Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ZapCharger, elbillader


Anbefalte innlegg

Ser at futurehome nå kan levere denne elbiladeren som vistnok kan integreres i "smarte hjem". Men finner ikke noe z-wave info, men står at den har en skybasert løsning. Noen som kjenner til hvordan denne er tenkt å brukes? Den har forsåvidt en hinsides pris, hele 18 000 med 1 time elektriker inkludert. Da bør den ha mange gode parameter for ut henting. Skal nok installere lader ila året da jeg enn så lenge lader på vanlig kurs i min bod. Bor i borettslag så det blir nok bukt med dette snarlig, så må finne ut om denne er verdt det eller ikke før jeg installerer. 

 

Så om noen har inngående kunnskap så del gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Gammel post, men lurer på om du fant på noe lurt? :)

 

Flytter inn i nytt hus før sommeren, og har tenkt å få installert en elbillader.

Bruker også Homeseer, går over til Tibber ved innflytting, så tanken er jo å integrere dette.

 

Får grei pris på Keba lader fra Elektroimportøren, https://www.elektroimportoren.no/elbillader-p30b-2-3-22kw-type-2-kontakt-keba/1558103/Product.html?Event=pathlist

Men aner ikke om denne kan styres på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Automatikk skrev:

Keba har en lader som støtter ModBUS TCP. Står i infoen at denne funksjonaliteten «kommer i 2017». Er ikke sikker på om de har lansert det enda, men du kan jo høre med de. 

 

Ja, tror ikke Keba er så dumt i smarthus sammenheng. Ser ut som veldig mye muligheter med Kecontact.

E-serien og b-serien som Elektroimportøren fører kommer dessverre ikke med alle disse mulighetene, må opp på c eller x serie.

 

https://www.keba.com/web/downloads/e-mobility/KeContact_P20_P30_UDP_ProgrGuide_en.pdf

https://docs.openhab.org/addons/bindings/keba/readme.html

 

Endret av bio
ny info om kecontact seriene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, bio skrev:

Gammel post, men lurer på om du fant på noe lurt? :)

 

Flytter inn i nytt hus før sommeren, og har tenkt å få installert en elbillader.

Bruker også Homeseer, går over til Tibber ved innflytting, så tanken er jo å integrere dette.

 

Får grei pris på Keba lader fra Elektroimportøren, https://www.elektroimportoren.no/elbillader-p30b-2-3-22kw-type-2-kontakt-keba/1558103/Product.html?Event=pathlist

Men aner ikke om denne kan styres på noe vis.

 

Næ, jeg lagde heller teslaSeer for å styre ladingen av bilen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 3/19/2018 at 12:10, Gjelsvik said:

Zapcharger har et åpent api.

https://api.zaptec.com/

 

Får min lader i løpet av et par dager, så får vi se om det er mulig å få ut noe av det.

 

Hei!

 

Jeg skal endelig få inn en el-bil i husstanden nå og det første jeg tenkte på var selvfølgelig hvordan jeg skulle overvåke strømbruken til konas nye bil ;)  Jeg så på Zaptec på web  men den ser jo veldig fancy ut, noe som igjen speiler seg i hvor mye den koster? Tør jeg spørre hva du betalte for din ferdig montert? Jeg tenker 3-fas 16A for best lade-fart, vet ikke om det er samme som du har bestilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 400v tn så gå for 16a trefas, men er vek ikke så mange biler som kan lade med det? Jeg har enfas 32a.

 

Jeg ga 15.500 for boksen og ca 7000 for montering av ny kurs, kabel og litt småfisk i sikringsskapet samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Gjelsvik said:

Hvis du har 400v tn så gå for 16a trefas, men er vek ikke så mange biler som kan lade med det? Jeg har enfas 32a.

 

Jeg ga 15.500 for boksen og ca 7000 for montering av ny kurs, kabel og litt småfisk i sikringsskapet samtidig. 

 

Ja, planen var 16A 3-fas, det ser ut som om man kan utnytte 3-fas på E-Golf samt andre modeller, så det er greit å få det opp med en gang. Vet du om det er noen stor forskjell i pris på 1-fas og 3-fas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper prisen er tilnærmet lik. 

Er jo samme jobb, samme kabel de bruker, bare en annen automat. En 3fas 16A sikring med N leder koster 500kr på elektroimportøren, så kan ikke koste all verden fra elektriker heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Gjelsvik said:

Har ikke fått satt meg inn i apiet enda. Så til nå sjekker jeg bare via web guiet. 

 

Så det er greit tilgang til infoen på web? Ligger det i en skyløsning eller er det lokalt web-server på boksen som er installert? (beklager, spør mye men er nysgjerrig ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vekker til live denne gamle tråden, da jeg skal til å kjøpe ny vegglader.

Virker som at det ikke finnes noen "rene" z-wave veggladere på markete for øyeblikket, så da blir det evt. noe integrasjon med tibber osv osv?

 

Valget står for øyeblikket mellom zapcharger og easee. Noen som har noen synspunkt på hva jeg bør velge?

Ved første øyekast virker det som at zapcharger har oversikt over strøm brukt osv osv, med easee kun har et enkelt webgrensesnitt, og man venter fremdeles på en app?

Zapcharger har åpent api, så det er håp om å få intergrert noe over tid? Men zapcharger har abonnement da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.