Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Montere kabelgater eller lignende for fremtidig utvidelse?


Anbefalte innlegg

Når en bygger industrielle bygg og kontorer så setter en naturligvis opp mange kabelgater og kabelstiger for både nåværende kabling og fremtidig utvidelse.

 

Vi vil åpenbart ikke ha masse kabelgater eller kabelstiger rundtom i huset når vi nå bygger nytt men finnes det noen løsninger for private boliger? Som er skjult eller lite synlige? :)

 

Det blir naturligvis trekt en del ekstra rør til der jeg tror og ikke tror det vil bli behov fremover. Men jeg vet jo at jeg ikke kan se inn i fremtiden.

 

En ting jeg har tenkt å gjøre er å prøve å få et hulrom fra første etasje ved vaskerom opp til kryploft over andre etasje ca midt i boligen. Selv om det ikke løser alt så tenker jeg det løser en del at det i fremtiden hvertfall er mulig å trekke kabler/rør der. Men så slo det meg at et sånt hulrom kanskje ikke er lov mtp brannkrav?

 

Andre løsninger eller ideer til sånne utfordringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cogliostrio skrev (4 minutter siden):

Om du har teknisk himling i alle etasjene, så åpner det opp for noe flere muligheter. Men det vil fremdeles være en utfordring å få ting ned i veggene.

 

Teknisk himling, som i bare ekstra plass mellom etasjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et 110mm rør fra kjeller og opp til loft i en eller annen sentral plass løser mye. så kan man sette opp en inspeksjonsluke ved røret, vipps har man tilgang til å trekke nytt. rør til skap og kott vil også være fornuftig.

 

jeg har lagt opp føringsvei fra sikringsskap til et lite kott jeg har, det ligger vegg i vegg med soverom, rett under kontorplassen og gir meg muligheter til å trekke data eller andre signalkabler de fleste plassene jeg trenger.

 

anbefaler å legge minimum et 50mm rør fra sikringsskap ut til yttervegg. gir mulighet til å trekke ut kabler til alt mulig rart ute.

 

jeg gravde ned en bit med 400 rør og har det til trekkekum for eventuelle komponenter ute. gir stor flekisbilitet uten å måtte legge kabler åpent inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvardgj skrev (6 timer siden):

et 110mm rør fra kjeller og opp til loft i en eller annen sentral plass løser mye

Jøss! Hvilke vegger har du som har plass til et 110 mm rør inne i veggen fra loft til kjeller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Moskus skrev (På 20.6.2022 den 22.09):

Jøss! Hvilke vegger har du som har plass til et 110 mm rør inne i veggen fra loft til kjeller? :P

eventuellt et 75mm rør :P tenkte ikke på at en vanlig vegg er 98mm innvendig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Moskus skrev (På 16.7.2022 den 19.31):

Tror faktisk du kan regne at 70 mm heller ikke er uvanlig. :)

Bærevegg har typisk 98mm, lettvegg har typisk 73mm. Målene er den vanlige dimensjonen på lektene man bruker som stendere i slike vegger.

 

Moskus skrev (På 20.6.2022 den 22.09):

Jøss! Hvilke vegger har du som har plass til et 110 mm rør inne i veggen fra loft til kjeller? :P

Vi har en innvendig vegg her i huset som er lektet ut til 196mm, dvs to stk 98mm stendere. Det er fordi den skulle få plass til soilrøret fra toalettet i øverste etasje. Så HELT utenkelig er det nok ikke 😉

Jeg vil tro at man også kan ha slike behov i hus med balansert ventilasjon. Ventilasjonskanalene er vel typisk 120mm?

Slike kanaler og rør bør jo ikke gå i yttervegger.

Når alt dette er sagt så tenker jeg at når man legger slike planer bør man lage to kanaler. En til strøm og en til signal, helst med litt avstand mellom. Da er man sikker på å unngå støy fra 50Hz’en selv om dette ikke er et like stort problem lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (13 minutter siden):

Bærevegg har typisk 98mm, lettvegg har typisk 73mm. Målene er den vanlige dimensjonen på lektene man bruker som stendere i slike vegger.

Jepp, og de kalles fort "100 mm" og "70 mm", sannsynligvis for det er lettere å si.

 

storeulv skrev (13 minutter siden):

Vi har en innvendig vegg her i huset som er lektet ut til 196mm, dvs to stk 98mm stendere. Det er fordi den skulle få plass til soilrøret fra toalettet i øverste etasje. Så HELT utenkelig er det nok ikke 😉

Ja, jeg har også enkelte vegger som er utforet for å få plass til soil og ventilasjon, men de går ikke helt fra kjeller til loft. :) 

 

storeulv skrev (13 minutter siden):

Jeg vil tro at man også kan ha slike behov i hus med balansert ventilasjon. Ventilasjonskanalene er vel typisk 120mm?

Ja, eller faktisk 160 mm avhengig av størrelse på huset. Så det er et poeng til deg: Det er ikke umulig, men muligens ikke det mest sannsynlige. Jeg tenker at normalt vil en arkitekt bli presset til å minimere dødt areal som ikke kan selges, så da blir det fort så små sjakter at det muligens bare er påforinger rundt rørene.

 

Men mulig er det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.