Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaringer med Ikea sine smarte plissegardiner/rullegardiner?


Anbefalte innlegg

Har fått tilbud på tilpasset solskjerming her hjemme, men det koster jo en hel del.

 

Så kom jeg over Ikea sine smarte plissegardiner og synes det frister langt mer dersom det enkelt kan integreres med andre enheter.

 

Feks når jeg bruker harmony til å aktiver en aktivitet, kan de da aktiveres å gå ned automatisk? Eller ut i fra sol opp/ned eller andre kriterier?

 

Største ulempen som jeg kan se angående Ikea er jo at de ikke kan tilpasses på mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProphetSe7en skrev (På 13.6.2022 den 21.14):

Største ulempen som jeg kan se angående Ikea er jo at de ikke kan tilpasses på mål.

 

 

det er vel ikke en offisiell måte å tilpasse de på, men det skal være mulig å korte de inn på bredde. (og sikkert på lengde) et kjapt google-søk gir ihvertfall mange resultater på folk som har modifisert sine til å passe.

jeg skal til å korte inn en, jeg må bare vente på at den kommer frem først ;)

minuset med ikea sine er vel at de går på batteri, og dermed må lades en gang i blandt. sikkert en mulighet å modifisere seg til fast strøm, men da begynner man å havne langt inn i DIY-land :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å lese var visst ikke så lett for meg tydeligvis 😛 overså helt at det var plissegardin du var på jakt etter 😅

er det mye differanse mellom orginal bredde og vinduskarm det er snakk om? vil tro det skulle være mulig å justere med et par cm,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt nøyaktig så trenger jeg 133 cm i stue og soverom, 93 på kjøkkenet, og om de kan brukes på en altandør i tillegg så er det rundt 60 cm der for å dekke glasset.

 

Er du fornøyd med de? Hvordan er det å bruke med feks HA? Vil jo ha mest mulig automatikk i det basert på lys inne, samt alltid nede når en skal se film osv.

 

Hvordan er det med montering? Kan de festes i selve vinduet, eller må de festes i foringer? Jeg har foringer av gips så det er litt upraktisk

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om 7 cm går. I verste fall må du ta 1 cm på motsatt side i tillegg. En teitere løsning er å gjemme batteripakken et annet sted. Da kan man gjøre dem enda kortere. 

Her er en fin tråd med bilder hvor en annen kar har gjort det: https://www.facebook.com/groups/smarthusnorge/permalink/5056787164435989

 

De fungerer greit med deCONZ i HA. Av og til flytter de seg bare én cm og man må gjenta kommandoen. Har sett noen andre som har samme problem. Jeg har ikke fått oppdatert dem til nyeste firmware, men tenker å prøve via Zigbee2MQTT om det er noe forskjell.

 

Enkel montering. Du finner anvisningen her: https://www.ikea.com/no/no/assembly_instructions/tredansen-lystett-plissegardin-smart-tradlos-batteridrevet-hvit__AA-2304439-2-2.pdf

 

Alt i alt veldig fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å finne pris på LuxaFlex. Kan selvsagt ta en tur til Bohus i morgen å høre 

 

Jeg må jo innrømme at gardiner er det som frister absolutt minst å bruke penger på. Sitter svært langt inne å bruke 20 000 på stuen. 14 000 om jeg kjøper smarte plissegardiner fra Ikea.

 

Kjøper jeg helt vanlige dumme plissegardiner uten opp/ned funksjon og tilpasser disse selv på bredden så kommer det vel på rundt 4500 for blackout gardiner, noe mindre for lysfiltrerende. 

 

Da har jeg 15 000 jeg kan bruke på noe helt annet som jeg faktisk har lyst å bruke penger på 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProphetSe7en skrev (På 17.6.2022 den 13.45):

Er du fornøyd med de? Hvordan er det å bruke med feks HA? Vil jo ha mest mulig automatikk i det basert på lys inne, samt alltid nede når en skal se film osv.

 

Hvordan er det med montering? Kan de festes i selve vinduet, eller må de festes i foringer? Jeg har foringer av gips så det er litt upraktisk

 

har min fyrtur integrert i HA via zigbee2mqtt. og det fungerer hele tiden så lenge jeg husker å lade batteriet i ny og ne. antar at plissegardinene er like stabile.

eneste er at jeg har ikke fått fjernkontrollen som følger med til å fungere samtidig som at den er integrert i HA, sannsynligvis enkel fiks, men siden det er lokal kontroll på enheten og jeg har styring på skjerm i tillegg, er ikke det et problem for meg

 

brakett som følger med ser slik ut:

image.png.3326274876b3e8aee8a77f58d61f3b88.png

så den kan festes både over og bak, så det skal vel la seg gjøre å feste den i vinduet om det er nok treverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProphetSe7en skrev (På 17.6.2022 den 23.10):

Vanskelig å finne pris på LuxaFlex

Ja, motoriserte Luxaflex selges jo bare via forhandlere. Regn fort 8-10.000 kr pr vindu.

 

Hvis det kun er 6.000 kr forskjell på Ikea og noe som faktisk er tilpasset, så gå for det siste. Alltid. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.