Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Finnes det en flat lysbryter i stedet for av/på-lysbryter?


b3nd1k

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bor i leilighet og tenker å legge til Aqara T1 Innfelt Zigbee-fjernstrømbryter på innsiden av mine lysbrytere da deter et rimelig alternativ og jeg har okay erfaring med Aqara. Ettersom lysbryteren vil benyttes minst like ofte gjennom Home Assistant som ved fysisk berøring, så vet jeg allerede nå at jeg kommer til å irritere meg over at lysbryterens retning vil være ut av sync med lyset. Det vil si, hvis lyset skrues av i HA og jeg vil skru det på fysisk, så må jeg vippe lysbryteren ned, som i mitt hode er av.


Ja, jeg vet at dette er et ilandsproblem, men finnes det en lysbryterknapp som i stedet for å gå opp/ned fungerer ved at man dytter den inn? Da vil jeg slippe dette dilemmaet. Jeg kan kanskje bytte ut bryteren med en dimmer uten at det er noe problem?  Den bør forøvrig passe inn i min dobbelramme. Se bilde.

Screenshot 2022-06-14 at 00.09.20.png

Endret av b3nd1k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

b3nd1k skrev (7 timer siden):

Ja, jeg vet at dette er et ilandsproblem, men finnes det en lysbryterknapp som i stedet for å gå opp/ned fungerer ved at man dytter den inn? Da vil jeg slippe dette dilemmaet. Jeg kan kanskje bytte ut bryteren med en dimmer uten at det er noe problem?  Den bør forøvrig passe inn i min dobbelramme. 

Det er vel bare å installere impuls fjær, eller bruke en slik: https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/smarte-hjem-losninger/aqara-smarte-hjem/aqara-smart-wall-switch-h1-dobbel-uten-noytralleder-p51872

 

Fjær.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
On 14/06/2022 at 07:20, Byelektrikeren said:

Men skal Aqara rele jobbe med impuls-bryteren? Skal ikke den slå lysen av og på om ikke den er konfigurert for å håndtere så kalte momentary switch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vagif Abilov skrev (2 timer siden):

Men skal Aqara rele jobbe med impuls-bryteren? Skal ikke den slå lysen av og på om ikke den er konfigurert for å håndtere så kalte momentary switch?

Aqara T1 fungerer med impulsbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.