Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

SCRIPT: TibberSeer, finne sammenhengende timer med lavest strømpris


Moskus

Anbefalte innlegg

Terje Klungervik skrev (På 6.11.2022 den 20.41):

Hei

 

Er det noen som har laget ett script som slår av varmen i huset hvis det ser ut til at en kommer til å bruke mer enn valg effekt-trinn?

 

F.eks 10 min før kl er hel, så ser en at snittet denne timen er 10,5 kwT. Slår da av all oppvarming i huset for å så slå de som var på igjen.

Jeg har slik funksjonalitet på hytta, der vi typisk ligger og vaker rundt 5 kWt-grensen. Dette er off-topic for tråden, så nevner bare kort omrisset av dette:

- En timer som starter hver hele time, og teller hvert minutt

- En device som viser forbruk i inneværende time (jeg bruker TibberSeer, AccumulatedConsumptionLastHour)

- En device som settes til ønsket terskel, f.eks. 5 (kWt) (hos meg har den valgene 0 ("Off"), 5, 10, og 15 kWt

- Events som sjekker og reagerer. F.eks dersom terskel ikke er "Off", dersom timer er 50, <strømforbruker> er på, forbruk er større enn (terskel - <verdi>) - slå av <strømforbruker> i 40 minutter. Jeg endte opp med et event per strømforbruker (kun for de store forbrukerne), fordi at man må ha kontroll på state/tilstand slik at man kan slå ting midlertidig av. (Da må man vite hva man har slått av.)

 

Så kan man justere litt rundt på dette til man får ønsket oppførsel. Men som Moskus så har jeg også mistet litt interessen for akkurat den biten der. Det er omtrent ingen penger å spare, så det er ikke proporsjonalt med den kompleksiteten jeg påfører systemet og den tiden jeg må legge i det for at det skal funke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.