Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nybygg - hva skal en automatisere og velge?


Thorbjørn

Spørsmål

Hei!

 

Jeg og fruen er i en prosess med å bygge hus. I forbindelse med dette vil jeg integrere smarte løsninger og automatisere noe. Men hva skal prioriteres for å ikke bruke brorparten av budsjettet på hjemmeautomasjon? Tanken min er at huset skal selges en gang og jeg vil derfor ha de ulike løsningene/bruksområdene selvstendige :)

 

Jeg har tenkt å be om pris på Dali 2 på alt av lys og spotter. Ganske enkelt for å slippe trådløse løsninger eller ulike protokoller. Jeg har litt (men lite) erfaring med Dali 1, og det bare virker. Noen veggbrytere tenker jeg det blir, evnt scenebrytere. Bad, garderobe og ganger ser jeg for meg bevegelsessensor/oppholdssensor. Selvstendig system men integrerbart.

 

Varmepumper i dag er vel integrerbare uansett hva en velger nesten? Det blir sannsynligvis ei luft-til-luft varmepumpe i boligen for å dekke både oppvarming- og nedkjølingsbehov. I dag bruker jeg Sensibo for å styre den via mobil.

 

Så er vi litt usikre på om vi skal gå for elektriske varmekabler eller vannbåren varme. På elektriske varmekabler er det vel HeatIT termostater som er mest integrerbar og brukt i dag virker det som? Hva om vi heller går for vannbåren varme? Går en da for en termostat for hele anlegget eller kan man fortsatt justere pr "sone"/rom?

 

På strømstyring er jeg litt mer usikker. Jeg ser for meg at nå når alt skal bygges fra grunnen av er KNX rett valg for fremtiden. Men når lys allerede er på Dali, hva trenger vi egentlig styre på strømsiden? Det jeg har tenkt litt på er å kunne styre kaffitrakter, vannkoker, kjøkkenmaskin etc på kjøkken med en timerfunksjon. Kanskje kunne slå av/på utvendige stikkontakter når de ikke brukes men er det noe annet vi ikke har tenkt på her som kunne være greit?

 

Bilene blir stående i carporter med ladestasjon fra Easee eller Wallbox. Så ingen port å styre. Kanskje bevegelsesensor på taklyset (da via Dali).

 

Dørlås blir enten Yale Doorman (erfaring med denne fra før) eller ID Lock. Været følger vi med på via Netatmo (har fra før). Musikk via Sonos (har fra før). Videostreaming via Apple TV (har fra før). Veggmonterte skjermer for info/kalender/klokke/vær etc blir MagicMirror (har fra før). Støvsugere er robotifiserte og det har vi fra før. Strømforbruk overvåkes via HAN porten (Tibber sensor).

 

Lys i ventilator på kjøkken og i speilet på badet, samt vifte i ventilator - er det mulig å få disse styrt eksternt hver for seg? Jeg synes knapper der er noe herk.

 

Noen vits i å se på smarte blandebatteri spesielt mtp dusj/bad? Hvitevarer med wifi (kjøleskap, stekeovn etc)? Noe vi bør tenke på i forhold til varmvannsbereder? Toalett?

 

Balansert ventilasjon blir det jo - vits i å integrere eller bare virker Villaventen? Har ikke integrert den vi har i dag (Villavent) men har jo lurt litt på hva en kan hente ut (luftstrøm, temp etc?).

 

Røykvarslere blir Nest (har fra før).

 

Alarm fra en eller annen leverandør er ikke vits i her i området. Går alarmen bruker de for lang tid til at det er vits uansett. Men har fått med meg at dør og vindusprodusenter ofte nå kan levere med sensor i karmen for skjult montering? Ser for meg at det kan være greit å ha oversikt via for eks KNX status på alle vinduer og dører i huset. Det jeg har hørt er at det er snakk om en 150 kr ekstra om en tar det mest bestilling av dør/vindu.

 

Noe annet vi bør tenke på?

 

Er så mye å ta høyde for at jeg angrer (bare litt) allerede. Men spennende og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Thorbjørn skrev (På 14.6.2022 den 13.18):

På elektriske varmekabler er det vel HeatIT termostater som er mest integrerbar og brukt i dag virker det som? Hva om vi heller går for vannbåren varme? Går en da for en termostat for hele anlegget eller kan man fortsatt justere pr "sone"/rom?

Du kan brukea HeatIt uansett. Forskjellen er bare om du styrer strømmen som går til varmekablene, eller om du assosierer termostaten til en utgang på Z-WATER. 

 

Skal innrømme at dette innlegget var litt "wall of text", og mye går meg hus forbi.

Jeg hadde valgt en så åpne protokoll som mulig, så kan du bytte ut utstyr etter eller smarthushjernen etter hvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Thorbjørn skrev (På 14.6.2022 den 13.18):

Så er vi litt usikre på om vi skal gå for elektriske varmekabler eller vannbåren varme. På elektriske varmekabler er det vel HeatIT termostater som er mest integrerbar og brukt i dag virker det som? Hva om vi heller går for vannbåren varme? Går en da for en termostat for hele anlegget eller kan man fortsatt justere pr "sone"/rom?

Prinsippet i styringslogikken blir det samme om en har vannbåren eller elektrisk varme men med vannbåren har du muligheter til alternative varmekilder og det kan jo være svært gunstig på litt sikt. El. varmekabler er KUN elektriske...  Vannbårent blir jo en del dyrere med du kan få Enova-støtte for slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
SveinHa skrev (På 18.6.2022 den 13.48):

Prinsippet i styringslogikken blir det samme om en har vannbåren eller elektrisk varme men med vannbåren har du muligheter til alternative varmekilder og det kan jo være svært gunstig på litt sikt. El. varmekabler er KUN elektriske...  Vannbårent blir jo en del dyrere med du kan få Enova-støtte for slikt...

 

Ja det er dette som trekker mot vannbåren varme. Alternativer oppvarmingsmetoder som bergvarme eller solfangere.

Moskus skrev (På 18.6.2022 den 10.41):

Du kan brukea HeatIt uansett. Forskjellen er bare om du styrer strømmen som går til varmekablene, eller om du assosierer termostaten til en utgang på Z-WATER. 

 

Takk :)

 

 

Moskus skrev (På 18.6.2022 den 10.41):

Skal innrømme at dette innlegget var litt "wall of text", og mye går meg hus forbi.

 

Enig. Var litt ivrig når jeg skrev og angrer på at det ble så mye samtidig. Skal prøve å bryte det opp i egne tråder :)

 

 

Moskus skrev (På 18.6.2022 den 10.41):

Jeg hadde valgt en så åpne protokoll som mulig, så kan du bytte ut utstyr etter eller smarthushjernen etter hvert..

 

Tanken min med å velge KNX som kjerne og Dali til lys er at en eller annen gang skal vi selge, og da har jeg ikke tenkt å inkludere support i salget. KNX og Dali kan de fleste større elektrobedrifter og dermed føler jeg det er litt tryggere for neste eier samtidig som det er en viss stabilitet og sikkerhet i at KNX og Dali er desentralisert. Men jeg er forberedt på at det er mange meninger her :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Thorbjørn skrev (13 timer siden):

Tanken min med å velge KNX som kjerne og Dali til lys er at en eller annen gang skal vi selge, og da har jeg ikke tenkt å inkludere support i salget. KNX og Dali kan de fleste større elektrobedrifter og dermed føler jeg det er litt tryggere for neste eier samtidig som det er en viss stabilitet og sikkerhet i at KNX og Dali er desentralisert. Men jeg er forberedt på at det er mange meninger her :)

Jeg kjøper det argumentet. :) 

 

Eventuelt kan du gå for Z-wave, og bare sette inn en FutureHome-hub hvis du skal selge, så slipper kjøperen å forholde seg til ikke-så-billige-elektrikere-spesielt-ikke-når-de-skal-drive-med-KNX...

Nå har jeg ingen planer om å selge, men hvis det skulle så hadde jeg gjort det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.