, slå av strømmforbruk om du kan

Slike meldinger vil du slippe fordi nettselskapet har ikke data tilgjengelig for å kunne få det til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, stigvi said:

Slike meldinger vil du slippe fordi nettselskapet har ikke data tilgjengelig for å kunne få det til.

Nettselskapet har ikke tilgjengelig data om belastningen i nettet brutt ned på hver kunde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har den, så må det vel være nettopp nettselskapene. Om de har lov til å bruke den er muligens en annen sak, men problematisk å få til burde det ikke være.

 

Jeg snakket med en annen netteier enn den vi har for et par uker siden, og de hadde iallfall denne informasjonen så vidt jeg forstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Moskus said:

Er det noen som har den, så må det vel være nettopp nettselskapene. Om de har lov til å bruke den er muligens en annen sak, men problematisk å få til burde det ikke være.

 

Jeg snakket med en annen netteier enn den vi har for et par uker siden, og de hadde iallfall denne informasjonen så vidt jeg forstod.

Ja, det er nettselskapet som eier smart-målerene, samler inn forbruksdata og rapporterer de inn til Elhub. Så nettselskapet har definitivt mulighet til å varsle kundene om de er i ferd med å ryke på effekt-trinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det Stigvi tenker på er at smartmålerne i dag er satt opp til å sende data over forrige time noen sekunder etter at den er fullført, men regner med det ikke er en hardware-messig begrensning i at de kan rapportere oftere om man ville konfigurere dem til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smartmålerne sender ut data hvert 2.5 sekund om effekten (Watt) som er i bruk. Basert på disse data kan en beregne forbruk innen hver time.

 

Dersom disse data ikke hadde vært tilgjengelig, hvordan hadde en da sett for seg at folk skulle kunne styre forbruket sitt?

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (5 minutter siden):

Smartmålerne sender ut data hvert 2.5 sekund om effekten (Watt) som er i bruk.

 

Over HAN-porten, ja. Men ikke like hyppig over RF til nettselskapet, såvidt jeg vet. Men det må som sagt bare være en konfigurasjonssak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lørdag formiddag er det en liten dipp i strømprisene. Hadde kanskje vært greit å fylle på elbilen med høy effekt 2-3 timer. På grunn av effektleddet på nettleien er det muligens ikke smart å gå opp et effekt-trinn for å utnytte dette. Er virkelig nettet hardt belastet lørdag formiddag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (6 minutter siden):

Lørdag formiddag er det en liten dipp i strømprisene. Hadde kanskje vært greit å fylle på elbilen med høy effekt 2-3 timer. På grunn av effektleddet på nettleien er det muligens ikke smart å gå opp et effekt-trinn for å utnytte dette. Er virkelig nettet hardt belastet lørdag formiddag?

Det kan jeg ikke svare på. Men hvis mange nok er hjemme og lader bil, det finnes null begrensinger og mange nok bruker smart styring for å utnytte dette, hva blir da belastningen? Ganske stor, vil jeg tro. Små transformatorer i boligområder er dimensjonert ut i fra en samtidighetsfaktor. Den blir helt annerledes når mange nok skal lade smart på billige timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, stigvi said:

Det kan jeg ikke svare på. Men hvis mange nok er hjemme og lader bil, det finnes null begrensinger og mange nok bruker smart styring for å utnytte dette, hva blir da belastningen? Ganske stor, vil jeg tro. Små transformatorer i boligområder er dimensjonert ut i fra en samtidighetsfaktor. Den blir helt annerledes når mange nok skal lade smart på billige timer.

Hva er prisen per kWt for en større transformator fordelt over levetiden? Vil ikke tror den er betydelig for nye installasjoner om alle kostnader regnes inn. Er nok smartere å sette inn større transformatorer med en gang fremfor å bytte ut. Tror kanskje en sparer seg til fant med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (7 minutter siden):

Hva er prisen per kWt for en større transformator fordelt over levetiden? Vil ikke tror den er betydelig for nye installasjoner om alle kostnader regnes inn. Er nok smartere å sette inn større transformatorer med en gang fremfor å bytte ut. Tror kanskje en sparer seg til fant med dette.

Det er vel mer snakk om kostnader for å bytte ut transformatorer.

 

Sitat

Fra Stavanger Aftenblad

Hvis Lnett kun trenger å 
bytte transformator i en slik stasjon, er kostnad rundt 350.000 kroner. Lnett har over 3900 nettstasjoner.

 

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, stigvi said:

Det er vel mer snakk kostnader for å bytte ut transformatorer.
 

 

Så i nye boigområder så installeres det store nok transformatorer til at alle kan bruke mer effekt samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (Akkurat nå):

Så i nye boigområder så installeres det store nok transformatorer til at alle kan bruke mer effekt samtidig?

Neppe. Jeg bor i et nytt område som bare er 3-4 år gammelt. De byttet transformator i vinter fordi den opprinnelige var for liten. Men jeg vil jo tro at de som planlegger har fått med seg at mer og mer "utstyr" som bil og VVB blir smart og er laget for å utnytte billige strømtimer. Dette endrer samtidighetsfaktoren og betingelsene for hvor stor transformator en må ha. I tillegg øker jo også energibehovet fordi flere og flere får seg elbil.

Jeg er ikke noen ekspert på området selv om jeg har jobbet noen år i bransjen. Jeg vil tro det er det "smarte" som skaper størst utfordring for elforsyningen. Når alle smarte ladebokser for bil bestemmer seg på sekundet å starte lading samtidig fordi døgnets billigste time startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, stigvi said:

Neppe. Jeg bor i et nytt område som bare er 3-4 år gammelt. De byttet transformator i vinter fordi den opprinnelige var for liten.

 Da hadde de nok helt klart spart penger på å installere en større transformator fra starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig regnet ut hvor mye det er å spare på å lade elbilen hurtig x timer kontra saktere y timer for strømprisene i juni. Dersom en kjører 16.000km/år med et forbruk på 200Wh/km så trenger en å lade ca 267kWt per måned. Med 32A (7.680kW) trenger en da å lade ca 35 timer / mnd. Med 10A (2.4kW) trenger en å lade ca 111 timer. Gjennomsnitelig strømpris for juni 2022 for de 35 billigste timene var ca 65øre/kWt og for de 111 billigste timene ca 118øre/kWt. Det blir da ca 141kr dyrere å lade bilen sakte kontra hurtig om en klarer å lade på de billigste timene (noe som ikke er helt realistisk, men noen forutsetninger må en ta for å kunne regne på det). Det vll tilsvare kostnaden for å gå opp et effektledd på nettleien med god margin, som var mitt poeng, at vinningen med å gå ned et effektledd raskt kan bli spist opp av at en betaler mer for strømmen. Tipper at tilsvarende kan gjelde for oppvarming av hytta om vinteren. Vil neppe lønne seg å bruke mer strøm for å varme opp hytta saktere enn å varme den opp raskere, men det har jeg ikke regnet på. Ergo fører kanskje ikke den nye nettleiemodellen til en vesentlig endret oppførsel.

Endret av OlavT
Glemte mva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (8 minutter siden):

Har forøvrig regnet ut hvor mye det er å spare på å lade elbilen hurtig x timer kontra saktere y timer for strømprisene i juni. Dersom en kjører 16.000km/år med et forbruk på 200Wh/km så trenger en å lade ca 267kWt per måned. Med 32A (7.680kW) trenger en da å lade ca 35 timer / mnd. Med 10A (2.4kW) trenger en å lade ca 111 timer. Gjennomsnitelig strømpris for juni 2022 for de 35 billigste timene var ca 52øre/kWt og for de 111 billigste timene ca 95øre/kWt. Det blir da ca 113kr dyrere å lade bilen sakte kontra hurtig om en klarer å lade på de billigste timene (noe som ikke er helt realistisk, men noen forutsetninger må en ta for å kunne regne på det). Det vll tilsvare ca kostnaden for å gå opp et effektledd på nettleien som var mitt poeng, at vinningen med å gå ned et effektledd raskt kan bli spist opp av at en betaler mer for strømmen.

Og derfor er hele opplegget slik det er nå litt hull i hodet. På den ene siden ønsker en å jevne ut forbruket og på den andre siden har en priser som oppfordrer til å bruke mest mulig på kortest mulig tid.

Kanskje løsningen er å kun selge strøm på fastprisavtaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, stigvi said:

Og derfor er hele opplegget slik det er nå litt hull i hodet. På den ene siden ønsker en å jevne ut forbruket og på den andre siden har en priser som oppfordrer til å bruke mest mulig på kortest mulig tid.

Kanskje løsningen er å kun selge strøm på fastprisavtaler?

Hva var argumentene for timepriser og smartmålere igjen? Var det ikke nettopp å utnytte pris som virkemiddel for å fordele belastningen?

 

NB! Jeg oppdaterte forøvrig tallene du siterte i forrige innlegg. Glemte å legge på mva først. Gevinsten for å lade hurtig ble nå enda større.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte skrive dette tidligere i dag, men følte at fastpris-diskusjonen ikke hørte hjemme her. Men stigvi har luftet tanken.

 

Er det ikke fornuftig å fjerne flytende strømpriser og heller la alle ha fastpris pr time? Da vil man oppleve at forbruket flyttes til kveld/natt da man kan spare penger på nettleia? Det er jo enkelt kontra «lade på døgnets 5 billigste timer innen et effektintervall på 5kwh»… 


Jeg skjønner mindre og mindre av logikken i endringen som kom nå 1 juli. Og det takker jeg hjemmeautomasjon.no for - tror ingen andre i min omgangskrets gir blanke.

 

Og en annen ting; hva gjør de som ikke har greie på strøm, forbruk, forbruk pr time? Ingenting! Og hvilke løsninger til sluttbruker blir levert av strømselskap eller kraftprodusent? Ingen?! Som relativt privilegert i Norge synes jeg synd på de som allerede sliter med å få lønningene til å strekke til.
 

Klarer en å gjøre løsningen enkel nok tror jeg det er business i å selge smart-strøm-forbruk- løsninger til det norske folk. Og jeg håper det kommer. Rant over.
 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @hjemmedude. Kraftprodusentene og netteiere drar dessverre i hver sin retning, slik at når strømmen er lett å produsere (mye sol/vind/vannstand) blir man "straffet" av netteier for å benytte seg av overfloden pga. begrenset kapasitet i distribusjonsnettet.

 

Jeg kan ikke forstå annet enn at samfunnet på sikt bare må ta den kostnaden det er å bygge ut distribusjonsnettet i stor stil, koste hva det koste vil. Personlig håper jeg at den regninga blir fordelt på en sosial måte, altså stort sett over skatteseddel heller enn økt nettleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (2 timer siden):

Personlig håper jeg at den regninga blir fordelt på en sosial måte, altså stort sett over skatteseddel heller enn økt nettleie.

Det er akkurat det vi allerede betaler nettleie for men i stedet for at overskuddet blir investert i nettet prioriteres utbetaling av aksjeutbytte og sutring over for dårlig økonomi til utbygging...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (27 minutter siden):

Det er akkurat det vi allerede betaler nettleie for men i stedet for at overskuddet blir investert i nettet prioriteres utbetaling av aksjeutbytte og sutring over for dårlig økonomi til utbygging...

Nettleie går vel stort sett til drift og vedlikehold (og sikkert noe småskala utbyggingsprosjekter), men hvis du har indisier på brudd på inntektsrammen kan det sikkert rapporteres til RME.

Endret av RVM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.