Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Temperatureføler og smart modul til VVB styring


Anbefalte innlegg

Heisann!

Bruker Samsung Smartthings hub i kombinasjon med Webcore, Tibber og Shelly 1 PM til styring av VVB, enkelt og greit, starter da strømmen er dagens billigst + 0.10 kr, stopper (bryter av) da oppvarmingen stopper for å unngå stor belasting på relekontakter.

Fungerer fint men jeg innser at jeg trenger en temperatur måling av vannet for å styre enda mer effektivt. I forbindelse med den har jeg et par praktiske spørsmål til dere

1) Montering: Er installasjon av sensoren under isolasjon på selve tanken godt nok løsning? Det er bare et hull/kammer (ikke i vann!) og den er allerede opptatt av sensoren til termostat. Jeg kunne kanskje skyve den inni eller eventuelt ta den inn først og så den til termostat ... hva anbefales her? Jeg vil ha relativt korrekt avlesning, men et par grader feil er akseptabelt

2) Type: Jeg undersøkte muligheten til å montere Aqara Temp sensor men det går ikke, måler bare opptil 50 grader, sikkert pga. batteri ... og så bortfaller alle batteridrevne komponenter med internt sensor (har mange Aqara sensorer i huset og fungerer utmerket). Foretrekker billigst mulig løsning her! :)
Om jeg forstår riktig kan jeg bruke hvilken som helst ds18b20 temperatur sensor men da trenger jeg en smart modul/implant som kobles til sensor og sendes data videre til ST hub til bruk. Jeg vet om "FIBARO Smart Implant - Universal Sensor" men synes prisen er litt for stiv! Og ikke sikkert om den kan brukes med ST (har ikke sjekket ennå egentlig? Er det noen andre (billigere) alternativer som kan integreres i ST? ... alternativt går det an å bruke sensoren til termostat til temperatur avlesning? Dessverre gir de ikke ut noen data om sensor type, antar det er PT100 eller lignende

3) Verdi: Er det egentlig verdt investering og mas? Hva er erfaringene deres? :)

Glemte å nevne, VVB-en jeg har er Høiax Titanium Eco 300l 3 kW, her er noen bilder av koblingsrom/isolasjon. Mange takk for hjelpen! :)

 

IMG_20220623_230417.jpg

IMG_20220623_230719.jpg

IMG_20220623_230812.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg skal få gjort det samme, og fikk litt hjelp fra @SveinHa her: 

Har kjøpt Aeotec HD og Fibaro Smart Implant, men har ikke kjøpt ds18b20-sensorene enda. Satser på å få Aeotec montert av elektriker denne uken. Resten har jeg vel skjønt at jeg bør kunne gjøre selv(?).

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! 

Har også bestilt Aeotec Heavy Duty for å helst være på den trygge siden, Shelly 1 PM er 16A, funker godt ellers.

Synes det er kanskje ikke nødvendig å bore et hul på den måten, sikkert god nok med å plassere under isolasjon under elektroboks.

Jeg vil helst unngå Fibaro Smart Implant, selv om det skulle fungere godt med custom DH i SmartThings.
Om jeg skjønner godt trenger den 9-30V DC spenning til forsyning .... den krever mye strøm så 9V batterier holder bare en dag .... og da trenger man 230V kilde + 12-24V DC omformer ... ganske dumt spør du meg! Hvorfor ikke 230V?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SK951 skrev (6 timer siden):

Hvordan håndterer du legionella uten temperaturføler?

Usikker på hva du tenker på, men FHI har en veileder på nett som fortjener gjentakelse, https://www.fhi.no/nettpub/legionellaveilederen/

 

I korte trekk handler det om å oppnå minst 70 grader minst en gang i uka, bakteriene dør over 55 grader.

 

Det skal altså gå greit så lenge VVB regelmessig får jobbet seg opp til driftstemperatur. I praksis er nok dusjslangen en større risiko ifølge veilederen (det minner meg på at jeg må kjøre varmtvann gjennom gjestedusjen før vi får besøk neste gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende dette med legionella… Jeg har ikke fått koblet på temperaturmålere enda, men fikk vvb’en koblet mot Homey i dag.

 

Hvor mange timer i døgnet kan jeg med trygghet slå den av uten temp.overvåkning?


Akkurat nå har jeg satt en regel i Homey som slår den av de fire dyreste timene i døgnet…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du se i Homey når VVB er "på" uten at den trekker strøm? Da vet du når den ferdig oppvarmet. Hvis du følger med noen døgn med varierende varmtvannforbruk klarer du sikkert danne deg et bilde over hvor mange timer i døgnet den må være på.

 

Vi er en familie på 4 med et badekar som brukes jevnt og trutt. VVB er 300L/3kW, og den har ennå aldri vært aktiv i mer enn 4 timer i døgnet, så jeg lar den være på de billigste 6 timene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (41 minutter siden):

Kan du se i Homey når VVB er "på" uten at den trekker strøm? Da vet du når den ferdig oppvarmet. Hvis du følger med noen døgn med varierende varmtvannforbruk klarer du sikkert danne deg et bilde over hvor mange timer i døgnet den må være på.

 

Vi er en familie på 4 med et badekar som brukes jevnt og trutt. VVB er 300L/3kW, og den har ennå aldri vært aktiv i mer enn 4 timer i døgnet, så jeg lar den være på de billigste 6 timene.

Såpass, ja. Da tenker jeg at jeg må kunne starte med å slå den av de 10 dyreste timene, så får jeg følge med på om den i løpet av dagen klarer å unngå å trekke strøm mens den er på. Jeg får det opp i Homey, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeVille skrev (21 minutter siden):

 

Hvordan finner du de 6 billigste timene? 

 

Det finnes noen varianter rundt omkring på forumet. I Home Assistant er det nokså greit å bruke Nordpool-integrasjonen og sortere prisene i enten today eller raw_today attributtene.

 

Eksempel:

 

Endret av RVM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (På 4.7.2022 den 19.01):

Kan du se i Homey når VVB er "på" uten at den trekker strøm? Da vet du når den ferdig oppvarmet. Hvis du følger med noen døgn med varierende varmtvannforbruk klarer du sikkert danne deg et bilde over hvor mange timer i døgnet den må være på.

 

Vi er en familie på 4 med et badekar som brukes jevnt og trutt. VVB er 300L/3kW, og den har ennå aldri vært aktiv i mer enn 4 timer i døgnet, så jeg lar den være på de billigste 6 timene.

Jeg har fulgt med litt de siste dagene. Akkurat nå har jeg den gående de 10 billigste timene i døgnet, og den kommer enkelt ned i 0W flere ganger i døgnet, hvilket vel må tolkes som at vannet er oppvarmet(?).

 

Jeg lurer da på: er det egentlig vits i å styre med temperaturmåling av tanken? Det er vel ingen mulighet for å utvikle legionella så lenge tanken er fullstendig oppvarmet flere ganger daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (9 minutter siden):

Jeg har fulgt med litt de siste dagene. Akkurat nå har jeg den gående de 10 billigste timene i døgnet, og den kommer enkelt ned i 0W flere ganger i døgnet, hvilket vel må tolkes som at vannet er oppvarmet(?).

 

Jeg lurer da på: er det egentlig vits i å styre med temperaturmåling av tanken? Det er vel ingen mulighet for å utvikle legionella så lenge tanken er fullstendig oppvarmet flere ganger daglig?

Nei, hvis du uansett tenker å varme opp fullstendig (over 70°C) hver dag, trenger du ikke temperaturmåling for legionellaen sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (26 minutter siden):

Nei, hvis du uansett tenker å varme opp fullstendig (over 70°C) hver dag, trenger du ikke temperaturmåling for legionellaen sin del.

Jeg kan ikke skjønne at det er veldig mye å hente på å ikke gjøre det(?), så da tenker jeg at jeg nøyer meg med dette… Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (11 timer siden):

Det er vel ingen mulighet for å utvikle legionella så lenge tanken er fullstendig oppvarmet flere ganger daglig?

Hvis du tapper vann i et glass og lar det stå på kjøkkenbenken i en uke, ville du bekymret deg for at det var legionella i vannglasset etter noen timer? Eller en dag? 24 grader C er optimalt for bakterievekst.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmedude skrev (17 minutter siden):

Men varmere vann gir høyere forbruk ?

Siden det blir større temperaturdifferanse mot omgivelsene så blir varmetapet større men tenker det er en nokså beskjeden forskjell (uten å ha gjort noen målinger/beregninger på det). Jeg har min bereder på 80 grader for å kunne ha den av i lengre tid når det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ny OSO 200L tank som jeg har målt dette på. Varmetapet øker med 1,35W pr grad når temperaturen er rundt om 60 til 80 grader. Å øke temperaturen fra 60 til 70 grader vil øke energibruken med 325Wh pr døgn eller ca 120kWh pr år.

Endret av stigvi
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min VVB på 70°C, men det er i et rom som har oppvarming to tredjedeler av året, så varmetapet fra VVB bidrar uansett bare til oppvarmingen av rommet.

 

60°C skal vel også klare å holde legionellaen i sjakk ifølge FHI: 

 

Sitat

Varmebehandling: Ved temperaturer under 20 °C og over 50 °C vil veksten stagnere. Ved temperaturer over 55-60 °C vil bakteriene etter hvert dø. Utdødningshastigheten vil øke betydelig ved temperaturer over 65-70 °C

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (9 minutter siden):

60°C skal vel også klare å holde legionellaen i sjakk ifølge FHI:


60 grader er null problem. Den norske pressen som er avhengig av klikk på artikler for å tjene penger, har virkelig klart å skremme hele den norske befolkningen til å tro at VVB er noen solide bakteriebomber. Samtidig som en glemmer helt de andre kildene til legionellasmitte.

Lurer forresten på om det har vært rapporterte tilfeller av legionella i privat bolig siste årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 minutt siden):

Lurer forresten på om det har vært rapporterte tilfeller av legionella i privat bolig siste årene?

Godt spørsmål. Leste en gang for lenge siden at om du reiste fra huset i 3 mnd så kunne du være sikker på at der var legionella i vannet men det var ikke noe større problem enn å la vannet renne i noen minutt før en tok seg en dusj... kaldtvannet altså, det varme blir jo "pasteurisert". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 minutter siden):


60 grader er null problem. Den norske pressen som er avhengig av klikk på artikler for å tjene penger, har virkelig klart å skremme hele den norske befolkningen til å tro at VVB er noen solide bakteriebomber. Samtidig som en glemmer helt de andre kildene til legionellasmitte.

Lurer forresten på om det har vært rapporterte tilfeller av legionella i privat bolig siste årene?

 

Har ikke sett eller oppsøkt noen tall på det, men slik jeg forstår veilederen til FHI er de største farene i private hjem dusjen (etter ferie), boblebad, og luftfuktere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store legionella sakene i media omhandler industri- eller næringskjøletårn der i hovedsak det samme vannet sirkulerer rundt og rundt "i det uendelige" i en super temperatur for legionellaproduksjon og så tar vinden med seg noe av vannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg temperaturen økes fra 60 til 70, neglisjerbart dyrere men kan redde en dusj fra lunken til varm. 🙂 

 

høiax anbefaler 

 

Sitat

Temperaturer under 60 °C frarådes på grunn av økt risiko for oppblomstring av legionella.

Tiltak for å forhindre oppblomstring av legionella ved drift på lav temperatur
Det anbefales at termostaten settes til 75 °C og at det varme vannet sirkuleres i vannsystemene fire ganger i året.

 

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tilbake til trådens spørsmål:

Jeg bruker selv Heatit z-relay.
2 temperaturinnganger, vannlekkasjeinngang dekker veldig godt behovet på VVB.

Temperatursensor kan være gulvsensor, noen av disse er så små/smale at de får plass inni følerlommen sammen med original temperaturføler.

Funker ikke det får du oftest veldig god avlesning ved å presse en temperatursensor innimellom tanken og isolasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.