Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kun downlights i nytt hus eller blanding av ulike lyskilder?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål uten noen fasit siden det er individuelt/subjektivt hva en liker. Men prøver meg allikevel :)

 

Vi skal bygge nytt og har tenkt å bruke downlights stort sett over alt. Men standardpakken på huset inneholder ingen downlights og når vi har snakket om at vi vil ha det så blir det som standard kun ment i stue, kjøkken og gang. Vi hadde helst sett for oss over alt i alle rom.

 

Er det noen grunn utenom kostnad som gjør at man som standard tenker disse rommene og ikke soverom, kjellerstue etc? Jeg vet at downlights er dyrt (spesielt når en og vil ha Dali driver). Men er det andre grunner?

 

Vi ser naturligvis for oss at det blir en gulvlampe her og der og ikke minst en litt lavere taklampe over spisebord/kjøkkenøy. Men ellers hadde vi altså tenkt spotter over alt.

 

Så er oppfølgingsspørsmålet - hvordan pleier man å spre de ut? Her vi bor nå er downlights på kjøkkenet i en U tilsvarende innredningen, i trappa kun mot ene veggen, badet jevnt fordelt og i stua er de i en L over sofaen. Er det bare å fordele etter egen fantasi eller bør man fordele de på en lur måte?

 

Takker for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (10 timer siden):

Men er det andre grunner?

Det er det. Vi tok turen innom en lampebutikk der det jobbet fagfolk og fikk masse gode råd. Endte opp med å droppe alt av downlights. Begrunnelsen for det er at det lager en lite spennende belysning, men smaken er jo som baken.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Det er det. Vi tok turen innom en lampebutikk der det jobbet fagfolk og fikk masse gode råd. Endte opp med å droppe alt av downlights. Begrunnelsen for det er at det lager en lite spennende belysning, men smaken er jo som baken.......

Jeg kjøper argumentet ditt.

 

Men det jeg sliter med der er levetid og "support" på spennende løsninger, spesielt når jeg vil ha det integrert i Dali. Jeg er dog åpen for at det er min begrensede erfaring og til tider litt "låst fokus" som er problemet der, ikke at det finnes løsninger. :P

 

Vi har sett mange spennende løsninger på lys, og veldig mye som og fanger interessen vår veldig. For eks har jeg sett innfelte LED lister i taket. Eller utforinger med LED lister bak. Det finnes mange fine pendellamper, taklamper, vegglamper og ikke minst gulvlamper. Men klarer man å "sikre" seg mot fremtidige ideer uten å måtte pusse opp på nytt eller legge skjøtekabler over alt?

 

Taklamper i dag skal vel være koblet opp med DCL kontakt? Og så skal bordet under flyttes og man får ekstraarbeid. Gulvlamper flyttes på til steder uten veggkontakt. Eller den integrerte LED lista i taket er ute av produksjon om 4 år og erstatningsproduktet (om det finnes) passer ikke inn der den gamle var. Eller har en annen lysvarme enn de som ble kjøpt 5 år før.

 

Samboer og jeg har egentlig blitt enige oss i mellom om at vi heller vil ha et ok oppsett på lys enn synlige kabler/endringer noen år frem i tid. Men igjen så kan jeg altså være litt for låst her til gamle ideer.

 

Men når man først ser på smarthus så er det vel uansett ønsketenkning å fremtidssikre alt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker zigbee så jeg har ikke problem med å flytte rundt på lamper, men så langt flytter jeg ikke rundt på de heller. En taklampe på et soverom trenger neppe flyttes på.

Jeg deler forresten bekymringen din med å få tak i erstatningslamper når noe svikter. Men jeg innser at det er slik verden er blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått en del spotter i nybygget, og vi liker det. Dim-to-warm spotter gir godt lys når det behøves, og behagelig lys når på kvelden.

Fordelene med dem er at de er ute av veien og alltid "er der", men vi har det primært i kjøkken, bad, gang, etc. Men gjør vi noe med himlinger i stua, putter jeg garantert spotter inn der også.

 

Har også fått lagt inn LED-striper langs veggene i spisestua (som også er Dim-2-warm), det gir et behagelig diffust lys når det skal spises middag. Har ellers runde hengende lamper over spisebordet.

 

Vi hadde en lysdesigner innom da vi pusset opp, og det hjalp mye med å få lys der vi har bruk for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.